Radeon HD 5700 och 5850

Permalänk

sweclockers säger att man inte har någon användning för DX11 men, jag fick +700 P i vantage med windows 7 istället för vista. dom borde använda windows 7 istället för vista som är ett sämre os.

sweclockers är bland dom få sidor som fortfarande använder sig av vista i tester

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Som tidigare har nämnts så undrar jag var överklockningen är någonstans.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
sweclockers säger att man inte har någon användning för DX11 men, jag fick +700 P i vantage med windows 7 istället för vista. dom borde använda windows 7 istället för vista som är ett sämre os.

sweclockers är bland dom få sidor som fortfarande använder sig av vista i tester

Då win 7 officiellt inte har släppts än så är det ganska onödigt.

Tycker dock att ni borde referera till fler geforce kort i testet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Beror väl snarare på att det är uselt optimerat, än att det är krävande.

Ja, ni ska se det att crysis 2 kommer rulla snabbare.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Med ett pris på runt 1000kr skulle 5770 vara intressant.

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta snacka om ljudnivån? Varför HD48XX lätt mycket berodde på strömförbrukningen, främst i idle. Klart att folk klagade. Har HD58XX detta problem? Nej, det är ju det mest strömsnåla grafikkort i idle på år och dar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Då win 7 officiellt inte har släppts än så är det ganska onödigt.

Tycker dock att ni borde referera till fler geforce kort i testet.

Även om det inte må vara släppt här i Sverige så finns det helt lagliga sätt att få tag på det.
Sitter själv på win 7 pro.
Lite tester med windows 7 borde man fått se kan jag tycka.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Då win 7 officiellt inte har släppts än så är det ganska onödigt.

Tycker dock att ni borde referera till fler geforce kort i testet.

Är bara drygt en vecka tills det släpps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
Förväntat prestanda.

Har det inte alltid varit så här ?

De ny mellansegmentet presterar som det förra highend segmentet fast med fler funktioner och lägre förbrukning?

4870 -5770 (Gtx260)
4850 -5750 (Gts250)

Edit: Man ska inte glömma att förra generationens drivrutiner har haft ett år på sig att optimeras.

Jo, men i det här fallet så presterar de inte bättre än kortet som ligger snäppet över i en äldre generation och är dyrare. Lägre pris behövs för att det skall funka för mig.

HD5770 verkar ju prestera ungefär som HD4870, men är dyrare. Vanligtvis så brukar de nya korten i mellanklassen vara billigare än förra generationens high-end (nåja lägre high-end) och prestera ungefär samma..

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte kommentarerna att korten inte skulle fungera till Crysis...?

Jämfört med mitt GF 7800GT borde dessa kort vara betydligt snabbare, och jag kan utan vidare spela Crysis (Demo) i 1680x1050 på lägsta grafikinställningar!

/Olle

Permalänk
Medlem

Hade verkligen hoppats på dessa mellanklasskorten, tycker 5850 för 2600kr är för mkt för ett grafikkort. Ett kort för 1500kr, generellt sätt vassare än 4870 och nosande på 4890 prestanda, hade suttit kalas.

Tyvärr blev de inte så, känns som en för liten uppgradering mot mitt 4830, vilket också gör att de inte blir värt de även om/när 5770 närmar sig 1000kr-klassen, vill helt enkelt ha mer fps. Lär vid den prisklassen va ett fint kort om man inte redan har ett ok, men som uppgradering, mjaa. Drygt 4870 prestanda generellt och de hade kunnat funka, me tanke på dess andra funktioner förutom högre prestanda, DX11 t.ex.

Vill ha DX11 me, så nått 4890 e inget alternativ, som då har ungefär den prestandan ja eftersträvar, och är nästan i rätt pris(de e prisvärt, men ja e fattig).

Blir väl spara o köra på ett 5850 när de kommit ner under 2k, lär dröja, men lär även överleva

edit: skulle va 5770 i CF när de kommit ner ordentligt i pris, kan nog va nått

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Om 5750 tänkte jag följande när jag skummade igenom recensionen snabbt en första gång:
Tänker: "YÄY! Ett kort kort! Jag kanske ska avbeställa mitt 4670?"
Jag kikade på prestandan; Tänker "Ja! Det är nog billigt också."
Tittar på prislappen: "1400kr, vailhelvete! Jag nöjer mig med mitt 4670"

Men 5850 har AMD lyckats med
Jag hoppas på en stark ny generation från nVidia så att man får något att välja mellan till efter jul när en ny dator skall inhandlas

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte poängen med att jämföra ATI radeon 5770 med Nvidia GTX 285 och 295.
Mer intressant skulle ju vara en jämförelse med kanske GTX 260 eller 250 som ligger mer i samma prisklass.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag fattar inte poängen med att jämföra ATI radeon 5770 med Nvidia GTX 285 och 295.
Mer intressant skulle ju vara en jämförelse med kanske GTX 260 eller 250 som ligger mer i samma prisklass.

