Budgetgrafik från Nvidia nästa vecka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
De har ju PhysX

Från recensionen som P1nGviN länkade:

Citat:

The Physx advantage many Geforces have in comparison to the Radeons doesn't come into effect here: Only 16 Shader units are too slow to enable GPU Physx in the drivers - the option is just missing.

Är detta vad rester från månaders försök att tillverka gt300 kanske? Vilken lucka i deras sortiment ska dessa korten fylla är det tänkt annars...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Ja va säger man De gick tillochmed att bråka om ett nytt kort som var ämnat för OEM marknaden Fantastiskt....

De skulle va bättre om de fanns olika avdelningar, en för ATI en för Nvidia, som de känns nu blir allt bara löjligt lol

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Läs nyheten kanske, eller?

Kanske du som ska läsa om. Då jag tolkade det som om han var sarkastisk.
Dvs. att man redan glömt kortet.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Kanske du som ska läsa om. Då jag tolkade det som om han var sarkastisk.
Dvs. att man redan glömt kortet.

MVH

Kanske, kanske inte ... men håller med om att din tolkning är väldigt rimlig med tanke på vad som (inte)presenterats.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Vill man ha billig prestanda är ju Nvidias egen 9600GT mycket bättre, går att få för under 800Kr nytt och i 55nm sedan början på året.

64 shaders
650MHz core
1728MHz shaderfreq
1800MHz DDR3
256-bit interface

DET är konkurrenskraftigt tom mot ATI, det här ser ju ut som att Nvidia har jobbat sig bakåt i prestanda ...

Hur är det konkurrenskraftigt mot ett HD4770 som kostar runt 900kr och totalt spöar skiten ur ett 9600GT?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Lol

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Hur bra är dom här då? 9800 GT?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Vill man ha billig prestanda är ju Nvidias egen 9600GT mycket bättre, går att få för under 800Kr nytt och i 55nm sedan början på året.

64 shaders
650MHz core
1728MHz shaderfreq
1800MHz DDR3
256-bit interface

DET är konkurrenskraftigt tom mot ATI, det här ser ju ut som att Nvidia har jobbat sig bakåt i prestanda ...

Nope, eftersom det INTE stödjer feature set C... Vi har inte sett några intresseanta tempearturjämförelser ännu, men det kommer. Att nyare modeller med "mindre" tillverkningsteknik medöfr lägre strömförbrukning, är vanligt, så vi får väl se när OEM-tillverkarna gjort sitt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Bra sagt. Har själv ingen erfarenhet av Linux så jag tänkte inte i dessa banor. Man kan säga att det rakt av är ett linuxkort.
Annars har det ju inte så mycket. Strömsnålt, men inte fläktlöst - finns ju till och med fläktlösa alternativ för windows. Billigt, men för windowsmarknaden finns det billigare kort för samma uppgift. DX10.1, till vilken nytta?
Men som sagt så förklarar ju ditt inlägg en hel del, om än på ett lite otrevligt sätt kanske. Men det stämmer ju då att det finns en efterfrågan på dessa kort.

Ledsen om jag verkar otrevlig, men jämfört med ett par oinitierade inlägg ovanför är mina bastoner, enligt mitt synsätt, befogade. Det är ganska tröttsamt att läsa inlägg som bara kastas ur mun (tangentbordet...), utan minsta tanke på att andra kanske inte resonerar som man själv gör.

Fläktlöst kommer säkert från nåogon av nvidia-leverantörerna, precis som det gjort med föregångarna...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biggles
Fläktlöst kommer säkert från nåogon av nvidia-leverantörerna, precis som det gjort med föregångarna...

Så sant, så sant.

Och som sagt så har du en bredare förståelse för efterfrågan på detta kort.
Men förstår du varför de skulle lägga in DX10.1?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Råkade någon sparka till dig på fanboy-nerven?

Om nu kortet stödjer detta är det fint. Lite så jag undrar om det är värt att byta ut 9500GT't i HTPC'n mot något motsvarande den i denna serie. Dock kollar jag inte på så mycket SD-material (som jag förmodade att du syftade på?) så frågan är hur pass vettigt det vore.

Vad är problemet med att köra ett Radeon med Linux idag? Det har ju ändå hänt rätt mycket sedan 2006. Eller?

