Kort fråga om crossfire

Permalänk
Medlem

Kort fråga om crossfire

Hej!

Kan man köra tex ett 4830 och ett 4850/70 i cf? Måste det vara samma märke (sapphire, xfx osv) ?

tänkte köpa Am3 mobo och det hade varit nice om man kunnat dra nytta av sitt 4830 lite till:P

Permalänk
Medlem

Du kan köra med både ett 4830 och 4850/70 i cf, behöver inte vara samma märke. Men då kommer det bättre kortet klocka ner sig själv automatiskt. Men jag tror bara du kan klocka upp det igen i CCC

Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Så länge det är samma serie, i det här fallet 4800 serien. Dock så blir det bättre kortet ner klockat till att prestera likvärdigt med det sämre om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Råttis
Du kan köra med både ett 4830 och 4850/70 i cf, behöver inte vara samma märke. Men då kommer det bättre kortet klocka ner sig själv automatiskt. Men jag tror bara du kan klocka upp det igen i CCC

Rätta mig om jag har fel

Nice!

Men de här med att det bättre kortet klockar ned sig är kanske inte så nice :/

Jag har för mig att: crossfire funkar så att grafikkorten tar "varannan fps" och då borde ju det bättre kortet lida av det sämmre.

Eftersom jag inte hittat något nytt 4830 att köpa, så kanske man kan ta det blilligaste 4850 som finns, om man inte hittar ngt ok begangnat 4830 förstås...

En fråga till, hur mycket drar två 4830 kort? har ett nätagg på 460watt och slipper gärna att byta ;P

Permalänk
Medlem

Du slipper byta nätagg, det kommer köra fint bara du har tillräckligt med anslutningar för ström och crossfire kan även fungera så att de renderar varsin halvdel av rutan i en kraftigt förenklad förklaring..... Ati skalar bra i CF så du dubblar i stort sett din prestanda med två kort och så vidare men efter tredje korte och till fjärde tjänar du inte mycket eftersom bandbredden i pci-e räcker inte om du inte har ett 4x CF/sli mobo vilket bara evga har ännu.
Så du har det lugnt det kommer bli jättebra

Permalänk
Medlem

Vad jag vet kan man köra cf med olika men som råttis redan sagt kommer det andra kortet att klocka ner sig. Dessutom är det bättre ifall man kör med samma kort.

Permalänk
Medlem

Då gäller det bara att få tag på ett 4830 då ;P

Plus att man ska inhadla mobo/prollen/minnena med:P

tror att en x3 720 kommer passa rätt bra!