ATI CCC inställningar

Permalänk
Medlem

ATI CCC inställningar

Tjena

I spelet Heroes of newerth så tycker jag det blir lite suddigare med det nya grafikkortet (HD5850) än det gamla (8800GT). Fast jag har samma inställningar i spelet.. är det nån inställning i ATI kontrollpanelen jag gjort galet?

Vet inte om det skulle funka att force:a grafikinställningarna.. men det sänker ju prestandan redigt mycket.

Kan någon förklara vad de olika inställningarna gör också?

Permalänk
Entusiast

Testa defaultinställningar (knappen nere till höger). Jag ser inget fel med de inställningar du har nu, men det är å andra sidan inte alla som finns. Vad har du för drivrutin?

Permalänk
Medlem

Anisotropic Filtering ger bättre skärpa på längre avstånd, jag brukar alltid köra denna på 16x, ingame om går, annars i ccc. Anti-aliasing betyder kantutjämning, kan dock sänka prestandan rejält ibland, men ser betydligt bättre & renare ut. Låt det andra stå på vad dom står.

Permalänk
Medlem

Det är Super-sample AA som ställer till det, SSAA kör kantutjämning på allt men är väldigt resurskrävande samtidigt som det gör bilden suddigare. Ställ in så du kör på Multi-sample AA (MSAA) istället så borde det ordna sig samt flyta på lite bättre.

Ett par länkar där detta förklaras bättre än vad jag kan,
anandtech 5870-The Return of Supersample AA
Hardocp 5870 - AA and AF Image Quality

Permalänk
Medlem

Tack för infon pepe.
Har undrat varför det är så suddigt när man spelar.

Permalänk
Medlem

Tackar också för länkarna, hade helt missat detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Vad har du för drivrutin?

Jag har 8.660.0, tror det är den nyaste.. tankade hem den från ati:s hemsida i fredags. Sen på ccc har jag 2009.0910.2132.36839, det är väl version 9.9?

Tackar för alla svar.. fick reda på precis det jag ville veta..
Sen prefekt att jag fick reda på att jag skulle ändra Anti-Aliasing Mode, visste inte alls att det på verkade det på det sättet, så tack för det svaret pepe Ska ändra det nu på direkten EDIT: fick riktigt mycket bättre prestanda nu när jag ändrade det. 25 mer fps i x8 AA.

Edit: Tänkte bara på en annan sak, hur mycket påverkar processorn om man kör med AA igång? Beror det helt på spelet bara eller? Tex på Gta 4 som är mycket processor krävande. Alltså om man sätter ingen AA på GTA 4, krävs det mer av processorn då? eller detta går bara på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Jag är inte hundra nu men jag är ganska säker på att AA endast sätter press på grafikkortet, så om man har ett spel där processorn är flaskhalsen så borde man kunna aktivera AA utan att förlora så mycket prestanda.