Köpa 58xx eller ha is i magen?

Permalänk
Medlem

Köpa 58xx eller ha is i magen?

Har riktigt svårt att bestämma mig för hur jag ska gå tillväga med ett nytt grafikkort.. Nu när CoD:42 knackar på dörren och flera lovande spel är på väg så vill jag kunna spela det på release, men självklart så skulle mitt köra 8800GTS gå sönder häromveckan

Frågan är alltså, Ska jag slå till på ett nytt 58xx kort, eller hoppas på att nvidia kommer släppa ett kort inom närmaste framtiden? Känns hopplöst att hoppas på ett bra kort för 3000kr från nvidia..

Min setup ser förövrigt ut såhär:
Q6600 @ 3.0ghz
Asus Maximus formula
3GB DDR2
1000RPM HDD
Corsair 620W nätaggregat

Någon risk för en flaskhals om man skulle knipa till på ett ati?
Stödjer mitt moderkort cross-fire?
Tack på förhand och motivera gärna era svar så mycket ni orkar!

Permalänk
Medlem

Vi sitter i samma båt.
Jag väntar men jag är rädd för att jag kommer att ångra att jag väntade. HD5870 är toksnabbt och mer prisvärt än något annat kort har varit i den klassen.

Räknar du med ett 3000 kr kort från Nvidia som slår 5870 rejält så är det säkert inte lönt att vänta.. Fermi kommer säkert att vara snabbare än HD5870 men chipstorleken säger att det nog kommer att öppna runt 5000:- eller högre.

Permalänk

Jag tycker du borde skaffa ett 5800 kort, för även om Nvidia snart skulle släppa ett kort som är bättre än 5870 kommer den nog garanterat vara mycket dyrare. Jag vet inte hur priset kommer att vara men det kommer nog bli som sagt ovan ca 5000+. Angående 5800 korten så är 5850 mycket mer prisvärd än 5870. 5870= 3500kr 5850= 2500kr och 5850 är bara ca 15% sämre än 5870. 5850 är också lite kortare, tystare och låter inte lika mycket.

Permalänk
Medlem

Om Nvidia gör en pappersrelease i slutet av året är det inte säkert det ens går få tag på kort förrän nästa år. Dessutom verkar de lansera deras high-end modell först som med all sannolikhet kommer kosta massvis. När/om de släpper något prisvärt alternativ återstår att se.

Eftersom ditt kort gått sönder är det bara köpa ett nytt på en gång. Försök få tag på 5850, det är absolut mest prisvärt.

Permalänk
Avstängd

som dom andra säger, kör på ett 5800 kort.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på HD5870 nu om jag vore du, med tanke på din situation.
Själv väntar jag och ser hur nvidias kort blir men min situation är ju annorlunda än din.

Ja din processor kommer flaska HD5870 lite, så jag skulle rekommendera att du överklockar den lite mer..
Fast det beror också lite på hur stor skärm du har..
Dessutom om du inte planerar att överklocka processorn mer så är det ju ganska lönlöst att vänta på nvidias kort för då kommer processorn flaska grafikkortet ÄNNU mer.

Ja ditt moderkort stödjer crossfire.

Permalänk
Avstängd

Vilken upplösning kör du med?
fattar inte att folk frågar om nya kort när man inte vet vilken upplösning de kör med.

och ja, det finns idag bara ett val gällande grafikkort, ett 5800 serie kort, ny teknik, snabbare, stöd för wind 7, svalare etc....

5850 är prisvärt upp till 1920x1200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag skulle satsa på HD5870 nu om jag vore du, med tanke på din situation.
Själv väntar jag och ser hur nvidias kort blir men min situation är ju annorlunda än din.

Ja din processor kommer flaska HD5870 lite, så jag skulle rekommendera att du överklockar den lite mer..
Fast det beror också lite på hur stor skärm du har..
Dessutom om du inte planerar att överklocka processorn mer så är det ju ganska lönlöst att vänta på nvidias kort för då kommer processorn flaska grafikkortet ÄNNU mer.

Har alltid haft planer på det, och har försökt lära mig det på grunden igenom en massa olika guider, men vågar aldrig riktigt ta risken! Har en riktigt stor kylare (scythe ninja eller något i den stilen), så jag tror inte att ett överklock till 3.8-4.0 skulle vara ett problem!

Om du har några tips, eller bättre, en guide på hur en nybörjare går tillväga, dela med dig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Vilken upplösning kör du med?
fattar inte att folk frågar om nya kort när man inte vet vilken upplösning de kör med.

och ja, det finns idag bara ett val gällande grafikkort, ett 5800 serie kort, ny teknik, snabbare, stöd för wind 7, svalare etc....

5850 är prisvärt upp till 1920x1200.

Jo, det borde jag ha tänkt på!
Jag har en 22" skärm, så jag kan spela på 1650x1080 (?!?), så ett super-extremt monster kort ska inte behövas, men vill fortfarande vara säker på framtiden.. är ju bara 16 år, så har inte råd att lägga mina småpengar på dator-delar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snooc

Jag har en 22" skärm, så jag kan spela på 1650x1080 (?!?), så ett super-extremt monster kort ska inte behövas, men vill fortfarande vara säker på framtiden.. är ju bara 16 år, så har inte råd att lägga mina småpengar på dator-delar

5850 är mer än du behöver.
du kan troligen spela till och med crysis på den upplösningen på max.

Om inte PhysX är något du måste ha så är 5850 det bästa alternativet mellan kraft (fps) och ny teknik (dxx11/eyefinity) och som stödjer windows 7 helt.
Inget Nvidia kort idag gör det.
Fermi är troligen nästa år (feb) och ingen vet något om korten.

Flaskhals är aldrig något att bry sig om, är man tex cpu bunden så brassar man på med mer AA/AF vilket gör att spelen tenderar att se bättre ut.
Ett 5850 är för idag bra och bra för kommande 2 år.
(Jag skulle bli förvånad om man skulle behöva byta inom 2 år)

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett 5850 nu:) och jag kör en q66@3.3 Ghz och jag tror inte det kommer flaska och jag kan inte tänka mig att en q66 på 3Ghz flaskar heller;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonthan
Jag har beställt ett 5850 nu:) och jag kör en q66@3.3 Ghz och jag tror inte det kommer flaska och jag kan inte tänka mig att en q66 på 3Ghz flaskar heller;)

Lite av en myt med flaskhals.
vi pratar liksom 1280x1024 eller mindre.

att korten inte skalar fullt ut spelar ingen roll om man fortfarande har tillräckligt med fps. dvs man märker ingen skillnad i praktiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite av en myt med flaskhals.
vi pratar liksom 1280x1024 eller mindre.

att korten inte skalar fullt ut spelar ingen roll om man fortfarande har tillräckligt med fps. dvs man märker ingen skillnad i praktiken.

Handlar inte det om att grafik kortet är bättre än CPU'n och därav begränsas, och tvärtom?

Permalänk

Jo, det handlar ju om att processorn inte kan skyffla information tillräckligt snabbt till grafikkortet, så det får stå och stampa tills ny information kommer som kortet kan bearbeta. Sker inte detta tillräckligt fort blir det en flaskhals.

Permalänk
Medlem
Citat:

Handlar inte det om att grafik kortet är bättre än CPU'n och därav begränsas, och tvärtom?

Jo precis, vad skulle det annars handla om? o_O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Jo precis, vad skulle det annars handla om? o_O

Inte sovt något fram tills nu, ska ta och göra det så är jag nog lite snabbare senare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Visst, men upprepar igen, om detta inte märks för spelaren är det en flaskhals då?
att man sedan kan få ut 130fps i stället för 90fps spelar då ingen roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst, men upprepar igen, om detta inte märks för spelaren är det en flaskhals då?

Hänvisar till det jag skrev ovanför dig

Finns det något speciellt märke på kort (asus, sapphire, xfx osv) som rekomdenderas något speciellt?

Permalänk
Medlem

Xfx har bra garantivillkor och juste support.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja men det kan lika gärna handla om 30 mot 50 fps.
Från 30 till 50 blir en jäkla skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har alltid haft planer på det, och har försökt lära mig det på grunden igenom en massa olika guider, men vågar aldrig riktigt ta risken! Har en riktigt stor kylare (scythe ninja eller något i den stilen), så jag tror inte att ett överklock till 3.8-4.0 skulle vara ett problem!

Om du har några tips, eller bättre, en guide på hur en nybörjare går tillväga, dela med dig

Om vi säger att nVidia kommer ut med ett kort om en månad eller två. Då spelar det ingen roll ändå för det kommer inte att kosta under 3000kr och då är det ändå bara 58xx som gäller. Tveklöst är det 5850 eller 5870 som gäller för dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja men det kan lika gärna handla om 30 mot 50 fps.
Från 30 till 50 blir en jäkla skillnad.

Visa mig det spel samt cpu/GPU kombination där detta existerar i 1680x1050.
Crysis som fortfarande är hårt för dagens kort, körs i rätt så höga fps i 1680x1050.

Citat:

Hänvisar till det jag skrev ovanför dig

Finns det något speciellt märke på kort (asus, sapphire, xfx osv) som rekomdenderas något speciellt?

Hum ati väljer att hålla sina partners rätt så hårt, dvs alla gör referensdesign först och senare kan de göra överklockade varianter.
så, titta på om de skickar med Dirt2 kupong och eventuella garantier.
Jag har kört allt från, sapphire, club3D, asus, etc...

Asus kan väljas om man vill slippa flasha sitt kort för att kunna överklocka.
Folk flashar asus bios för att man låser upp ccc.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Vapor-X versionen av 5870, om ett Nvidia kort kommer ut innan dess så blir det ett sådant istället. Beroende på pris och när det släppa kan ett Lian Li p50bw vara intressant också, då jag inte är 100% nöjd med storleken, dammskyddet och ventilationen på Corsair's 800D.

Permalänk
Medlem

med min gamedator i sign fick jag i RE5 benchet "S" på fixed och "A" på variable, och då MAX på allt @ 1920x1280. då hade jag bara 2x 4850, hoppas verkligen 1x 5870 klår det, annars blir jag riktigt besviken..

Sen en sak till... varför jämför folk alltid med crysis och liknande.. det MÅSTE bara vara så att det är dåligt programmerat därav de dåliga resultaten trots nyare och nyare hårdvara. ett bevis som styrker detta är att jämföra crysis och crysis:warhead, warhead är mycket bättre optimerat för hårdvara, förmodligen tack vare bättre programmering. någon som är med mig?

Permalänk
Medlem

Tror inte Crysis är så dåligt programerat. Däremot har det väldigt mycket optimeringsmöjligheter. Warhead hade ändrade inställningar. Jag vet inte om de hade ändrat så mycket i grund och botten

Crysis må vara lite tråkigt men det är det snyggaste spelet jag spelat.

Permalänk
Medlem

jag har klarat båda och tycker dom är...ok och jag hade rätt skoj ändå. däremot undrar jag varför folk strävar efter att kunna spela just DET spelet med sin hårdavara med så mkt FPS som möjligt, det är inget "mer-spelande-värde" i det. fick fan ingenting efter jag klarade spelen, inget nytt mode eller någonting. skulle vi prata om ett grymt snyggt MMORPG eller helt enkelt ett multiplayer spel såsom COD4 så pratar vi, för där kan man spendera många roliga timmar, och då vill man ju att det ska flyta på bra och snyggt! over and out!

Permalänk
Medlem
Citat:

Visa mig det spel samt cpu/GPU kombination där detta existerar i 1680x1050.
Crysis som fortfarande är hårt för dagens kort, körs i rätt så höga fps i 1680x1050.

Trodde vi snackade om processorflaskhalsar generellt och inte specifict HD5870 och Q6600 @ 3 ghz, men ok om jag tänker efter lite snabbt så kommer jag snabbt på 2 st spel där Q6600 @ 3 ghz kommer vara flaskhals: GTAIV och ArmA2.
Eller snackar du om processorflaskhalsar alls nu..?

Och man måste komma ihåg att desto lägre upplösning på skärmen desto större risk att processorn flaskar, 1680x1050 är en ganska låg upplösning..

Om du säger att "men du kommer ändå få höga fps om du kör med 1680x1050, HD5870 och Q6600 @ 3 ghz".... nja, du kommer inte få höga fps i ArmA2, GTAIV, och STALKER: Clear sky.

btw höga fps är 60+ för mig.

Permalänk
Medlem

5850 & 5870 presterar väl bäst i högre upplösningar, t.ex 1920x1280?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Trodde vi snackade om processorflaskhalsar generellt och inte specifict HD5870 och Q6600 @ 3 ghz, men ok om jag tänker efter lite snabbt så kommer jag snabbt på 2 st spel där Q6600 @ 3 ghz kommer vara flaskhals: GTAIV och ArmA2.
Eller snackar du om processorflaskhalsar alls nu..?

Och man måste komma ihåg att desto lägre upplösning på skärmen desto större risk att processorn flaskar, 1680x1050 är en ganska låg upplösning..

Om du säger att "men du kommer ändå få höga fps om du kör med 1680x1050, HD5870 och Q6600 @ 3 ghz".... nja, du kommer inte få höga fps i ArmA2, GTAIV, och STALKER: Clear sky.

btw höga fps är 60+ för mig.

Flaskhals är olika för folk och har det ingen negativ påverkan på personens upplevda spelupplevelse så är det ingen reell flaskhals.

Lägg till ssd vs mekanisk disk i arma 2
http://www.tacticalgamer.com/arma-2-general-discussion/148235...
så har vi utterliggare en variabel att diskutera ifall spelet testades med mekanisk vs ssd disk i.

frågan var och är,
är min q6600 3ghz med en 5850 en flaskhals i 1680x1050, och mitt svar är, nej.
Huruvida att allt går i maximal optimal prestanda är ingen punkt för avgörande av inköp av ett 5850.
sedan kanske trådstartaren inte spelar, arma2, crysis, utan spelar helt andra spel som cs, dirt, eller andra där ekvationen igen blir, för han som frågade, nej ingen flaskhals.

Flaskhals är en överdriven myt.
Dagens cpu säljs runt 2.6-3.4ghz vilket innebär att överklockning kan inte tas med i övervägandet för den mer normala spelaren och datoranvändaren.
Just för att det inte påverkar deras spelupplevelse.

Finns de som tycker deras mekaniska diskar är jättebra, slöa långsamma enligt alla tester men de som har dem är nöjda med dem. När de byter till ssd, så kan de för första gången få en upplevd snabbhet i sin datoranvändning.
dvs inköp lika med, uppenbar skillnad i sin användning/upplevelse.
ny cpu, mycket tveksamt.
nytt GPU, mest troligt.
flaskhals, myt.

Permalänk
Medlem

En sista fråga till mina herrar då:
Ett 5850 eller ett 5870?
Tar nog och beställer imorgon!

Permalänk
Medlem

låt din plånbok välja, personligen tycker jag 5850 lätt är grymt prisvärt! sen kan du ju köpa ett till när det inte hänger med