Hur länge överlever vi om solen slocknar

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Men det är ju rätt uppenbart att för majoriteten kommer det inte finnas elektricitet. Det är väl ingen som tror att alla skulle överleva. Att kylvattnet skulle frysa har jag MYCKET svårt att tro så länge du har en aktiv reaktor så kommer vattnet kring den värmas tillräckligt mycket. Folk kommer dö i drivor det är ingen som betvivlar det.

Jag är inte speciellt insatt i kärnkraft men visst, vattnet närmast själva reaktorn lär inte frysa så länge reaktorn är i drift. Men alla svenska kärnkraftverk använder så vitt jag vet stora mängder vatten från havet. Fast som jag skrev tidigare gissar jag att reaktorerna stängs av långt före havsvattner frusit. Är så många saker som kan sätta käppar i hjulen "relativt tidigt" och inte bara för kärnkraftverken. Neråt 'endast' 30 minusgrader kommer tex massor med bilar inte att fungera längre, och temperaturen fortsätter ju att sjunka.
Sen kan man ju fundera runt hur folk skulle bete sig när de inser att de snart dör, vet tex inte om jag skulle vilja spendera min sista tid i livet på att försöka hålla igång någon viktig samhällsfunktion i stället för med familj och vänner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag får väl erkänna att jag inte läst riktigt alla inlägg, men utöver problem med temperatur och ljus så kan man fråga sig om gravitationskrafterna skulle ändras i solsystemet och hur detta i sin tur påverkar jordens rotation och gravitation. Skulle jorden fortsätta att rotera som vanligt kring det släckta vätemolnet som en gång var solen?

Beror ju på om solen bara slocknar eller om den försvinner. Om den bara slocknar så finns ju gravitationsfälten kvar och allt borde snurra som vanligt. Om den försvinner helt så borde alla planeterna slungas ut i rymden. Jorden i sig skulle fortsätta rotera runt sin egen axel oavsett vilket av dem det är.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag får väl erkänna att jag inte läst riktigt alla inlägg, men utöver problem med temperatur och ljus så kan man fråga sig om gravitationskrafterna skulle ändras i solsystemet och hur detta i sin tur påverkar jordens rotation och gravitation. Skulle jorden fortsätta att rotera som vanligt kring det släckta vätemolnet som en gång var solen?

Förutsatt att molnets masscentrum inte blir ett annat än solens borde vi inte märka så mycket (om man bortser från strålningstryck och liknande (som vi i och för sig inte märker)). Frågan är om vi har någon särskild anledning att vilja fortsätta rotera om vi ändå inte har någon nytta av solen. Jordens gravitation och rotation påverkas för övrigt inte.

Permalänk
Medlem

om vi skulle sätt eld på jupiter då? en minisol skulle nog hjälpa oss att överleva och i teorin är det möjligt. eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv

Ja du, 99.999% dör väl inom 2-3 dagar, några få överlevare skulle fortsätta bränna saker för att få värme men troligen inte till någon nytta, de skulle väl rimligen dö inom en vecka eller två.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
om vi skulle sätt eld på jupiter då? en minisol skulle nog hjälpa oss att överleva och i teorin är det möjligt. eller är jag ute och cyklar?

För det första kommer frågan hur vi sätter eld på en planet? Nog för att den till stor del består av väte men till skillnad från solen så är Jupiter inte stor nog för att sätta igång fusionen av sig själv. Så den delen blir svår. Ifall vi istället tillför syre så kan vi visserligen elda upp vätet. Men tvivlar stort på att det skulle funka i praktiken.

Men även om vi skulle lyckas elda upp en planet så ligger jupiter mycket längre bort än solen från jorden sett och är mycket mindre. Så tror knappast att energin skulle räcka.

Ett alternativ vore väl att gräva ner oss. Jordskorpan är visserligen flera kilometer tjock, men borde inte det vara ett alternativ?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
För det första kommer frågan hur vi sätter eld på en planet? Nog för att den till stor del består av väte men till skillnad från solen så är Jupiter inte stor nog för att sätta igång fusionen av sig själv. Så den delen blir svår. Ifall vi istället tillför syre så kan vi visserligen elda upp vätet. Men tvivlar stort på att det skulle funka i praktiken.

Men även om vi skulle lyckas elda upp en planet så ligger jupiter mycket längre bort än solen från jorden sett och är mycket mindre. Så tror knappast att energin skulle räcka.

vi kör den amerikanska tekniken. bombar den med atombomber. seriöst nu
även om den är så långt bort borde den ha en effekt iaf. jag påpekar det bara för det kom upp i skolan om jupiter skulle kunna bli en sol och i teorin går det men precis som du påpekade kan vi inte flyga dit med en tändare precis.
nu kan jag inte siffrorna exakt men det är ju bara någon procent skillnad i ämnen mellan solen och jupiter.
som man brukar säga: time will tell. nån gång kommer det vara möjligt...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
nu kan jag inte siffrorna exakt men det är ju bara någon procent skillnad i ämnen mellan solen och jupiter.

