Muskampen 2025: Segraren korad!

Das Keyboard uppdateras

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett ganska fult och dyrt tangentbord. Visst mitt Saitek Eclipse 2 kostade lite men inte ens nära 1100

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Visst mitt Saitek Eclipse 2 kostade lite men inte ens nära 1100

Men så fick du inga mekaniska tangenter heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
Finns mekaniska tagentbord någonstans att köpa i sverige

Bra fråga! Steelseries 7G är en av få som jag vet går att få tag i butik med svensk layout, utan att krångla med import osv... Finns det fler i butik i Sverige tro?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Filco släpper i januari nån gång en europeisk variant av sina "fullstora" tangentbord. Jag kniper ett med det samma när det kommer, de har en återförsäljare i england så frakten behöver inte bli så blodig

Oooh, ett sånt kan det tänkas bli när det kommer!
Fast ett "vanligt" europeiskt tgb har väl inte ÅÄÖ rätt väl? Jag har för mig att sverige och finland har samma layout, men den stämmer väl inte ens med resten av norden? Undrar hur många knappar som skiljer egentligen. Sätta fula klisterlappar på ett så trevligt tangentbord känns fel.

...

Das keyboard brukar ju komma även med tecken på knapparna.. Ett sånt med ordentliga svenska tecken kan jag oxå tänka mig för den delen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Finns det med svenska placering av tangenterna?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

DAS NYHETSTORKA!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Fan själv har man aldrig köpt ett tangentbord...kanske dags att börja?
Dock så skulle jag väl hellre skaffa ett SteelSeries 7G

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

hur är mekaniska tangenter bättre??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jenka27
Får jag bara fråga vad ni använder sådana här finare tangentbord till, när behöver man användning för NKRO?

Jag använder det rätt ofts.. spec om man 'utnyttjar felbuggar tex sprinda i sidled 0.5km fottare

Vissa tangentbord klarar det inte och vissa klarar inte göra burnouts i tex gta åt ena hållet men går fint åt andra.. jobbigt och binda om knappar då man för det mesta bara förlfyttar problemet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tycker också det var förbannat dyrt för så lite funktioner...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
hur är mekaniska tangenter bättre??

Det hörs att du inte har testat. Förutom att livslängden brukar vara bättre är det en helt annan skrivkänsla (och ett betydligt mera tillfredsställande ljud) med sådana.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forbidden
DAS NYHETSTORKA!

För att? Observera att nyheten är en notis.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Det hörs att du inte har testat. Förutom att livslängden brukar vara bättre är det en helt annan skrivkänsla (och ett betydligt mera tillfredsställande ljud) med sådana.

Man kan nästan säga att livlängden är ljusår bättre.
Ångrar som tusan att man inte lade beslag på ett gammalt, som folk bara slängde i onödan, medan man hade chansen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Man kan nästan säga att livlängden är ljusår bättre.
Ångrar som tusan att man inte lade beslag på ett gammalt, som folk bara slängde i onödan, medan man hade chansen.

Hehe, jo det är ju inte helt ovanligt med exemplar från mitten av 80-talet som än i dag fungerar felfritt. Jag vet dock inte om dagens håller riktigt samma klass; det var ju trots allt bättre förr.

Permalänk
Medlem

Är livslängden verkligen ett argument till att skaffa ett mekaniskt tangentbord? För mig känns det inte speciellt vikrigt att kunna använda samma tangentbord 20 år. De tangentbord jag har som är så pass gamla ser ideg inte speciellt roliga ut. Skitiga och nötta tangentbord av ljus plast som gulnant tilltalar mig inte alls. För vissa är det kanske viktigt att kunna trycka ner 5-10 tangenter samtigit av någon speciell anledning och då säkert denna typen sin funktion. Vissa är dessutom av den uppfattningen att ett "klickande" tangenter med lång slaglängd medför en bättre känsla. Detta är dock något som är mycket individuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Är livslängden verkligen ett argument till att skaffa ett mekaniskt tangentbord? För mig känns det inte speciellt vikrigt att kunna använda samma tangentbord 20 år. De tangentbord jag har som är så pass gamla ser ideg inte speciellt roliga ut. Skitiga och nötta tangentbord av ljus plast som gulnant tilltalar mig inte alls. För vissa är det kanske viktigt att kunna trycka ner 5-10 tangenter samtigit av någon speciell anledning och då säkert denna typen sin funktion. Vissa är dessutom av den uppfattningen att ett "klickande" tangenter med lång slaglängd medför en bättre känsla. Detta är dock något som är mycket individuellt.

Medhåll. Jag vill verkligen inte ha den där gamla klickande känslan, minns mycket väl hur tangentborden kändes förr. Som du säger, vilken känsla man föredrar är helt inviduell. Och vad gäller livslängden har jag inte heller behov av bättre än vad ett modernt tangetbord ger. När mitt har passerat fem-sex år så vill jag sannerligen byta ut det för att det börjar se så slitet ut.

Men att kunna trycka ner fler tangenter är väldigt bra. Tänk bara på FPS-spel, där du mycket väl kan behöva trycka två tangenter för riktningen, hopp-ducka och kanske kasta en granat samtidigt. Vore drygt om det hakade upp sig då.

EDIT/tillägg:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forbidden
DAS NYHETSTORKA!

