Nvidias PhysX-spärr knäckt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Men om en nyhetssida som ska vara partisk bör lägga upp länkar till det är väl tveksamt. Särskilt när det inte är lagligt och man annars håller så jävla hårt på reglerna.

Va? Partisk? Olagligt? Vad snackar du om? :s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Va? Partisk? Olagligt? Vad snackar du om? :s

Opartisk skulle det givetvis vara. *korrigerat
Du menar att det är lagligt att editera deras drivrutiner? :>

Patchen gömmer inte bara något grafikkort, den ändrar i .dll filer. Tror tillomed han skrev det i forumet som nyheten länkar till.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Hjälpsam

Lite deprimerande att det skall bli moralpanik på en sådan här sait, över att någon tagit bort en konstlad spärr i en drivrutin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Lite deprimerande att det skall bli moralpanik på en sådan här sait, över att någon tagit bort en konstlad spärr i en drivrutin.

Kunde ju bara skippat länken. Känns så amatörmässigt på något sätt.
Som någon sa tidigare så hade det väl räckt att posta nyheten så vet folk. De som sen kan hantera filen lär hitta den iaf.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd

Lite deprimerande att vissa försvarar storföretagens agerande mot användarna. Ni betalade faktiskt för grafikkorten med pengar, ni behöver inte sälja era åsikter också. Om någon kom på ett nytt sätt att kombinera billigt bredband med billig ip-telefoni genom en firmware till ett modem skulle jag knappast hoppas att Tele2 skulle skicka ut en exekutionspatrull till vederbörande. Skärping på forumet, hacket innebär fördelar för användarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Opartisk skulle det givetvis vara. *korrigerat
Du menar att det är lagligt att editera deras drivrutiner? :>

Patchen gömmer inte bara något grafikkort, den ändrar i .dll filer. Tror tillomed han skrev det i forumet som nyheten länkar till.

Ja, jag har svårt att tro att det skulle vara olagligt och att någon skulle kunna bli dömd för det i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Lite deprimerande att vissa försvarar storföretagens agerande mot användarna. Ni betalade faktiskt för grafikkorten med pengar, ni behöver inte sälja era åsikter också. Om någon kom på ett nytt sätt att kombinera billigt bredband med billig ip-telefoni genom en firmware till ett modem skulle jag knappast hoppas att Tele2 skulle skicka ut en exekutionspatrull till vederbörande. Skärping på forumet, hacket innebär fördelar för användarna.

Problemet är att de förmodligen hade gjort det

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Opartisk skulle det givetvis vara. *korrigerat
Du menar att det är lagligt att editera deras drivrutiner? :>

Patchen gömmer inte bara något grafikkort, den ändrar i .dll filer. Tror tillomed han skrev det i forumet som nyheten länkar till.

Oj sen när blev drivrutiner skyddade av upphovsrätten? :> Det är ju inte så att nvidia tjänar stålar på att ge ut drivrutiner, utan det är bara för att grafikkorten ska funka väl i operativsystem, finns inget olagligt i detta och sen är det ju som skrivet ovanför mig hehe ^^ bara till fördelar till användarna

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Är jag den enda som tycker att nvidia gör rätt?

Vad är rätt i att någonting jag betalt för ska sluta fungera bara för att jag samtidigt använder någonting från en konkurrerande tillverkare?

Har jag betalat för en funktion så har jag, end of story.
De må ha tillverkat kortet men när de sen sålde det till konsumenten så upphör deras rätt att bestämma vad folk gör med det. Det här är inte mjukvara, det man köper är inte någon rätt till att använda kortet utan man köper det faktiska kortet och därmed även de funktioner som utlovades när kortet köptes.

När man väl har köpt sitt kort kan man använda det, lägga det på hyllan, hoppa på det eller hälla sirap på det och äta till frukost, det är helt upp till en själv, inte nvidia. Att hävda att de skulle ha någon rätt till kortet efter att de sålt det skulle ju gå emot hela det grundläggande systemet för hur handel fungerar. Jag menar hur skulle du känna om den bil du köpt helt plötsligt inte tillhör dig utan tillverkaren igen. Eller om den mobiltelefon du betalat för helt plötsligt inte kan ta emot sms för att du även köpt en telefon från en annan tillverkare.

