Permalänk
Medlem

Offside regel ?

Hej,

Jag undrar hur man bedömer offside, vilken kroppsdel som man tar hänsyn till och så vidare ? Ska hela spelaren vara förbi backen eller räcker det med en hand ? Torso ? Ben ? Eller hur ser det ut...

Tack på förhand!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Ska man utgå från domarnas bedömningar i spel så kan jag ju säga att ibland räcker med ett lillfinger.

Ska jag vara ärlig vet jag inte, men jag tror det är meningen att större delen av spelaren ska vara förbi backen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Ska man utgå från domarnas bedömningar i spel så kan jag ju säga att ibland räcker med ett lillfinger.

Ska jag vara ärlig vet jag inte, men jag tror det är meningen att större delen av spelaren ska vara förbi backen.

hehe... jo lillfinger är absolut vanligt förekommande för offside Hörde något om att det för ett tag sedan infördes en regel att det skall vara "en lucka" mellan spelarna torso för att man ska stå offside, vet inte om detta stämmer dock.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Från Wiki:

"In 2005 The International Football Association Board agreed a new decision in Law 11 that being "nearer to an opponent's goal line" meant that "any part of his head, body or feet is nearer to his opponents' goal line than both the ball and the second last opponent. The arms are not included in this definition."[1] This is taken to mean that any part of the attacking player named in this Decision 2 has to be past the part of the second last defender closest to his goal line (excluding the arms) and past the part of the ball closest to the defenders' goal line."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Från Wiki:

"In 2005 The International Football Association Board agreed a new decision in Law 11 that being "nearer to an opponent's goal line" meant that "any part of his head, body or feet is nearer to his opponents' goal line than both the ball and the second last opponent. The arms are not included in this definition."[1] This is taken to mean that any part of the attacking player named in this Decision 2 has to be past the part of the second last defender closest to his goal line (excluding the arms) and past the part of the ball closest to the defenders' goal line."

Så om jag förstår detta rätt så räknas hela kroppen förutom armarna ? Var inte alls som jag trodde

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Endast dom kroppsdelarna som man tillåts göra mål med räknas som offside.
Dvs ej armar,händer.

Permalänk
Medlem

Att domare kan bedöma samma situation så olika beror på i vilken vinkel står dom i förhållande till spelaren. Ibland kan det se ut som om spelaren är mycket längre framför försvararna än den egentligen är.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Pucken måste vara först över den offensiva blålinjen innan någon anfallsspelare får åka över blålinjen in i anfallszonen. Om en anfallande spelare är inne i anfallszonen när pucken spelas dit ska någon av linjedomarna blåsa av spelet och visa tecknet för offside genom att lyfta en arm. En spelare som backar in med pucken och således kommer före pucken in i anfallszonen, skall tillåtas göra det så länge spelaren har full kontroll över pucken. Om en försvarande spelare åker med eller passar pucken in i sin försvarszon, medan en anfallande spelare befinner sig i offsideposition, skall ingen offside dömas.

Permalänk
Medlem

Kan du definera frågan lite? gäller det fotboll eller hockey, eller någon annan sport?
Såg lite statistik från premier league 2010/2011 och där hade dom gått igenom alla offsides blåsta, domarna hade 99% rätt under ett helt år vilket är sjukt, jag har fattat det som att allt förutom armar är offside.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Pucken måste vara först över den offensiva blålinjen innan någon anfallsspelare får åka över blålinjen in i anfallszonen. Om en anfallande spelare är inne i anfallszonen när pucken spelas dit ska någon av linjedomarna blåsa av spelet och visa tecknet för offside genom att lyfta en arm. En spelare som backar in med pucken och således kommer före pucken in i anfallszonen, skall tillåtas göra det så länge spelaren har full kontroll över pucken. Om en försvarande spelare åker med eller passar pucken in i sin försvarszon, medan en anfallande spelare befinner sig i offsideposition, skall ingen offside dömas.

Sen finns avvaktande offside också.

I fotboll är det allt utom armarna sen finns det en tolknings del också när något står i offsideposition och hur denna inverkar på spelet.

Permalänk
Medlem

när jag lirade fotboll var det kroppen som skulle avgöra offside eller inte, men vid en nedtagning är det rätt vanligt att armarna flaxar vilket antagligen underlättar för domaren att blåsa om det är tight