400mhz minnen på 333mhz bräda - startar?

Permalänk
Medlem

400mhz minnen på 333mhz bräda - startar?

Ifall moderkortet skulle visa sig sakna stöd för pc3200/400mhz

och då bara klara pc2700/333Mhz.

Skulle den bara trappa ner till 333MHZ och startaigång, eller skulle den inte starta upp alls?

Saken är den att jag inte vet vad moderkotet klarar i gammelburken, 266mhz minne sitter i nu men hade tänkt köpa in lite bättre eller iaf större minnen så man kan köra lite LAN...
-Vill dock inte handla i blindo.

Enda jag noterat är att brädan inte tar emot ECC minnen.
Samt att den bara kan hålla 2 minnen med ett max på 2gb totalt.

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk

Kolla vad moderkortet heter och googla lite så kanske du hittar något vad den tar ?

Visa signatur

Intel Core i7 860 2.8GHz | Gigabyte GA-P55-UD4 | 4GB DDR3 1333Mhz | 1TB Hårddisk | ATI Radeon HD5770 1GB | Fractal Design Newton R2 650W modulär |
Kabinett
Antec Three Hundred | Windows 7 Home Premium 64-bit |

Permalänk
Medlem

fru pn 49p1599

Fast det var då inte lätt att finna svaret, däremot hitta jag en till som undrade, suck

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk

I de nästan alla fall så innebär det inget problem att sätta ett högre märkt minne på ett moderkort som inte uttryckligt har stöd för den hastigheten. Märkningen på minnet anger ju bara maxhastigheten som minnet kan köras i, inte hastigheten som det måste köras i. Det går alldeles utmärkt att köra minnet i en långammare hastighet och då kan man dessutom ofta tighta upp timings lite.

Har stoppat in "snabbare" minne än vad som är specificerat av moderkortet ett flertal gånger och det enda som händer är att minnet klockas ned.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

läs manualen.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom 3200 minnen är bakåtkompatibla skall du kunna använda dessa ja, men då ev inte i den hastigheten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)