Permalänk
Medlem

streama avi

hur kan man streama avi filmer utan extra program och sånt bara ren kod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FleXi
hur kan man streama avi filmer utan extra program och sånt bara ren kod

Precis som med vilken fil som helst så skickar man filen i mindre delar. Sen är det upp till klienten att sätta ihop det och spela upp det med lämplig spelare.

"Ren kod" säger inte så mycket för övrigt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

en moddad xbox1 med xbmc streemar det mesta..även genom rarfiler.
många som har såna liggande där hemma.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

jag vill kunna streama avi ,mpg och såna filer. ska jag ha något program för det då eller vad är det för kod i html/php eller dylikt som jag ska använda

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken slags streamingteknik du vill använda.
Är det progressiv "streaming" så krävs det inget speciellt på serverdelen annat än en webserver. Klientprogrammet tar emot filen via ett vanligt HTTP-anrop och spelar sen upp allt.
Dock är inte AVI ett streamingvänligt format/kontainer.
Då är det betydligt bättre att koda om filmerna till exempelvis flash movies. Och med vissa serverplugins eller enkelt PHP-script kan man tom hoppa fram och tillbaka i filen utan att behöva vänta på att det man vill titta på har hunnit laddats in(typ).

Sen har vi den riktiga varianten av streaming som kräver en speciell streamingserver. Den kan kolla vilken bandbredd du har och antingen välja rätt upplösning och bitrate eller tom transkoda om materialet precis för dig.
Sådant kan vara dyrt och omständigt.

Om vi ska vara riktigt simpla så bör du kunna lägga upp en AVI på en server och sen öppna den via VLC och titta på den under tiden den laddas ner.