Nvidias PhysX-spärr knäckt

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidias PhysX-spärr knäckt

Bara några dagar efter att det blev känt att Nvidia blockerar fysiksystemet PhysX i datorsystem med grafikkort från konkurrerande tillverkare har skyddet blivit knäckt.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Aug 2007

Trevligt trevligt.

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Haha, mycket bra. Det vore roligt om någon kunde fixa PhysX stabilt till AMD också.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

awesome ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Hur tänker man om man tillverkar ett spel som fungerar bättre med en produkt från en tillverkare? Det är ju som om man skulle utveckla en sida endast för en typ av webbläsare.

Största problemet är inte Nvidia, utan speltillverkarna som går på skiten. Som vanligt är det användarna som får lida och hackermetoder måste implementeras...

Bra gjort!

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Okt 2003

Nu har nVidia fått badwill utan att ha åstadkommit något, lär de sig aldrig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

in your face Nvidia, taste it!

Mazariner är najs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Liten fråga: Använder man SLI eller en Crossfire-brygga när man ska köra PhysX med ett AMD kort?

OnT: Kul att man lyckats ta sig genom spärren. Hoppas Nvidia lär sig något.

CPU Core i7 6700K @ 4.5GHz GPU EVGA GTX 980 Ti @ 1232/7912 RAM Crucial 2133MHz DDR4 32GB MOBO Asus Z170-A
CHASSI Fractal Design Define S SKÄRM Dell U2713HM 27" SSD Samsung 850 EVO 1TB PSU Corsair AX 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Rent ut sagt: Rätt åt dem.
De ska ge fan i vad jag har för övrig hårdvara. Har jag betalat för deras kort har jag och då ska de funktioner jag betalat för finnas där, end of story.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Nu har nVidia fått badwill utan att ha åstadkommit något, lär de sig aldrig?

Går det lära småbarn att inte äta sand?

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

att sweclockers hänvisar till sidor där det går att ladda ner "crack;et" visar lite på bias.

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2008

Detta var väl väntat? :), alltid kul när sånt händer

/K

Igrali smo dobro ali zajebo nas sudija.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Lite dubbelmoral att sweclockers har strängt förbud mot piratkopierat material på sidan.

Men ändå linkar dom till ett crack som kan 'skada' nvidias ekonomi?

Självklart går inte nvidia under för det här, men folk förstår nog vad jag menar.

För övrigt kan nog den här snubben säkert vänta sig ett besök från nvidias advokater inom kort

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Lite dubbelmoral att sweclockers har strängt förbud mot piratkopierat material på sidan.

Självklart går inte nvidia under för det här, men folk förstår nog vad jag menar.

Fast detta är väl inte olagligt? man har ju inte varit och kladdat i ngn programvara som tillhör nvidia.

Idén att Bill Gates har dykt upp som en riddare i skinande rustning för att leda alla kunder ut ur ett träsk av teknologiskt kaos bortser effektivt från det faktum att det var han som, genom att langa andrahandsteknologi, ledde dem dit från början.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Sep 2005

Tackar för detta - ett problem i mitt kommande PC-bygge är löst...

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Rätt åt dem imo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TIll vänster om Karlaplan.
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdrag
Liten fråga: Använder man SLI eller en Crossfire-brygga när man ska köra PhysX med ett AMD kort?

Man har ingen brygga alls, sätt bara in korten och aktivera PhysX i nVidia kontrollpanel och välja att spelet ska visas på AMD kortet (AMD ska vara primär skärm).

ONT: Vart förvånad när nVidia gick ut med blocken, förjävligt men men. Nu är det väl knäckt, var väl doomed to happen anyway.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Fast detta är väl inte olagligt? man har ju inte varit och kladdat i ngn programvara som tillhör nvidia.

Jo den modifierar nvidias drivrutiner.
Så jag antar det är fritt fram att posta länkar till filer som modifierar andra typer av filer också (cracks t.ex). Blir snart flashback här ju.
Bra och bryta mot sina egna regler

För övrigt rätt goda nyheter för de som köpte "fel" grafikkort (eftersom vissa så uppenbart vill ha physX men sitter på ATI...) , tramsigt val av nvidia att låsa.
Men det är å andra sidan deras produkt och deras val.

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 16GB Corsair @ 3200mhz | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500GB | 2 x Intel 520 SSD 360GB(Raid0) | 2 x Samsung F1 2TB (Raid0) | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2002

Physx är jäkligt coolt, men dödsdömt ändå nu när en öppen variant finns. Bra gjort hackers!

En fråga bara: om man vill ha physx, går det då bra att köpa till vilket nvidiakort som helst (med stöd för physx), eller är det olika bra på olika kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Jo den modifierar nvidias drivrutiner.
Så jag antar det är fritt fram att posta länkar till filer som modifierar andra typer av filer också (cracks t.ex). Blir snart flashback här ju.
Bra och bryta mot sina egna regler

Modifierar den verkligen drivrutinerna? Är det bára inte ett program som döljer att det finns ett Radeon kort installerat typ?

"En vis man sa en gång"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

All PR är bra PR

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ludvika
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Physx är jäkligt coolt, men dödsdömt ändå nu när en öppen variant finns. Bra gjort hackers!

En fråga bara: om man vill ha physx, går det då bra att köpa till vilket nvidiakort som helst (med stöd för physx), eller är det olika bra på olika kort?

Höll på och mixtra med det där förut och man får ut mer ju mer streamprocessorer man har värkar de som. Hade ett 9600GT som physx till mitt GTX295 men det sänkte poängen i vantage rätt rejält än om jag bara hade GTX295 som drev allt.

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2008

Haha kände på mig att detta skulle hända, bra nvidia ha grejjer som skyddar bra..

Kanske ska fixa sig ett till 4870 bara för det eller en 5870 och köra gamla 4870 till physX.

Asus Sabertooth S Z170, i7 7600K, Kelvin S36,Define R5, EVGA G2 750W, Corsair 16GB 3000MHZ, EVGA GTX 980 SC , Samsung EVO, Corsair Force GT. Benq 144 hz, Bruna Cherry MX <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Jag förstår att nVidia vill hålla PhysX så nära som möjligt då det är lite grann av ett hjärtebarn (trots att det ursprungligen utvecklades av Ageia) men varför de vill hindra potentiella kunder med ATI-kort att köpa GeForce är fullständigt obegripligt. Och varför licensierar de inte ut tekniken? Om den ska slå igenom ordentligt måste den finnas tillgänglig på alla plattformar.

// Jay-C
CPU: i7 2600K w/ H80i | GPU: GTX 570 OC | SSD: 510 120GB | MB: P8Z68-V Pro
RAM: 2x4GB Vengeance 1600MHz CL8 | APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2007

Är inte detta olagligt? Typ som att hacka sig förbi te.x windows?

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Men det är å andra sidan deras produkt och deras val.

Där tycker jag att du har fel. Det är MIN produkt, det är jag som har köpt. Köper jag hårdvara förväntar jag mig fullt mjukvarustöd i alla fall fem år, utan att företaget medvetet begränsar mina val av köp till deras egna produkter.

Fulast är att grejen med physx var att man kunde använda sitt gamla grafikkort till det, vilket gjorde att fler köpte deras kort i hopp om att kunna använda korten till physx när nästa generation kom.

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

GenL håller på att se om han kan få i gång Ageias PPU till nyare spel.
De enda spelen som är något att ha, där PhysX tillför något att tala om, är Mirrors Edge och Batman, men det är själva principen som räknas.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Går det lära småbarn att inte äta sand?

ja

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-holm
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda

För övrigt kan nog den här snubben säkert vänta sig ett besök från nvidias advokater inom kort

SANT!

Men iofs så gav ju sweclockers oss bara en nyhet, man måste ju dra gränsen någonstans, göra någon slags bedömning från fall till fall antar jag!
Annars skulle dej ju bli en del nyheter som vi går miste om, som kanske hade gagnat oss på ett eller annat sätt för jag tex vill inte att dom slutar ge oss såna här "nyheter".

Dubbelmoral eller inte? Kanske ändå är lite upp till oss också att diskutera detta ämne inom rimliga gränser, vad vet jag?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
SANT!

Men iofs så gav ju sweclockers oss bara en nyhet, man måste ju dra gränsen någonstans, göra någon slags bedömning från fall till fall antar jag!
Annars skulle dej ju bli en del nyheter som vi går miste om, som kanske hade gagnat oss på ett eller annat sätt för jag tex vill inte att dom slutar ge oss såna här "nyheter".

Dubbelmoral eller inte? Kanske ändå är lite upp till oss också att diskutera detta ämne inom rimliga gränser, vad vet jag?

Publicera nyheten OK

Länka till själva cracket NEJ inte OK

Hoppas nvidias advokater hör av sig till sweclockers =P

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Det bryter knappast mot svensk lagstiftning. Verkar som att en del har hakat upp sig på ordet "crack".