Cooler Master ATCS 840

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master ATCS 840

Cooler Master återupplivar den gamla ATC-serien och lovar lyx och flärd med alltifrån lättmetall till smarta lösningar för all slags hårdvara. Följ med på en grundlig genomgång av CM ATCS 840.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En mycket bra recension, och ett bra chassi, bra jobbat SweC!

Permalänk
Avstängd

Oj oj.

En låda helt i min smak. Om jag skulle byta låda nu så är denna tveklöst den jag kommer köpa.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Såg ut att vara ett väldigt bra chassi med väldigt bra förhållande mellan kylning och ljudnivå. Om det inte vore för priset (som nästan kunde sättas som en nackdel) skulle det vara ett givet köp, nu är det snarare Fractals Define R2 som lockar.

Permalänk

den skulle inte sitta fel, dock lite för få platser för expansionskort, vill ha 8 minst

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iMuO
En mycket bra recension, och ett bra chassi, bra jobbat SweC!

Håller med!

Ser ut att vara riktigt fint chassi.. lite för dyrt för mig iaf:p

Permalänk

Bra gjort SWECLOCK, vilket chassie

Permalänk
Medlem

Inga designmissar? Jag har ju i å för sig inget chassi att titta på, men på bilden ser det ut som att det inte går att ta ut dammfiltret till nätagget om man sätter en insugsfläkt i botten.

Denna bilden menar jag:

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

som en diskret och uppgraderad form av Haf 932 ser riktigt grymt ut!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Inga designmissar? Jag har ju i å för sig inget chassi att titta på, men på bilden ser det ut som att det inte går att ta ut dammfiltret till nätagget om man sätter en insugsfläkt i botten.

Denna bilden menar jag:
http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Psufilter_liten00...

Dessutom kunde man ju skippat de där fläktgallren i botten.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Oj oj.

En låda helt i min smak. Om jag skulle byta låda nu så är denna tveklöst den jag kommer köpa.

Precis min tanke. Synd bara att det var lite dyrt. :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Dessutom kunde man ju skippat de där fläktgallren i botten.

Tror nog dom flesta håller med om det, skulle tro att dom måste ha gallren där pga säkerheten.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Det finns folk som har små barn hemma som gillar att sticka in fingrarna överallt. Hur ballt är det inte att stoppa in fingret i en fläkt som snurrar?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

... plus att de nog generellt eftersträvar att ha gallret för att skydda för att burken sprider elektromagnetisk strålning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Men det här är ju ett ganska gammalt chassi? Funnits ett tag, varför recensera det nu? Gillar det dock, superlåda, jättebra recension

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Jag dör lite inombords när jag ser insidan på detta chassi..

Tyvärr ingenting som tilltalar mig men säkert ett bra chassi för många andra.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

wow! den har allt de Cosmos borde haft! riktigt snyggt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Hmm, inga nackdelar?! Jag skulle nog vvåga påstå att nackedelen är priset eller avsaknaden av nätdel till det priset...

Jag menar nästan två papp för ett chassi utan nätdel är nog inte riktigt vad som tilltalar "entusiasten", såvida inte "pappa" betalar.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
Hmm, inga nackdelar?! Jag skulle nog vvåga påstå att nackedelen är priset eller avsaknaden av nätdel till det priset...

Jag menar nästan två papp för ett chassi utan nätdel är nog inte riktigt vad som tilltalar "entusiasten", såvida inte "pappa" betalar.

Ja för det finns ju inte de som jobbar och känner att det är värt? Jag kan mkt väl tänka mig att lägga det på ett chassi om jag köpt motsvarande innanmäte. Nu är jag dock småländsk så anser att man ska köpa det som ger mest prestanda för pengarna och då får lådan matcha detta.