1. Nope, ingen fanboy, bara realist.

2. Japp, om du kör Linux kan det iaf vara intressant, där det bl a i XBMC redan finns stöd för denna typ av uppskalning. SD är ju som du mycket riktigt påpekar inte lika vanligt, men visst slinker det igenom lite analog-TV ibland eller någon enstaka DVD (el rip).

3. Radeon för Linux är ungefär lika långt från användbart i HTPC som det var 2006 (ja, lite överdrivet, jag vet). Ett glasklart exempel. VDPAU är ju det tydligaste exemplet osm inte ens en ATI-fanboy kan bortförklara. Nvidia är åtskilliga tusen mil före ATI på Linux, åtminstone nrä det gäller någon form av seriöst grafikanvändande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Så sant, så sant.

Och som sagt så har du en bredare förståelse för efterfrågan på detta kort.
Men förstår du varför de skulle lägga in DX10.1?

Nope, egentligen inte. Tror att det är för att de stora tillverkarna ska kunna skriva DirectX 10.1 med stora bokstäver i sina färgglada broscyrer som ramlar ur morgontidningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Lol

+1

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biggles
Nope, egentligen inte. Tror att det är för att de stora tillverkarna ska kunna skriva DirectX 10.1 med stora bokstäver i sina färgglada broscyrer som ramlar ur morgontidningen.

Får otäcka Siba/OnOff-vibbar.
"Grafikprestanda garanteras av den senaste GF-tekniken med DX10.1 och 40nm ledningsdragning".
Nu saknas bara 2GiB-varianterna av korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Att anmärka på fläkten på referensmodellen av grafikkort med låg effekt börjar bli gammalt, vet knappt något grafikkort på senare år som släppts med passiv referenskylare. I den här klassen brukar tillverkarna släppa passivt kylda modeller rätt omgående. Men rent prestandamässigt så verkar inte korten vara speciellt lyckade om man skall tro recensionen. 210 verkar ju ha högre effektförbrukning än HD4350 (trots mindre tillverkningsteknik) och prestera sämre. Det är väl mest just Linux-användare med HTPC som kan tycka att korten kan vara intressanta (och OEM-tillverkare).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biggles
1. Nope, ingen fanboy, bara realist.

2. Japp, om du kör Linux kan det iaf vara intressant, där det bl a i XBMC redan finns stöd för denna typ av uppskalning. SD är ju som du mycket riktigt påpekar inte lika vanligt, men visst slinker det igenom lite analog-TV ibland eller någon enstaka DVD (el rip).

3. Radeon för Linux är ungefär lika långt från användbart i HTPC som det var 2006 (ja, lite överdrivet, jag vet). Ett glasklart exempel. VDPAU är ju det tydligaste exemplet osm inte ens en ATI-fanboy kan bortförklara. Nvidia är åtskilliga tusen mil före ATI på Linux, åtminstone nrä det gäller någon form av seriöst grafikanvändande...

Företaget heter AMD.

Du syftar alltså på AMD's grafikkort är olämpliga för HTPC bruk under Linux? Jag uppfattade det som att du påstod att de var olämpliga rent allmänt.

Personligen anser jag att det inte finns några riktiga höjdare vad gäller HTPC-mjukvaror för Linux. Senaste jag sneglade skarpt på var LinuxMCE förra året men blev aldrig någon övergång den gången heller då det var saker i mjukvaran jag störde mig på, blandannat, åtminstonde för den tiden, det otroligt tråkiga gränsnittet. Att det är kraftigt är bara ett plus, av de funktioner jag såg då så verkade den dock vara det klart bästa HTPC-mjukvaran fram tills dess.

Vi har helt klart lite olika synpunkter vad gäller grafikkort i Linux. Själv har jag haft mer problem med mina Nvidia-kort än Radeon-kort. Skall dock sägas att drivrutinerna som fanns innan AMD köpte upp ATI var riktigt brutalt hemska, men efter AMD's uppköp så har det ju faktiskt hänt mycket.

Permalänk
Avstängd

Så trött på dessa BUDGET SKRÄPET zzZzzz istället för att dom satsar på dx 11 korten o den nya serien.... En Nvidia för evigt kanske ska gå över till AMD....

