Permalänk

Altså, vad gör du om du har lust att spela medans ungarna ser film, din fru telependlar och behöver webbrowsern uppe och du vill lyssna på musik samtidigt? Om du bootar om server'n "försvinner" ju för det första all lagrad data som ligger på den och samtidigt kan de tunna klienterna inte längre koppla till.

Nej, ska du ha en server så är det väl just det du ska ha - någonting som står och går 24/7 och servrar data.

Förstår heller inte helt varför du ska ha av/på knapp till dina hårddiskar då samma problem uppstår där och eftersom den skulle plasseras i källaren spelar det ingen roll om den väsnas lite heller.

För att svara på tidigare fråga; "Varför tror du en core blir segt? En core kan driva 5 tunga Office användare. Och en kompilering borde väl gå hyfsat snabbt?".
Det behöver inte bli segt, det beror ju helt och hållet på er användning, men att rakt av säga att en core kan driva fem användare är helt enkelt fel, om alla fem användarna är som mig skulle du ha fem jäkligt irriterade människor hemma Jag har uppgraderat arbetsmaskinerna till i7 nu och när jag kompilerar kod används de till fullo i flera minuter om gången, låt säga fem - skulle jag då haft en single core kan vi väl utgå från att samma kompilering ville tagit iallafall 20 minuter.

Att spela, se film (eller grafisk tungt 'arbete' överhuvudtaget) över tunna klienter är väl heller ingen höjdare precis, så jag ville nog satsat på riktiga datorer där det behövs - f.ex. HTPC'n kan köras på Atom/ION. Om du är "rädd" för återställning etc så kör du helt enkelt OSet över iSCSI och kan rulla tillbaka mha ZFS ändå.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Att kolla på film över tunna klienter går inte bra alls. Detta beror på att servern skickar bitmaps till klienten, och klienten har typ 100Mbit eller 1Gbit NIC - kommer inte ihåg. Och den bandbredden räcker till typ 500x400 pixlar i 24fps. Däromkring. Det är brist på bandbredd helt enkelt. Kanske kan man ställa om upplösningen på klienten till 640 x 480 så får man laggfritt?

Behöver man kolla på film/spela spel/etc, så är nog det bästa att köra diskless feta klienter och boota direkt från servern med iSCSI, om klientens bios klarar det. Då går det full speed och film är inget problem. Och man minskar adminisittrationstiden av klienterna, eftersom man bara gör rollback om något skiter sig. Kanske borde jag slänga upp en liten diskless htpc klient och koppla en projektor till så kan jag köra 1080p. Och tunna klienter överallt annars. Och min speldator kanske borde boota direkt från servern. Så kan jag ha flera olika images att boota ifrån och göra rollback om jag behöver det. Och jag slipper köpa disk till speldatorn.

Men jag börjar luta åt som ni säger, att ha en separat server only. Tack för att ni kom med vettiga invändningar som jag inte kunde finna bra svar på! Fan, ni är bäst grabbar!

När jag kompilerar så är det inga tunga kompileringar jag gör. Det gör inget om det tar 10 min eller 15 min. SUN säger att en core kan driva 5 tunga office användare. Surfar man bara och gör vanligt office arbete så kan en core driva flera användare än så. Och en nehalem core är väl kraftig? Så den kanske kan driva 6-7 tunga office användare? Och om jag kompilerar själv, och nån annan surfar lite, så får jag väl nästan 6 core helt för mig själv. Förutom personen som lägger beslag på mindre än 20% utav en core. Nästan en hel hexacore nehalem utan belastning borde kompilera ganska snabbt?

Permalänk
Medlem

En multicore dator utan ahcpi och med plan 9. Skulle nog kalla den miniblue <3. Alternativt så skulle det vara en unixburk med inferno som jag kör idag fast med fetare spex.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd

Dagle,
Hur är plan 9 och inferno? Har du kört det länge? Mycket annorlunda än *nix?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Dagle,
Hur är plan 9 och inferno? Har du kört det länge? Mycket annorlunda än *nix?

Ganska annorlunda. Systemen är på vissa delar ganska minimalistiska som ibland kan anses lite jobbigt, t.ex så har inte rc/sh (shellen i plan 9 / inferno , ganska lika) tab complition, dock file complition.

Annars så är system väldigt trevliga. Man brukar lite skämtsamt säga att plan 9 är mer unix än unix (syftar på filosofin). Gillar man filer, ett enhetligt att visa resurser och nätverstransparanta system så kan man gilla plan 9.

Plan 9 är väldigt likt unix i vissa saker. T.ex så finns programmen cat , ls, cd etc. Dock finns stora skillnaden. Shared libs finns inte. Istället så använder man resurser, resurser är filsystem som funkar som serverar som sedan klienter sedan ansluter till.

Root finns inte. Finns adm men adm kan bara göra några saker extra, inte som på unix. Adm används mest för att ta bort och lägga till användare.

Med mera. Plan 9 har mycket skillnader och är väldigt intressant i mitt tycke. Har i dagsläget 1 virtuell instans av plan 9, 1 dedikerad burk och 2 installationer av inferno (med linux och freebsd som hostsystem). Kanske räcker med OFT nu.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

HPs nya Proliant DL 360/380 G6 verkar ju klart söta, kanske behöver ett par sådana. :]

Visa signatur