Det är störtlöjligt. Hade det bara vart frågan om att physx slutar fungera om det används genom radeon-kort så hade det inte vart några problem. Då hade det vart att skydda sin egen produkt. Men nu är det ju tal om stoppa det enbart för att det över huvud taget existerar ett radeon-kort i samma dator, oavsett om det används med physx eller inte. Det är ingenting annat än en form av utpressning för att tvinga folk som vill ha physx till att fortsätta köpa nvidia-kort. Om jag inte misstar mig helt så åkte intel dit rätt hårt nyligen för liknande metoder när det gäller att hålla konkurrenterna ur vägen. Enda skillnaden var att de erbjöd rabatter istället för funktioner som man redan betalat för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Gimbal:
Nvidia har ju aldrig gått ut och sagt "nu säljer vi grafikkort som ni kan använda som dedikerade fysikkort istället". Det har fungerat på vissa operativsystem och nu är "felet" korrigerat. Baserar man sina inköp på gissningar så är det synd och tråkigt givetvis. Men förhoppningsvis lär man sig något.

Vadå gissningar? Man kan ha forskat på det hur grundligt som helst, och sedan blir man ändå blåst eftersom de ändrar förutsättningarna i efterhand.

Det är där skon klämmer, att ändra på förutsättningarna efter ingånget avtal (dvs köp). Det är närmast ett kontraktsbrott skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

helikoptermacka: Doppar du ditt kort i cola-sås bryter du inte mot en lag förvisso. Väl? :S
Men då borde det vara okej att länka till andra patchare här också nu tycker jag som tar bort t.ex krav på ett serie-nummer till en applikation (för det e ju bara löjligt det med).

Inte riktigt samma sak, det är inte ett brott mot upphovsrätten att använda egna/modifierade drivrutiner.

Att nvidia spärrar ati-kort skulle man kunna jämföra med att tex microsoft skulle spärra alla andra webbläsare än explorer i windows, med samma motivering som nvidia: "vi har ju lagt massa pengar på att utveckla det"...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Särskilt när det inte är lagligt och man annars håller så jävla hårt på reglerna.

Exakt vilken lag bryter det mot menar du? Att re-distribuera deras drivrutiner i modifierad form hade jag kunnat förstå, men i patchform såhär ser jag inte riktigt varför det skulle vara olagligt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vad är rätt i att någonting jag betalt för ska sluta fungera bara för att jag samtidigt använder någonting från en konkurrerande tillverkare?

Håller med, har mycket svårt att se att det skulle vara lagligt att göra så. Tror inte en EU-domstol skulle vara nådig mot den här typen av begränsningar som nVidia faktiskt inför. Speciellt inte med tanke på vad de tyckte om Intels fulspel.

Permalänk

snyggt gjort

Permalänk
Inaktiv

Hade varit intressant och se vad nVidia tycker om att en (iallafall förr) respekterad sida som Sweclockers länkar till direkta lagbrott.

Som tidigare nämnt, Sweclockers kanske kan börja hjälpa snåla användare att knäcka Windows 7 WGA också? Eller starta ett par trådar vart man lättast hittar senaste Idol-skivorna på nätet via torrent?

Vafan, släng upp en tråd med Windows serienycklar också vet jag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
... Nvidia har ju aldrig gått ut och sagt "nu säljer vi grafikkort som ni kan använda som dedikerade fysikkort istället"...

Det är ju de de gjort, de har ju sagt att om man hade ett kort ur 8000-serien skulle man kunna spara det som separat fysikkort när man uppgraderade i framtiden. De nämnde inte en enda gång att man var tvungen att uppgradera till ett nvidia-kort. Förmodligen nämnde de inte det eftersom den möjligheten inte fungerade på Windows Vista, där man var begränsad till en grafikdrivrutin.

Man räknade med att XP-användarna som körde kort ur 8-serien skulle skaffa vista. När microsoft senare sade att begränsningen för drivrutinerna för windows 7 skulle tas bort, blev nVidia ledsna eftersom deras fina plan inte fungerade, och inför nu restriktioner på en produkt i efterhand, när en del människor redan köpt ett nvidia-kort som separat fysikkort.

Jag är tveksam till om de har rätt att göra så rent lagligt, jag är ingen expert på konkurenslagstiftning osv, men jag vet däremot att nvidias drag är något av det största "badwill"draget på länge inom industrin. Bara därför borde de skitit i det.

EDIT: _Segas+ : Det är inte olagligt att patcha en drivrutin. Det är bara olagligt att redistrubera en färdigpatchad version.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Hade varit intressant och se vad nVidia tycker om att en (iallafall förr) respekterad sida som Sweclockers länkar till direkta lagbrott.

Som tidigare nämnt, Sweclockers kanske kan börja hjälpa snåla användare att knäcka Windows 7 WGA också? Eller starta ett par trådar vart man lättast hittar senaste Idol-skivorna på nätet via torrent?

Vafan, släng upp en tråd med Windows serienycklar också vet jag!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=951...

du får öppna ögona lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Du menar att det är lagligt att editera deras drivrutiner? :>

Patchen gömmer inte bara något grafikkort, den ändrar i .dll filer. Tror tillomed han skrev det i forumet som nyheten länkar till.

Det är inte förbjudet att ändra i drivrutiner, kom igen när du vet vad du talar om "Pontén".

En ändring som gör att ett program faktiskt fungerar som det var tänkt att göra ( phys-x ) är inte något olagligt.

Tvärtom, det finns direkt lagstöd för att fixa till en icke-fungerande "mjukvara" så att det fungerar med andra program, i detta fall så att drivrutinerna fungerar med "phys-x".

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

/Slut på lektionen i upphovsrätt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
/Slut på lektionen i upphovsrätt.

+1

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Hade varit intressant och se vad nVidia tycker om att en (iallafall förr) respekterad sida som Sweclockers länkar till direkta lagbrott.

Som tidigare nämnt, Sweclockers kanske kan börja hjälpa snåla användare att knäcka Windows 7 WGA också? Eller starta ett par trådar vart man lättast hittar senaste Idol-skivorna på nätet via torrent?

Vafan, släng upp en tråd med Windows serienycklar också vet jag!

Sluta vara löjlig.
Det gäller inte bara du utan alla andra som också härjar om "lagbrott". Det finns ingen lag som säger att man inte får modifiera mjukvara. Det vi har lagar om är piratkopiering och att kringå kopieringsskydd, men det är knappast någon som piratkopierat drivrutiner och inte heller är dessa kopieringsskyddade så inget skydd har kringgåtts.

Det finns användaravtal som säger att man inte får göra det, men dessa är inte under några omständigheter några lagar och det finns inga straff för att bryta mot dem. Det enda som kan hända är att man eftersom man bryter mot användaravtalet kan företaget i fråga säga att man då inte får använda vad det nu är det gäller. Avtalsbrott fungerar inte heller egentligen, eftersom man inte kan sluta ett giltigt avtal utan att inblandade parter får läsa det innan köp (vilket man inte får då EULA m.m. kommer efter att man köpt sin produkt).

Så att härja om olagligheter och annat tjafs som att det skulle vara piratkopiering och andra dumheter är bara löjligt. Det finns inga belägg för det och det är fullständigt oproduktivt på alla nivåer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Det är inte förbjudet att ändra i drivrutiner, kom igen när du vet vad du talar om "Pontén".

En ändring som gör att ett program faktiskt fungerar som det var tänkt att göra ( phys-x ) är inte något olagligt.

Tvärtom, det finns direkt lagstöd för att fixa till en icke-fungerande "mjukvara" så att det fungerar med andra program, i detta fall så att drivrutinerna fungerar med "phys-x".

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

/Slut på lektionen i upphovsrätt.

I detta fallet är det inte en "fix" det handlar om - det är att kringgå något som direkt var menat att stoppas. Sen har jag svårt att tro att svensk lagstiftning har någonting att göra med nVidia's EULA, den måste ju (väl?) följas först och främst. Deras produkt, deras bestämmelser, antar jag.

Permalänk
Medlem

Inte så lyckat om det bara funkar till win 7, Fail.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sluta vara löjlig.
Det gäller inte bara du utan alla andra som också härjar om "lagbrott". Det finns ingen lag som säger att man inte får modifiera mjukvara. Det vi har lagar om är piratkopiering och att kringå kopieringsskydd, men det är knappast någon som piratkopierat drivrutiner och inte heller är dessa kopieringsskyddade så inget skydd har kringgåtts.

