Vilken drivrutin till ett Gainward 8600GT kort?

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin till ett Gainward 8600GT kort?

Hej!

Har ett Gainward bliss 8600GT PCX grafikkort, och sitter och funderar på vilken drivrutin som är bäst att använda. Har i nuläget drivrutinen från skivan som följde med kortet installerad.

Kollar jag på Gainwards hemsida så hittar jag inga drivrutiner alls till mitt kort, så enda drivrutinen från tillverkaren som jag har är den på skivan som följde med kortet. Känns ju som att drivrutinen på skivan är lite väl gammal.

Kollar jag på nvidias hemsida så har dom en drivrutin som är släppt bara för några dagar sedan. I och för sig vet jag ju inte om just 8600GT delen är uppdaterad eftersom nvidias nedladdningsbara fil innehåller drivrutiner för
en hel uppsjö med kort ("GeForce 6, 7, 8, 9, 100, and 200-series desktop GPUs and ION desktop GPUs").

Förökte även installera stöd för PhysX häromdagen, men det går inta att aktivera stödet i konfigurationsprogrammet för PhysX. Beror väl kanske på att jag använder den gamla drivisen till grafikkortet.

Hur brukar ni göra? Laddar ni drivrutiner från kortets tillverkare eller från Nvidia? Eller är det från fall till fall?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog så att det oftast laddas hem från nVidia:s downloadsida, åtminstone i detta forat
Så dra hem just den versionen du skall ha, beroende på OS, så skall säkert PhysX lösa sig också

Permalänk
Medlem

Laddar alltid ned från ATI/Nvidia. "Tillverkaren" har inget med själva drivrutinerna att göra.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för svaren! Då ska jag testa drivisarna från Nvidia.