Huh? Två hela sidor av kommentarer talar väl för att folk faktiskt intresserar sig. Själv läser jag gärna mer om tangentbord...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Fan själv har man aldrig köpt ett tangentbord...kanske dags att börja?
Dock så skulle jag väl hellre skaffa ett SteelSeries 7G

6G tyckte jaf i alla fall inte var särskilt mycket att hänga upp sig på, förutom priset som kändes alldeles för högt för vad man fick. Men det kanske bara är jag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
EDIT/tillägg:
Huh? Två hela sidor av kommentarer talar väl för att folk faktiskt intresserar sig. Själv läser jag gärna mer om tangentbord...

Så sant, så sant! Den här tråden har faktiskt varit mer givande än någon av de senaste fanboytrådarna alá ATi och nVIDIA. (Oh nej, nu får jag säkert nån efter mig för att jag skrev det ena företaget före det andra. )

Finns det några natural mekaniska tangetbord idag? Jag har verkligen svårt för att slita mig från det delade bordet.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

najs i fof

men mitt egna hacker tb tycker jag personligen är ännu mer najs, den har en knapp som automatiskt ansluter än till internet, altså inte bara typ startar webbläsaren, utan exempelvis hittar trådlöstnätverk, och ansluter, fixar även ip och hela fadderullan, så att det funkar direkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilket jag struntar fullständigt i för övrigt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Vilket jag struntar fullständigt i för övrigt

Ok, då vet vi det.
Har förövrigt haft 3st och ingen av dessa funkar idag (x-flat)

Nu har jag gått tillbaka till riktigt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det är bra att det finns tillverkare som fortfarande gör riktiga tangentbord.

Det kommer nog att dröja länge innan jag går från mina Facit (Cherry) tangentbord. Just nu är de 18 respektive 20 år gamla och visar hittills inga tecken på att ge upp.
IBM hade också trevliga tangentbord, dock passar de inte mig riktigt och de är en aning högljudda om man måste tänka på omgivningen.

Hur många "vanliga" membran/gummi-tangentbord klarar sig lika länge vid daglig användning?

Hur tusan kopplar du in så gamla tangentbord till en modern dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vill man ha ett tangentbord utan text på är det väl bara att slänga svart färg över sitt eget? Det finns kanske en viss målgrupp för detta tangentbord, men jag tycker ändå att det är löjligt prisöversatt.

Kul att vissa inte fattar att det är skillnad på tangentbord och tangentbord - inte bara layouten, utan insidan.

Blev dock sugen på att få reda på vad "NKRO" är för något?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kommer knappt ihåg hur det kändes med mekaniska tangentbord. Minns dock att jag för några år sen hittade ett gammalt IBM tangentbord på vinden, och reagerade på hur mycket det vägde. Det va inga extraknappar, dom standard 102 eller va det nu va. Med en vikt på säkert 750gr eller mer. Minns att det dock va ett långt "nedslag" på tangenten innan någonting hände. Kan inte säga att man skrev direkt snabbt på ett sådant. Men det lät rätt friskt om det

Va ju rätt populärt med IBM Aptiva som personal PC för en sådär 14 år sen URK för det, URK för IBM DOS och IBM komponenter.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Hur tusan kopplar du in så gamla tangentbord till en modern dator?

Borde väl inte vara så svårt? Antingen har de ps/2 kontakt (som är lite drygt 20 år gammal om jag inte misstar mig) eller så använder man en din->ps/2 adapter.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Hjälpsam

Äsch, "Das keybord" är ändå inte det ultimata tangentbordet.
http://www.datamancer.net/keyboards/keyboards.htm
Priser typiskt mellan 1200$-1500$.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Borde väl inte vara så svårt? Antingen har de ps/2 kontakt (som är lite drygt 20 år gammal om jag inte misstar mig) eller så använder man en din->ps/2 adapter.

Aha! Fränt att det fortfarande fungerar ^^

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Äsch, "Das keybord" är ändå inte det ultimata tangentbordet.
http://www.datamancer.net/keyboards/keyboards.htm
Priser typiskt mellan 1200$-1500$.

Jäklar vad tuffa grejjer! Om man hade pengar, så...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Bra fråga! Steelseries 7G är en av få som jag vet går att få tag i butik med svensk layout, utan att krångla med import osv... Finns det fler i butik i Sverige tro?

Nu är ett sådant på väg hem till mig, hemska sverige att det är så dåligt utbud på mer udda datordelar/kring utrustning.

Får man se om det ger en bättre känsla

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

fy va vackert, har längtat efter ett sånnt så ligger priset en aning högt, äsch! får sudda ut texten på mitt saitek eclipse och räkna det som en mod istället..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
Nu är ett sådant på väg hem till mig, hemska sverige att det är så dåligt utbud på mer udda datordelar/kring utrustning.

Får man se om det ger en bättre känsla

Mmm, sen tycker jag det är lite synd att 7G har switchar med linjärt motstånd och utan eget klickljud. Jag har långt från provat alla switchvarianter precis, men den låter nog som den minst tilltalande för mig personligen.
Jag skulle nog vilja ha en liten taktil känsla för när knappen aktiveras, plus kanske ett litet diskret klick.. Typ Cherry brown eller blue switchar.

Här är en fin mekanisk tangentbordguide förresten, för de som missat:
http://hothardware.com/cs/blogs/mrtg/archive/2009/03/09/mecha...
... med videoförklaring och allt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har en bildskärm som är helt svart, hackerskärm, kanske kan få en tusing för den, sladd ingår vid snabb affär.

hahahahaha. klockrent!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa