Permalänk
Medlem

XFX 4890 Black Edition

Hej!

Jag har använt mitt XFX 4890 Black Edition i ungefär 2 månader nu.

Vid första användningstillfället hörde att min då nybyggda dator lät ovanligt mycket när jag startade spel och andra tyngre program.
Jag trodde detta berodde på cpu-kylaren, som då var en budget-variant.

Jag hade inte en tanke på att det möjligtvis kunde vara grafikkortet.
I alla fall, jag beslutade nyligen att byta till intels originalkylare; och när jag inte märkte någon skillnad förstod jag att det var grafikkortet. (Efter lite tid i Catalyst Control Center)

Kortets fläkt låter något ohyggligt vid ca 35%+ fläkthastighet.

Nu till frågan; är det normalt?
Känns helt oacceptabelt att det inte ska vara tystare, då om man kör spel med fläktens hastighet manuellt inställd på lägre tal, så som 25-30%, blir kortet väldigt varmt. (ca 80-90 grader)

Tacksam för svar.

*Edit: Kortet satt i PC1 förut (se sign)

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk

80-90 låter ju högt. Mitt Asus 4890 ligger kring 50C när jag bara arbetar/surfar och då låter den inte mycket. Dock, startar jag Crysis så börjar kortet låta, men icke i COD4 eller CSS. Dock, du har ju XFX så kan inte svara på det, men jag tycke det låter högt.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiLL38R0R
80-90 låter ju högt. Mitt Asus 4890 ligger kring 50C när jag bara arbetar/surfar och då låter den inte mycket. Dock, startar jag Crysis så börjar kortet låta, men icke i COD4 eller CSS. Dock, du har ju XFX så kan inte svara på det, men jag tycke det låter högt.

Mitt låter till o med när jag startar enkla spel så som WoW.
Har mätt 87 grader i Ati Overdrive's temp mätare under belastning med fläkten på 25%. Då låter den dock inget alls.

Har en kompis som jag byggde dator åt för nån vecka sen, använde ett "vanligt" XFX 4890, alltså retail, inte nån OC modell.. hur tyst som helst. Datorn hörs inte ens under hög belastning.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

xfx 4890 har en tendens att låta ganska mkt, r du säker på att det inte är du som e lite kräsen och det df stör dig mer än i vanliga fall?
annars så kan du ju alltid byta kylare.. jag kan inte föreslå ngt annat.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
xfx 4890 har en tendens att låta ganska mkt, r du säker på att det inte är du som e lite kräsen och det df stör dig mer än i vanliga fall?
annars så kan du ju alltid byta kylare.. jag kan inte föreslå ngt annat.

Jag lovar dig. Det låter väldigt högt. Jag brukar inte vara så hemskt kräsen med ljudnivån, eftersom att musiken överröstar.
Men nu är det så att det till och med stör mig när jag lyssnar på musik och spelar samtidigt. Och så kan vi inte ha det

Skulle du, eller någon annan med för den delen, kunna rekommendera annan kylare?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Just black edition är ju inte så konstigt om det blir varmt, det är ju överklockat ngt utöver det vanliga. Även jag har xfx 4890, i crossfire, dock ej be. Nog fan låter det alltid. Har faktiskt beställt två accelero s1v2, ska prova om det räcker med dem till kylning. Kan återkomma på måndag el. tisdag om temps. Jag kommer isf köra dem utan fläktar, får inte plats annars, men du kan ju dra till med ngn tyst 120mm fläkt, eller de 80mm som man kan köpa till acceleron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Just black edition är ju inte så konstigt om det blir varmt, det är ju överklockat ngt utöver det vanliga. Även jag har xfx 4890, i crossfire, dock ej be. Nog fan låter det alltid. Har faktiskt beställt två accelero s1v2, ska prova om det räcker med dem till kylning. Kan återkomma på måndag el. tisdag om temps. Jag kommer isf köra dem utan fläktar, får inte plats annars, men du kan ju dra till med ngn tyst 120mm fläkt, eller de 80mm som man kan köpa till acceleron.

Så det är den här som gäller?

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...

Och man köper till vilken 120mm fläkt som helst ( två st)?

Har aldrig använt andra grafikkortskylare än original.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Så det är den här som gäller?

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...

Och man köper till vilken 120mm fläkt som helst ( två st)?

Har aldrig använt andra grafikkortskylare än original.

Det har inte jag heller

2 st tror jag inte får plats, men det räcker gott med en. Jag skulle ta antingen den eller twin turbo.

http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=...

De har båda fått bra omdömen för kylningsförmåga kontra ljud och pris;
undrar om inte twin rurbo är en accelero s1v2 med fläktar när jag tänker efter... vänta så ska jag kolla.