Jupiter har väl bara hälften så stor andel helium som solen, 10% mot 25%. Universum har för övrigt överlag samma sammansättning som solen, men inte hjälper det. Det är som sagt också viktigt att densiteten är tillräckligt stor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jupiter har väl bara hälften så stor andel helium som solen, 10% mot 25%. Universum har för övrigt överlag samma sammansättning som solen, men inte hjälper det. Det är som sagt också viktigt att densiteten är tillräckligt stor.

nu är inte jag så himla insatt i detta så jag tror dig, men jag hade för mig att det var 11% / 89% (helium/väte). men som sagt jag studerar detta för tillfället så jag har gjort lite efterforskningar.

rättning: mer än 100% kan det så klart inte vara.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
En sak är iaf säker, överklockningsresultaten kommer bli bättre de sista dagarna då man får LN2-temperaturer med luftkylning

Hahaha, om inte kraftverken havererar ja :p. Solenergi skulle ju sluta funka direkt (ok, efter 8 minuter) och vattenkraft skulle sluta funka så fort vattnet fryser. Sen vet jag inte hur bra andra kraftverk tål sån kyla, men tror inte att de kommer funka så länge heller. Men om man har en rejäl ups kan man nog få till nåt rejält

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Vid 8.5 km ner i jordskorpan är temperaturen 180 °C (http://en.wikipedia.org/wiki/Kola_Superdeep_Borehole)

Den borrningen tog visserligen flertalet år, men med tanke på att det borde prioriteras mera ifall det vore vårt ända hopp så tror jag att det skulle gå snabbare att borra ner till ett djup som gav tillräckligt mycket värme för att hålla igång liv.

Problemet är inte bara att borra hålet utan att skapa en stabil miljö runt hålet. Spekulera att det skulle gå att borra hålet under ett år, och under den tiden så ska man hinna bygga ett komplett ekosystem, med värme till ljus omvandlare som kan driva fotosyntesen så att vi kan få syre till att överleva.

Undrar hur mycket värme man kan pumpa ur ett sådant hål, hur snabbt det blir avkylt.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla svar men om man går direkt på topic så beror det helt på hur man tolkar det. Om "vi" menas alla människor på jorden och om man jämför med och utan sol så skulle ju såklart en jävla massa dö efter ett tag.

Om man tolkar "vi" som mänskligheten så tror jag vi snackar 100tals år. Jorden i sig är så pass varm att även om vi inte hade en extern värmekälla så skulle kärnan vara varm väldigt väldigt länge. Därför skulle en liten del av mänskligheten flytta ner i grottor. Odla växter, föda upp djur osv osv.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Vid 8.5 km ner i jordskorpan är temperaturen 180 °C (http://en.wikipedia.org/wiki/Kola_Superdeep_Borehole)

Den borrningen tog visserligen flertalet år, men med tanke på att det borde prioriteras mera ifall det vore vårt ända hopp så tror jag att det skulle gå snabbare att borra ner till ett djup som gav tillräckligt mycket värme för att hålla igång liv.

Problemet är inte bara att borra hålet utan att skapa en stabil miljö runt hålet. Spekulera att det skulle gå att borra hålet under ett år, och under den tiden så ska man hinna bygga ett komplett ekosystem, med värme till ljus omvandlare som kan driva fotosyntesen så att vi kan få syre till att överleva.

Undrar hur mycket värme man kan pumpa ur ett sådant hål, hur snabbt det blir avkylt.

Inte mitt område alls men jag gissar att det räcker och blir över för att försörja hela jordens befolkning med energi rent teoretisk. Eller antagligen inte från ETT hål hehe. Om det gäller ett hål på 8.5km kanske det även beror en hel del på diametern.

Permalänk
Hedersmedlem

Har lite dålig koll. Har människan levt igenom någon istid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
nu är inte jag så himla insatt i detta så jag tror dig, men jag hade för mig att det var 11% / 90% (helium/väte). men som sagt jag studerar detta för tillfället så jag har gjort lite efterforskningar.

Kan vara läge att studera lite mer matematik med när du är igång...;)

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Har lite dålig koll. Har människan levt igenom någon istid?

Det finns knappast människor som har bott kvar i områden som drabbats av istider (vad ska man leva av?), men i gränstrakterna måste det ju självklart ha gått och såklart utanför dessa.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Kan vara läge att studera lite mer matematik med när du är igång...;)

jadu, matte är det gott om. upp till matte D är obligatorisk...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
jadu, matte är det gott om. upp till matte D är obligatorisk...

