Överklocka äldre grafikkort?

Permalänk

Överklocka äldre grafikkort?

Det är så att jag har en gamal dator med ett Ati 9700 som jag tänkte klocka upp lite, ska inte grilla skiten, utan bara leka lite. Men jag vet inte vad jag ska använda för program för det, mitt 4850 i megadatorn kan jag ju fixa det i Catalyst men kan inte hitta den funktionen i den här versionen av Catayst. Någon som vet något bra verktyg?

Permalänk

Rivatuner säger jag bara

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Atitool eller rivatuner.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

kan testa och använda ATI TOOL.

haha hur mkt är GPUN/MEM som orginal då ?
blir roligt o följa

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk

Ska testa Ati tool nu, original GPU-klock är 325 mhz och minnet är på 310.

Permalänk

Nu är både GPU och minne på 346 mhz. Det är ju en luddboll (typ) och det var på slutet en massa gula prickar på den, men det stod att det inte var några problem. Vad är dessa gula pricar? Det fanns ingen Readme som jag kunde läsa.

Permalänk
Medlem

Prickar eller trianglar är inge bra, bara att sänka klocken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Prickar eller trianglar är inge bra, bara att sänka klocken.

Blir ju prickar typ om man bara höjjer någon mhz. Men det funkar ändå stabilt i spel, furmark...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Blir ju prickar typ om man bara höjjer någon mhz. Men det funkar ändå stabilt i spel, furmark...

Mitt gamla 9700 Pro klockade väldigt illa vad jag kommer ihåg, var dock väldigt nöjd med kortet när det var aktuellt

Permalänk

Det blir massvis med gula prickar när jag kör i AtiTool, men det är inga problem med stabilitet eller så. Finns det ngt program för att kolla hur varm GPU:n e?

Permalänk
Medlem

Riva Tuner!

Om det är prickar & trianglar så är det bara att sänka, det är inte stabilt även om det rullar på ett tag i spel, efter ett tag kommer det att lägga av, ändra CTD eller bluescreen. Sen ska man inte köra korten för hårt (så dom failar) det kan skada korten!

Permalänk
Medlem

RivaTuner har jag hört ska va bäst.

Börja med att sänka på minnet för att högre gpu klock ger ändå mer prestanda än högre minnes klock.

Försvinner prickarna & trianglarna när du sänker minnet till standard och behåller gpu klocken?

Går det att ställa volten till g-kortet med RivaT? Isåfall gör det så kanske prick-trianglarna försvinner. Du kanske tillomed kan klocka mer då.

Edit. Temperaturen drar i väg med högre volt. Så bra kylning är att rekommendera!!!

Permalänk
Medlem

Tror inte dom gamla korten hade voltregulering genom mjukvara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Tror inte dom gamla korten hade voltregulering genom mjukvara

ok.

Flasha? ;D