Det finns användaravtal som säger att man inte får göra det, men dessa är inte under några omständigheter några lagar och det finns inga straff för att bryta mot dem. Det enda som kan hända är att man eftersom man bryter mot användaravtalet kan företaget i fråga säga att man då inte får använda vad det nu är det gäller. Avtalsbrott fungerar inte heller egentligen, eftersom man inte kan sluta ett giltigt avtal utan att inblandade parter får läsa det innan köp (vilket man inte får då EULA m.m. kommer efter att man köpt sin produkt).

Så att härja om olagligheter och annat tjafs som att det skulle vara piratkopiering och andra dumheter är bara löjligt. Det finns inga belägg för det och det är fullständigt oproduktivt på alla nivåer.

Som du själv nämner, ett avtal mellan användare och tillverkare accepteras när man laddar ner och installerar drivrutinen..är den inte menat att följas?

Att du tycker sånt är löjligt känns ganska oroväckande.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Som du själv nämner, ett avtal mellan användare och tillverkare accepteras när man laddar ner och installerar drivrutinen..är den inte menat att följas?

Att du tycker sånt är löjligt känns ganska oroväckande.

Nej; inte om det är ett orimligt avtal.
Visste inte att det fanns så många moraltanter här på forumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
I detta fallet är det inte en "fix" det handlar om - det är att kringgå något som direkt var menat att stoppas. Sen har jag svårt att tro att svensk lagstiftning har någonting att göra med nVidia's EULA, den måste ju (väl?) följas först och främst. Deras produkt, deras bestämmelser, antar jag.

Att nvidia vill stoppa något är irrelevent. Phys-x är menat att fungera som phys-x. Vad nvidia tar sig till i efterhand ändrar inte på något.

Det är INTE nvidias eula som skall följas i första hand utan svensk lagstiftning.
Så enkelt som "deras produkt , deras bestämmelser" är det tur nog inte.

De flesta "eula" är dessutom utan rättsverkan i Sverige. Då de är byggda som "wraparound-avtal" (från att de är inplastade) så får du som konsument inte tillgång till avtalet innan du gjort köpet. Ett sådant avtal är inte giltigt enligt svensk lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Som du själv nämner, ett avtal mellan användare och tillverkare accepteras när man laddar ner och installerar drivrutinen..är den inte menat att följas?

Att du tycker sånt är löjligt känns ganska oroväckande.

Jag tycker inte sånt är löjligt. Jag tycker grundlöst härjande om olagligheter när det inte finns någonting olagligt ens inom armlängds avstånd är löjligt. Om du sen tycker det är oroväckande får stå för dig.

Men faktum kvarstår, EULAs och liknande är inte enligt lag giltiga avtal, och alltså finns det inget krav på att de skall följas. Och där tar historien slut. Sen kan man tycka att det är dålig stil att inte följa dem, men det har ingenting med lagstiftning att göra så det är fortfarande störtlöjligt att härja om olagligheter när det är fullt lagligt.

Edit**
Och om du läser stycket Henkka citerade så bra:
"göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel"

Uppenbarligen så ska ett kort med stöd för physx kunna använda physx. Har man köpt ett kort där denna funktion finns med så har man uppenbarligen rätt att ändra på mjukvaran som krävs för att den funktionen ska fungera så som utlovat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
I detta fallet är det inte en "fix" det handlar om - det är att kringgå något som direkt var menat att stoppas. Sen har jag svårt att tro att svensk lagstiftning har någonting att göra med nVidia's EULA, den måste ju (väl?) följas först och främst. Deras produkt, deras bestämmelser, antar jag.

Svenska/europeiska lagen piskar upp överrenskommelser(eula) som är baserade på den amerikanska lagen i brygga nästan vilken dag som helst...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Inte så lyckat om det bara funkar till win 7, Fail.

Så var det ju innan nVidia ofixade det också, fast det gick på xp också då, men jag skulle tro att de flesta kör vista/win7 nuförtiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
I detta fallet är det inte en "fix" det handlar om - det är att kringgå något som direkt var menat att stoppas. Sen har jag svårt att tro att svensk lagstiftning har någonting att göra med nVidia's EULA, den måste ju (väl?) följas först och främst. Deras produkt, deras bestämmelser, antar jag.

Svensk lag står över nVidias EULA ifall de skulle vara i en konfliktsituation, det kan jag lova dig. Man följer inte avtal som bryter mot lagen.