Permalänk
Medlem

Designmissar (enligt mig)
- Dammfilter på nätagg utblås går inte att ta bort om en fläkt är monterad i botten.
- Fläktgaller på detta nätaggs utblås också. (kan gå med på att den kanske är där för säkerhet)
- Svårt att göra svart "powder coat" på insida/baksidan också? Istället för den tråkiga grå färgen.
- 5 x 5.25" platser? Ta bort 1-2 av dessa, 1 ska vara till 2.5" samt den andra till fler 3.5". Aldrig använt mig av 5 (2 till dvd, 1 till fläktkontroller)
- Stansa in ATX och mATX (a och b) på moderkortsplåten om ni nu ska ha något sådan "guide" (pappret dom hade)
- Inte så bra kabeldragningsalternativ.

Innan du skriver FEEEEEL! Så tänk på att detta är min ÅSIKT, och den behöver inte vara likadan som din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Designmissar (enligt mig)
- Dammfilter på nätagg utblås går inte att ta bort om en fläkt är monterad i botten.
- Fläktgaller på detta nätaggs utblås också. (kan gå med på att den kanske är där för säkerhet)
- Svårt att göra svart "powder coat" på insida/baksidan också? Istället för den tråkiga grå färgen.
- 5 x 5.25" platser? Ta bort 1-2 av dessa, 1 ska vara till 2.5" samt den andra till fler 3.5". Aldrig använt mig av 5 (2 till dvd, 1 till fläktkontroller)
- Stansa in ATX och mATX (a och b) på moderkortsplåten om ni nu ska ha något sådan "guide" (pappret dom hade)
- Inte så bra kabeldragningsalternativ.

Innan du skriver FEEEEEL! Så tänk på att detta är min ÅSIKT, och den behöver inte vara likadan som din.

??? Insug menar du väl? Annars vet jag inte vad du tänker på.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så använder 3D game man detta chassi :], de som inte vet vem det är så är det en snubbe som gjort ca 1200 chassi/datordelar rensessioner på youtube.

Sen tänkte ja på peka en grejj, det går att byta det lilla filtret(länk), bara man skruvar upp ett par skruvar. Om det behövs rengöras.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Fotfilter001.jpg

Övrigt bra rensession och mycket bra chassi! Något jag vill ha till nästa bygge, om jag har pengar till det:)

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

de är fult

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Om någon undrar så använder 3D game man detta chassi :], de som inte vet vem det är så är det en snubbe som gjort ca 1200 chassi/datordelar rensessioner på youtube.

Sen tänkte ja på peka en grejj, det går att byta det lilla filtret(länk), bara man skruvar upp ett par skruvar. Om det behövs rengöras.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Fotfilter001.jpg

Övrigt bra rensession och mycket bra chassi! Något jag vill ha till nästa bygge, om jag har pengar till det:)

Har sett den recensionen, den är bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
de är fult

Konstruktivt inlägg.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Jag dör lite inombords när jag ser insidan på detta chassi..

Tyvärr ingenting som tilltalar mig men säkert ett bra chassi för många andra.

Dör inombords? Varför? Rätt udda kommentar, så nyfiken till bakgrunden

...

Kan hålla med om att det är en rätt "sen" recension av chassit, men alltid kul att se Swecrecensioner av lådor

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hade bestämt mig för detta chassi innan recensionen, men nu blev jag bara ännu mer sugen och vill ha det NU. Frågan är om man ska ta silver eller svart?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Hade bestämt mig för detta chassi innan recensionen, men nu blev jag bara ännu mer sugen och vill ha det NU. Frågan är om man ska ta silver eller svart?

Det beror på din smak och din inredning hemma. Men båda är såpass neutrala färger att det andra inte spelar så stor roll.
Jag skulle ha tagit silver för jag tycker att den är snyggare...

Om du ska gravera är dock svart bättre, om du kollar på wolverine's arbete inför dreamhack winter så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Proffsmoddare

detta chassit är underbart Har själv 4st som jag leker med just nu

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

- Fult
- Dyrt i mitt tycke

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Jättebra recension, bra jobbat Erik!

Gillar chassit för det verkar väldigt enkelt att leva/uppgradera med =). Många smarta lösningar och blev väldigt impad av de låga temperaturerna. 3st 230mm fläktar är inte att leka med!

Angående priset verkar det som om vissa glömt att det är gjort i aluminium istället för plåt, jämför med Lian Li och andra premiumchassin som det är tänkt att konkurrera med.