Permalänk
Medlem

Uppgradering till i7-system

Tänkte uppgradera min gamla burk till en dator med en i7-processor. Det jag behöver är processor, moderkort, minne, nätagg, chassi, och processorkylare.
Detta är det jag kommit fram till hittills:

Är det bra grejer eller är det nåt jag bör byta ut? Ge gärna förslag på moderkort, då jag inte har nån aning om vad som är bra där. Pengar är inga problem, jag vill bara att det ska vara prisvärt och ge bra prestanda. Jag funderar lite på sockeln, är det nån större skillnad mellan 1366 och 1156?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Fler förslag? Speciellt moderkort som jag tycker är en djungel.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Fler förslag? Speciellt moderkort som jag tycker är en djungel.

Köp inte ett Asus moderkort. Nu har jag en liten vendetta emot dem, men det finns många här på forumet med liknande erfarenheter som mig angående deras QA, Support och helt enkelt generel kvalitet på varor.

Moderkort väljer du helt enkelt utifrån de funktioner du kommer behöva, det är ingen skillnad mellan klockbarhet eller hastighet på korten, så även ett billigt kort för en tusenlapp kommer fungera bra.

Det som är värt att tänka på är att de billigaste moderkorten endast ger dig 1x16 eller 1x8/1x4 PCIe bussar (gärna med en eller flera x1 PCIe också). Detta betyder att de billigaste korten kommer ge en nägot sämre spelprestanda om du ska köra Crossfire/SLI (de allra billigaste korten stöder inte SLI utan endast CF) i framtiden - dock är skillnaden mellan x4, x8 och x16 extremt liten och i de allra flesta spel kommer man inte märka av den alls.

Skillnaden mellan 1156/1366 är också ganska liten (sedd ur prestandaögon). 1366 ger mer minnesbandbredd, men det är ingenting man märker i 99% av normalt användande. Det ger dig också 2x16 eller 3x16 PCIe, men eftersom skillnaden i frames per second är så liten är det heller ingenting man märker av. 1156/i7 860 är billigare och snabbare out-of-the-box än en 1366/i7 920, 860 har också en bättre TurboBoost. Ska du klocka kan du räkna med att komma upp i ~4GHz på båda, där de också är så att säga identiska i hastighet/prestanda.

En annan sak som många glömmer är att om du enbart (eller till övervägande del) spelar så kan en i5 vara ett bättre köp då den ger bättre spelprestanda i de flesta av dagens spel. Detta pga HT som inte finns på i5. Man kan givetvis stänga av HT även på i7, men eftersom det (och VT-d - som du med säkerhet inte kommer ha användning för) är enda skillnaden mellan i5/i7 betalar man extra för något man aldrig använder om man gör så.

Med andra ord, behöver du SLI stöd och eSATA, Firewire, förtioelva USB och SATA portar och en fancy överklockningsmonitor kan du köpa dig ett eVGA moderkort för 3000,- eller mer, i andra fall klarar du dig fint med ett Gigabyte UD3 för ~1000,- eller, om du behöver SLI, ett UD4 för en femhundring eller så extra (eller, ett P55m-UD4 - microATX - för ~1400,-). Andra märken ger liknande funktioner vid ungefär samma prispunkter.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat listan, slängde med en hårddisk också. Ser detta bra ut?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Ytterligare uppdatering med annat moderkort. Ser det bra ut?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Gigabyte gör väldigt fina moderkort imo, så kör på ett ud4 du

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Uppdatering igen, känns som detta paket är mer prisvärt, vad tycks?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Avstängd

Ser bättre ut.

Permalänk

Beställde en i5 750 och dedär minnena igår och väntar spänt på att det ska komma hem!

ONtopic, tycker det ser mycket bra ut!

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera från min nuvarande rigg över huvudtaget tycker ni? Känner att processorn segar ner mitt nya grafikkort en del.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Avstängd

Ja, att uppgradera till ett i7 system är värt anser jag, att gå från dual till quad är alltid en bra investering tycker jag. Med ett i7 system så kommer du va på den säkra sidan i 2 år iallfall.

Permalänk
Medlem

Nu är det beställt Fick dock ta chassit från ett annat ställe då det tar lång tid innan Inet får in dom och dessutom höjde dom priset.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Avstängd

Gratulerar! Hoppas du får många sköna stunder framför dig.

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag fått alla grejer inkl chassi, blir en kul helg Beställde en Samsung F3 också dock efter beställningen skickats. Skulle bytt ut F1:an mot F3:an, menmen får väl använda F1:an som lagringsdisk

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080