Intressant är då att du hade för dig att Jupiter bestod av 11% helium och 90% väte, vilket är mer än 100%.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

typo... ska vara 11 / 89. man e slö efter att ha varit sjuk i en vecka.... men ja, det är oförlåtligt hoppas att min mattelärare inte ser detta... han skulle spika upp mig på väggen eller nåt. kallas förresten matematikens hitler.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd

Utan solens värmande strålar skulle vi nog nå den absoluta nollpunkten illa kvickt dvs allt står still, även atomerna står stilla.

Då lär inget fungera över huvudtaget. Då lär även världshaven frysa till is ända ner till botten illa kvickt.

Dessutom så är solen källan till allt liv via fotosyntesen vilken också skulle försvinna samtidigt som solen slutar att lysa.

Neh, slutar solen lysa så är det nog bara att lira ett sista lir på burken och sedan sätta sig ner o invänta ett jävligt kallt slut. Är man lyckligt lottad så kanske man har ett skjutvapen hemma för att korta ner lidandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Utan solens värmande strålar skulle vi nog nå den absoluta nollpunkten illa kvickt dvs allt står still, även atomerna står stilla.

Fel och fel.

Vi kommer inte nå den absoluta nollpunkten. Bakgrundsstrålningen ser till att temperaturen hålls uppe i minst 2.725 K. Dessutom tillkommer viss värme från andra källor, t ex jordens inre och övriga stjärnor.

Det är inte heller korrekt att säga att atomerna står stilla vid absoluta nollpunkten. Elektronerna kommer då att hamna i sina grundtillstånd, men det finns fortfarande en nollpunktsenergi. Osäkerhetsprincipen motsäger att elektronerna skulle stå helt still.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma frågeställning i mitt huvud för någon dag sedan, men då handlade det vad som skulle hända om jorden slutade rotera. För jäkla kallt på ena sidan och hett som i helvetet på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Jag hade samma frågeställning i mitt huvud för någon dag sedan, men då handlade det vad som skulle hända om jorden slutade rotera. För jäkla kallt på ena sidan och hett som i helvetet på andra sidan.

Beror ju på hur man menar med "sluta snurra". Sluta snurra som i ingen rotation alls skulle ju fortfarande innebära att dag/natt skulle flytta sig i samma takt som årstiderna gör nu. En rotation som innebär att samma sida alltid är mot solen (ungefär som månen har mot jorden) däremot skulle vara lite värre. Men även då borde det inte bli mycket värre än vad det är idag på varmaste dag vs. kallaste natt. Hur mycket skillnad det är beror ju sen på vart på jorden man är.

Lite genomströmning av varme och ljus har man ju. Speciellt värme skulle ju fortfarande spridas med hjälp av haven och atmosfären. Men visst skulle det bli en sida med ständig natt och en med ständig dag. Men skillnaden mellan natt och dag skulle inte bli så stor att det skulle bli omöjligt att hantera.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

man skulle nog få en väldigt utbränd del som är direkt riktad mot solen medans man skulle ha rejält bördiga landskap med "eftermiddags sol" hela dagarna.

Permalänk
Medlem

stjärnorna skulle fortf lysa, molnen skulle försvinna, inget regn, ingen vind, jordens rotation skulle gå i total kollaps, om ni nu inte menar att det är bara solens fussion som stannar. det skulle bli så kallt inom mycket kort tid att det inte skulle gå att andas.

men intressant fråga, det handlar inte om det skulle hända utan veta hur länge livet skulle fortgå om solen bara slocknade.

störst överlevnadschans har djuren i havets botten, tar tid att sänka tempen på havet, men lär inte ta för evigt precis.

Permalänk
Hjälpsam

En tröst är att Solen kommer att börjar bränna Helium innan den slockar och när den gör det, kommer den bli så stor att Jorden slukas av den.
Det här med att tända Jupiter, körde dom med i 2010 eller vad nu boken/filmen hette?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Frågan är bara om vi hinner bygga upp något sådant när solen väl slocknat. Det känns som om ditt upplägg kräver god förvarning.
Biosphere 2 är ju för övrigt i allra högsta grad beroende av solen då det är ett gigantiskt växthus.

Tja, den har ju 5miljarder år till att värma oss. Sen blir den en röd jätte och säkert grillar oss istället
Tror inte vi kommer stanna kvar på jorden så länge ändå.
Om inte krig tar död på mänskligheten så far vi nog ut i rymden förr eller senare inom de närmsta hundra åren skulle jag tippa.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
om vi skulle sätt eld på jupiter då? en minisol skulle nog hjälpa oss att överleva och i teorin är det möjligt. eller är jag ute och cyklar?

O.o Wtf!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
O.o Wtf!

vadå wtf? samma ämnen finns i jupiter som i solen.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jag har lösningen på det hela. Eftersom solen lär slockna förr eller senare, tror ni inte USA kommer låna ut sin Stargate så att folk kan komma till ett annat solsystem... eller? o.O

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE