ATi 5850 + Phenom II X2 3.1 Ghz 550 @ X4 = Falskhals?

Permalänk
Medlem

ATi 5850 + Phenom II X2 3.1 Ghz 550 @ X4 = Falskhals?

Kort och gott: kommer en Phenom 550 @ X4 3.1 ghz flaskhalsa ett ATi 5850? Om inte upplåsningen skulle lyckas, skulle då en Phenom 550 X2 flaskhalsa det väldigt mycket?

-----

lite off topic,
Jag ska införskaffa mig ett nytt system men har en begränsad budget på upp till ca 7500, Men jag vill ändå ha ett system som går att uppgradera ordentligt , därför har ja prioriterat ett AM3 Moderkort med stöd för framtida crossfire körning, processor uppgraderingar och ett starkt grafikkort(en crossfire uppgradering skulle ske samtidigt med en ny processor som inte borde flaskhalsa 5850 + nått starkare ATi kort). Bör jag prioritera annorlunda?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Re: ATi 5850 + Phenom II X2 3.1 Ghz 550 @ X4 = Falskhals?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reaLL.onE
Kort och gott: kommer en Phenom 550 @ X4 3.1 ghz flaskhalsa ett ATi 5850? Om inte upplåsningen skulle lyckas, skulle då en Phenom 550 X2 flaskhalsa det väldigt mycket?

-----

lite off topic,
Jag ska införskaffa mig ett nytt system men har en begränsad budget på upp till ca 7500, Men jag vill ändå ha ett system som går att uppgradera ordentligt , därför har ja prioriterat ett AM3 Moderkort med stöd för framtida crossfire körning, processor uppgraderingar och ett starkt grafikkort(en crossfire uppgradering skulle ske samtidigt med en ny processor som inte borde flaskhalsa 5850 + nått starkare ATi kort). Bör jag prioritera annorlunda?

Tack på förhand

Phenom X2 550 i sig är en väldigt bra processor.
Jag vet inget om dess prestanda i upplåst X4 läge, eftersom att jag inte försökt med min egen. (Och inte haft behov av det!)
Den kommer förmodligen inte flaska särskilt mycket. Förmodligen inte alls i X4 läge.

För övrigt är dina prioriteringar bra

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket ToKu

Permalänk
Medlem

De va då ett jävla trådskapande om flaskhalsar med 5000 serien, köp ett och va glad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@|)€r/\/
De va då ett jävla trådskapande om flaskhalsar med 5000 serien, köp ett och va glad.

Men man vill ju gärna veta, annars kan man ju likagärna skaffa nåt annat.

Permalänk
Medlem

mm, det är sant. Fast inte säkert att det flaskar så mycket heller.. min CPU, E6750 @ 3.2 flaskar nog en hel del. Men jag är nöjd med mitt HD5850 ändå ;P Kan spela med betydligt snyggare grafik nu än med mitt 8800GT.

Edit: Jag skulle tro att det flaskar lite, men jag vet inte säkert. Borde väl vara ungefär samma som min processor om du kör den i 2 kärnor, och min flaskar satan

Permalänk

om du inte låser upp den så kommer den flaska rätt bra... men i väntan på en uppdatering av cpu så kan det funka så länge...

annars köp en en riktig x4 så slipper du fundera på det ett tag och slipper uppdateringen=)

Permalänk
Medlem

PhII x2 550 motsvarar ju ungefär en E8500 så med lite klock borde den inte flaska något nämnvärt.

Permalänk
Medlem

x2 och 3.6ghz kommer den inte flaska så mycket. att köra den i x4 är det man vill...

Permalänk
Medlem

Jag har låst upp min Phenom II 550 till X4 & kör den stabilt i 3,62Ghz med 1,35volt. Du borde nog kunna göra det med din också.

Jag tror inte ett 5850 skulle flaskhalsa någonting med din processor på original-clock X2 3,1Ghz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Men man vill ju gärna veta, annars kan man ju likagärna skaffa nåt annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@|)€r/\/

Ska man vara säker gäller i7 i920 med 4ghz överklockning (minst).
Vantage visar mellan 3.3ghz och 4ghz ca 1300p skillnad. 5850.

Beror på vad man menar med flaskhals, om man skulle vara cpu begränsad vid sin upplösning kan man fläska på med AA/AF samt multisampling så att gpu får jobba lite mer.
Tycker man ska köpa kortet, testa och om man fortfarande anser att spelen känns slöa köp en ny prolle/moderkort.

Dagens nya grafikkort är upp 1ill 1920x1200 cpu begränsade oavsett cpu modell.
Så det spelar ingen roll vilken cpu man köper om man inte överklockar.

edit:
tydligen finns det en test.
http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.pcgam...

Permalänk
Medlem

en x2 @3.6ghz 7mb är tillräckligt snabb att orka driva hd5870 i crossfire utan större svårigheter

Permalänk
Medlem

Sålänge man vet att ens processor hänger med i 640x480 så kan man ha vilket grafikkort man vill. Eftersom processornbelastning inte ökar med högre upplösning så är det ett snabbt grafikkort man vill ha. Phenom II är väldigt snabb i spel och nära i7, och tom slår i7 i vissa lägen. Ett HD58xx gör sin rätt i dagens spel med hög upplösning och 4-8x kantutjämning.

Permalänk
Avstängd

Ingen som kommer ihåg esterna om Flaskhalsning? det var ju zonix som gjorde om jag inte minns, fel, hans 6000+ eller om det var 6400+ flaskade ju inte ens 2xGTX260 så himla mycket...

Tycker att det här med Flaskhalsar börja bli väldigt överdrivet nu...

Som svar på din fråga så nej det kommer nog inte att flaska inte ens på X2, om det gör det så klocka den till ca 3.5 så kommer det verkligen inte att göra det...

MVH

Permalänk
Medlem

Omöjligt att bara säga "Flaskar ja eller nej".

i WoW flaskar alla CPUer, i vissa spel är det bara grafikkortet som gäller.

Man bör tittat på tester på just den typen av spel man spelar.

Just 58XX serien tycker jag är intressant i denna frågan då DX11 och moderna GPUer ska just ta över en del av CPUns jobb i spel (alltså bättre grafikkort = teori att CPUn flaskar mindre?)

Allt som GPUn har stöd hårdvaru mässigt för är just till för att avlasta både sig själv och CPUn. Nu när man vill att GPUn ska köra fysiken också så blir det juh enklare för CPUn.

Så jag säger såhär. 550 x2 är en slö processor, köp ett så snabbt 58XX du har råd med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Så jag säger såhär. 550 x2 är en slö processor, köp ett så snabbt 58XX du har råd med.

Är med på det mesta du skriver men vad jämför du med när du skriver slö? En 15.000kr i7 975? 550 X2 är definitivt snabb för sin kostnad, och det man får gå efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

edit:
tydligen finns det en test.
http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.pcgam... [/B]

Intressant test, detta + alla svar gav mig mkt bättre insyn i hur det funkar med sambandet cpu/gpu, tack.

Just nu spelar jag WoW, lite surt eftersom en Phenom II 550 då lär dra ner fpsen mer än jag tänkt mig (som testerna visade), men datorn är tänkt för framtida spel också, med uppgradering till x4 (eller mer) processor och CF, så lär byta upp mig när jag hittat ett spel som jag fastnat för i framtiden.

En annan fundering är att DirectX11 spel som kommer ut sägs ha ordentligt stöd för 4 kärniga processorer, detta borde innebära att 4 kärniga processorer skulle ligga milvägs före 2 kärniga processorer när det kommer till Dx11 spel?

Tack för alla svar // P