EDIT: Nej det verkar inte som att det är samma kylare.

EDIT2: grejade länken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Det har inte jag heller

2 st tror jag inte får plats, men det räcker gott med en. Jag skulle ta antingen den eller twin turbo.

http://www.arctic-cooling.com/catalog/images/AcceleroTWINTURB...

De har båda fått bra omdömen för kylningsförmåga kontra ljud och pris;
undrar om inte twin rurbo är en accelero s1v2 med fläktar när jag tänker efter... vänta så ska jag kolla.

EDIT: Nej det verkar inte som att det är samma kylare.

Twin Turbo ser imponerande ut. Och har fått bra recensioner. Hmm.
Billig var den med. Var är haken?

*Edit: Är det svårt att montera gpu-kylare?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Njae, det tror jag inte, fins rätt schyssta guider på youtube ;). Men som sagt; jag återkommer på måndag.

Permalänk
Medlem

artic cooling accelero twin turbo skulle jag rekommendera
den hade jag på mitt 4890 xxx och det var en dröm
kostar inte speciellt mkt, ganska lätt att monetar med

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

dom dar korten ska tala over 100C sa det ar lungt, slosa inga pengar pa ngn artic cooling shit, man spelar ju anda med headset om man e en true gamer, plus att du har "black edition" som jag antar ar overclockat fran fabrik? dvs varmare an ett vanligt.

Mitt HD4870X2 ligger pa 50-60C idle och runt 80-100 load *med flakt pa auto (har aldrig gatt over 60%) beroende pa vilket spel jag spelar. (pa crysis toppar Mem I/O sensorn 110C efter ett tag) plus att jag har sjukt hog coil whine pa mitt kort lol.

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morphy
dom dar korten ska tala over 100C sa det ar lungt, slosa inga pengar pa ngn artic cooling shit, man spelar ju anda med headset om man e en true gamer, plus att du har "black edition" som jag antar ar overclockat fran fabrik? dvs varmare an ett vanligt.

Mitt HD4870X2 ligger pa 50-60C idle och runt 80-100 load *med flakt pa auto (har aldrig gatt over 60%) beroende pa vilket spel jag spelar. (pa crysis toppar Mem I/O sensorn 110C efter ett tag) plus att jag har sjukt hog coil whine pa mitt kort lol.

Jag har bara svårt att förstå varför XFX inte skulle gjort något åt ett så pass varmt korts ljudnivå :S Fläkten på retail versionen är mycket större och tystare!

Har nyligen jämfört, byggde som tidigare sagt en annan dator med ett sådant.

En läxa för mig antar jag, köp aldrig OC modeller från XFX Synd.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morphy
dom dar korten ska tala over 100C sa det ar lungt, slosa inga pengar pa ngn artic cooling shit, man spelar ju anda med headset om man e en true gamer, plus att du har "black edition" som jag antar ar overclockat fran fabrik? dvs varmare an ett vanligt.

Mitt HD4870X2 ligger pa 50-60C idle och runt 80-100 load *med flakt pa auto (har aldrig gatt over 60%) beroende pa vilket spel jag spelar. (pa crysis toppar Mem I/O sensorn 110C efter ett tag) plus att jag har sjukt hog coil whine pa mitt kort lol.

Nu var det ju inte temps utan ljudnivå det handlade om. xfx 4890 be låter ngt fruktansvärt, ibland även när man inte spelar spel, [satir] och det är inte alla som stolt kan kalla sig "true gamer" [/satir].

Permalänk
Medlem

Hade 2 stycken xfx 4890 black editions i CF så ja förstår att ljudnivån är olidlig. Ifall du väljer att gå med en twin turbo så hamnar du nog skaffa bättre ram heatsinks samt vrm kylare.

Permalänk
Medlem

När ja fick min 4890 lät den inte alls. men däremot var den varm som in i !"#¤#". Fick ideen och flasha den och så dum som ja e så sparade ja inte gamla bioset och nu låter den som in i !!"#¤## och den e som max i 50 load. så ja vet hur det känns!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bariz
När ja fick min 4890 lät den inte alls. men däremot var den varm som in i !"#¤#". Fick ideen och flasha den och så dum som ja e så sparade ja inte gamla bioset och nu låter den som in i !!"#¤## och den e som max i 50 load. så ja vet hur det känns!

Provat med rivatuner?

Permalänk
Medlem

jag hade ett 4890 xxx innan.. ljudnivån var ganska bra, tempen låg på 50 ungefär.. så jag var nöjd... men ändå så flashade jag till black edition så jag kunde klocka extremt mycket (kolla sign) ljudnivån var inte farlig då heller men tempen steg med ca 5grader

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.