pci ingång på moderkortet, funkar med alla pci-grafikkort?

Permalänk
Medlem

pci ingång på moderkortet, funkar med alla pci-grafikkort?

Halloj..

Mitt Ati Radeon 9700 128 mb har överhettats pga att grafikfläkten är sönder.
Jag tror moderkortet heter Intel 845-PE chipset.
Det är med andra ord 7-8 års gamla komponenter..

Så min fråga lyder :
Kan jag köpa vilket PCI grafikkort som helst och det kommer att funka med mitt gamla moderkort?

Mvh,
Daniel Hansson

Permalänk
Medlem

nja, PCI-E kommer ju inte funka, PCI är ju en gammal kontakt så det får du kolla noga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
nja, PCI-E kommer ju inte funka, PCI är ju en gammal kontakt så det får du kolla noga.

Okok...

Det finns alternativet PCI på Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=351

Kmr det att fungera med alla pci-kort där för pci-express har ju en egen kategori?

Jag såg att en del grafikkort har ddr2 och gddr2 minnen osv mitt nuvarnade har ju enbart ddr1..

Kan det vara så att mitt moderkort enbart kan hantera ddr1?
För det är ju så när det gäller enbart vanliga minnen, jag kan bara köra med ddr1..

Mvh,
Daniel Hansson

Permalänk
Medlem

Ja det fungerar, sålänge grafikkortet inte är typ pre 1991 jag har testat med ett pcikort från 1994 i en ny dator (dvs det fungerar både i teorin och praktiken). Det fungerar med alla ickeantika datorer men för spel är det inte alternativ, dvs spelar du inte eller endast uråldriga spel så fungerar det bra.

Permalänk
Medlem

Köp ny burk? inte värt o lägga en krona på ett såpass utdaterat system imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Ja det fungerar, sålänge grafikkortet inte är typ pre 1991 jag har testat med ett pcikort från 1994 i en ny dator (dvs det fungerar både i teorin och praktiken). Det fungerar med alla ickeantika datorer men för spel är det inte alternativ, dvs spelar du inte eller endast uråldriga spel så fungerar det bra.

Vad bra, då vet jag! Tack! Tråden kan låsas!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Köp ny burk? inte värt o lägga en krona på ett såpass utdaterat system imo.

Nej jag vet, men det är för att jag infinner mig i en liten paniksituation..Jag är fullt medveten om att grafikkortet kmr kosta lika mkt som att köpa en hel liknande dator på blocket.
Jag ska inhandla en ny bärbar dator och en ny stationär dator om nån månad eller två, så jag känner inte för att köpa nåt halvdant system inom några dagar..