Visa signatur

Rigg

Intel Core i7 2600K | Asus Maximus IV | Gigabyte GTX 480 SLI med Koolance NX-480 Block | Corsair HX1000W | Corsair Dominator GT 2000MHz 2x2GB | Corsair Obsidian 800D | HP TFT ZR24W 24" | Logitech Z-5500 | Koolance CPU-370 | Koolance RP-450x2 | XSPC RX360 | Laing D5 Vario |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hur är det konkurrenskraftigt mot ett HD4770 som kostar runt 900kr och totalt spöar skiten ur ett 9600GT?

Inte i Linux ...
dessutom är 9600GT rätt mycket snabbare än 4770s föregångare 4670 som är den som det funnits tillgänglighet på. 4770 har ju varit väldigt svår att uppbringa = inte så intressant pga praktiska skäl.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Läs nyheten kanske, eller?

Men snälla, ta det han sa med en nypa salt.

Han använde sig uppenbarligen av en stor jävla bit sarkasm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Men snälla, ta det han sa med en nypa salt.

Han använde sig uppenbarligen av en stor jävla bit sarkasm.

Om du läser hela tråden så ser du att den saken redan har sagts och att jag svarat att jag håller med ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biggles
1. Nope, ingen fanboy, bara realist.

2. Japp, om du kör Linux kan det iaf vara intressant, där det bl a i XBMC redan finns stöd för denna typ av uppskalning. SD är ju som du mycket riktigt påpekar inte lika vanligt, men visst slinker det igenom lite analog-TV ibland eller någon enstaka DVD (el rip).

3. Radeon för Linux är ungefär lika långt från användbart i HTPC som det var 2006 (ja, lite överdrivet, jag vet). Ett glasklart exempel. VDPAU är ju det tydligaste exemplet osm inte ens en ATI-fanboy kan bortförklara. Nvidia är åtskilliga tusen mil före ATI på Linux, åtminstone nrä det gäller någon form av seriöst grafikanvändande...

så ati är inget alternativ till linux. detta kortet är ändå överflödigt då det presterar sämra än andra nvidiakort i samma prisklass. det kan inte ens en nvidiafanboy bortförklara.

och vad menar du med seriöst grafikanvändande. är ett krav för att vara seriös att köra linux. eller är kravet kanske att man måste ha nvidia ??

Permalänk
Medlem

Denna lansering är väll egentligen inte så konstig. NVidia vill göra något för att inte falla i glömska bakom ATI/AMD's nykomlingar och Fermi kommer, Fermi kommer, Fermi kommer mantrat vad som ska hålla skutan flytande till våran. 210/220 kanske rent av var droppade internt men när artiklar om "Fermi fusk" rullar över internet och kastar mantrat i dåligt ljus måste där göras något, vad som hällst, för att stjäla fokus. Då är kanske 210/220, trotts avsaknad av någon direkt marknad, kostnadsmessigt inte så dumt trots allt.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

såg väl bra ut till man läste priserna. 600 och 900 kr. tänkte gissa på hälften. prestanden ser inge vidare ut och för 900 kr får man ju ett HD4850, HD4770 eller som många påpekat 9600GT. att det har 10.1 ger jag inte mycket för eftersom alla radeon haft det sedan länge.

nej. ett passivt sånt där för ca 300/500 kanske kan få sitta i någon htpc eller nån mammadator.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Tycker det är fantastiskt att dom totalsågar DX10.1 för ett år sedan som totalt onödigt, sedan lanserar dom det själva, i ett fullkomligt SKRÄPKORT Helt meningslöst med det stödet i de korten.
Har liksom de flesta svårt att se vem, bortsett från fullkomligt obildade, som kommer köpa dessa. Finns ju så mycket bättre för samma peng. T.o.m hos deras egna sortiment.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
och vad menar du med seriöst grafikanvändande. är ett krav för att vara seriös att köra linux. eller är kravet kanske att man måste ha nvidia ??

Nej. Men man vissa kör Linux och ställer fortfarande krav. Häftigt, inte sant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
så ati är inget alternativ till linux. detta kortet är ändå överflödigt då det presterar sämra än andra nvidiakort i samma prisklass. det kan inte ens en nvidiafanboy bortförklara.

och vad menar du med seriöst grafikanvändande. är ett krav för att vara seriös att köra linux. eller är kravet kanske att man måste ha nvidia ??

Nope. Ati är inget alternativ till Linux om man vill använda något mer än 2D grafik. Och det är väl 3D som de flesta efterfrågar i den här tråden... Dock inte jag. Jag efterfårgar VPDAU, vilket ett Nvidia-grafikkort för 250:- klarar, men inte ett enda Ati/AMD (om man inte villl köra i Windows förstås...

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Nej. Men man vissa kör Linux och ställer fortfarande krav. Häftigt, inte sant?

Ja jättehäftigt, jag ramlade just av stolen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
så ati är inget alternativ till linux. detta kortet är ändå överflödigt då det presterar sämra än andra nvidiakort i samma prisklass. det kan inte ens en nvidiafanboy bortförklara.

och vad menar du med seriöst grafikanvändande. är ett krav för att vara seriös att köra linux. eller är kravet kanske att man måste ha nvidia ??

Nej, som jag skrev tidigare, två gånger, presterar det inte sämre än andra Nvidia-grafikkort. När det gäller t ex uppskalning av bild eller avkodning av DivX är det bättre än ALLA andra Nvidia och Ati-grafikkort på marknaden. Inte illa för et tkort som kostar 600:-. Men efterosm ni bara är insnöade på att få XX i framrate på det senaste superduperhäftiga megaduperspelet så gör man gärna jämförelserna inom det området. Vilket alltså inte är relevant. För mig och några hundra tusen HTPC användare till...

Med seriöst grafikanvändande menar jag att använda grafikkortet till något annat än att visa bakgrundsbilden på sin desktop. Nvidias grafikkort stödjer spel, SLI, CUDA etc under Linux. Det gör att om man verkligen vill använda ditt grafikkort under något annat än Windows, så är faktiskt Nvidia det enda alternativet idag. Ati/AMD är på g, men det går lååååååångsamt just nu...

Permalänk
Medlem

Mycket positivt, det här innebär ju att nVidia måste släppa greppet om dom utvecklare som har spel med 10.1 men som nedgraderat det till 10 jämnt. Men med nVidia vet man ju inte... kanske gagnar konkurenten för mycket så utvecklarna får hålla igen trots allt...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Företaget heter AMD.

Du syftar alltså på AMD's grafikkort är olämpliga för HTPC bruk under Linux? Jag uppfattade det som att du påstod att de var olämpliga rent allmänt.

Personligen anser jag att det inte finns några riktiga höjdare vad gäller HTPC-mjukvaror för Linux. Senaste jag sneglade skarpt på var LinuxMCE förra året men blev aldrig någon övergång den gången heller då det var saker i mjukvaran jag störde mig på, blandannat, åtminstonde för den tiden, det otroligt tråkiga gränsnittet. Att det är kraftigt är bara ett plus, av de funktioner jag såg då så verkade den dock vara det klart bästa HTPC-mjukvaran fram tills dess.

Vi har helt klart lite olika synpunkter vad gäller grafikkort i Linux. Själv har jag haft mer problem med mina Nvidia-kort än Radeon-kort. Skall dock sägas att drivrutinerna som fanns innan AMD köpte upp ATI var riktigt brutalt hemska, men efter AMD's uppköp så har det ju faktiskt hänt mycket.

Japp, AMD/Ati:s grafikkort är i dagsläget olämpliga för Linuxbruk.

HTPC-mjukvarorna utvecklas idag främst på Linux-plattformen. Sedan följer många andra efter. Det mesta som hänt inom utveckling kommer från mythtv och XBMC.Titta på Voodler. Rakt av XBMC med lite förbättringar och anpassningar. Titta på LinuxMCE, mythtv med en hel del förändringar och förbättringar. Boxee och Plex. är avknoppningar från XBMC. Mediaportal kommer ursprungligen från XBMC, men är numera till stor del en egen bas. Tyvärr är stabiliteten inte riktigt bra, därav att jäg lämnat Mediaportal. Förresten, de skin som gör Mediaportal någorlunda snyggt kommer ju från XBMC och har porterats till Mediaportal. Kolla in skin som Aeon och Rapier och säg inte att det finns något tillnärmelsevis lika snyggt i Windows...

Jag håller med om att AMD ryckt upp ATI. Dock är det en bra bit kvar...