Som dom säger i slutet på artikeln så hade dom väntat sig bättre prestanda.

Än så länge är dessa kort för dyra, men jag antar att priset kommer sjunka när tillgängligheten på dessa ökar och dom gamla korten fasas ut allt mer.
Så även om dom inte är ett bra köp idag tror jag dom kommer bli väldigt attraktiva lite senare.
Framförallt med tanke på deras funktionalitet som eyefinity och deras låga strömförbrukning.

EDIT:
Prestanda per dollar: http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5770/32.html
Prestanda per watt: http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5770/31.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag fattar inte poängen med att jämföra ATI radeon 5770 med Nvidia GTX 285 och 295.
Mer intressant skulle ju vara en jämförelse med kanske GTX 260 eller 250 som ligger mer i samma prisklass.

Yes, så är det. De skrev väl att de överskattade hd57xx kortens prestanda som anledning. Synd då recensionen blev mer intressant för hd58xx intresserade istället för hd57xx (som det kanske egentligen var tänkt).

För övrigt är väl allt utan priset ok för hd57xx-korten. Presterar väl ok med tanke på sin smala buss (som borde vara billig). Hur som helst är de helt nya och för tillfället ensamma (i sin prisklass) med dx11 m.m. så det är väl inte helt oväntat med ett duktigt överpris... När dessa kort kostar en bit under 1000kr kommer de vara mer intressanta.

Undra om det kommer något hd5830? känns som om hålet mellan hd5770 och hd5850 blir för stort annars.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Beror väl snarare på att det är uselt optimerat, än att det är krävande.

Ok! det är mycket snack om att Crysis är dåligt optimerat vet du vad du pratar om och kan du i så fall förklara på vilket sätt det är dåligt optimerat?

Permalänk
Medlem

Sweclockers?

Vad hände med överklockningen?

Det verkar vara en del som kunnat dra upp minnet på 5770 till 1,5Ghz (6Ghz) och gpun till 1Ghz. Verkar ju onekligen klocka bra.

Mvh

Permalänk

jag fick tag i en 5850 (komplett.se ) och är helt nöjd. det enda som suger, är att dom 2 el-anslutningarna sitter så nära varandra, att jag fick ta bort en del isolering av kablaget från min nätdel.....

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Ok! det är mycket snack om att Crysis är dåligt optimerat vet du vad du pratar om och kan du i så fall förklara på vilket sätt det är dåligt optimerat?

Att det drar resurser som 35 sammtidigt körda call of duty modern warfare utan att ge specielt mycket mer ögongodis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Att det drar resurser som 35 sammtidigt körda call of duty modern warfare utan att ge specielt mycket mer ögongodis.

Är du säker på att "mer ögongodis" är en linjär funktion i förhållande till mängden datorkraft som behövs då?

Den kanske ser ut mer såhär: ögongodis = magisk konstant * datorkraft^(n/m)
n < m

Då är det ju inte så konstigt att lite mer ögongodis leder till att du behöver mycket mer datorkraft.

Edit: Det är pratiskt om olikheten är rätt också

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Att 57xx korten inte verkar ge någon förbättring i prestanda/pris jämfört med 48xx korten är väl egentligen inte så konstigt eftersom de främst konkurrerar med sina egna äldre kort och därmed bara skulle förlora på att behöva sälja ut existerande lager av 48xx med förlust. Kan därför tänka mig att vi kan få se en prissänkning när lagren av äldre kort sålts ut även om det främst kommer bero på Nvidias svar.

I övrigt så verkar det som många säger finnas en del potential för prestandaförbättringar med nya drivrutiner för hela 5xxx serien. 57xx ser aningen klen ut även om man tar hänsyn till dess lägre bandbredd då t.ex. 5750 fick stryk av 4850 i en del av Anandtechs tester trots att det är bättre både avseende bandbredd och beräkningskraft. Ytterligare ett intressant resultat är att 5770 i CrossFire verkar kunna slå 5870 i en del spel trots att det egentligen aldrig borde kunna ske då 5770 så vitt jag vet är en halverad 5870 i alla avseenden. Är därför möjligt att även 58xx korten kommer se meningsfulla prestandaförbättringar med framtida drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Undra om det kommer något hd5830? känns som om hålet mellan hd5770 och hd5850 blir för stort annars.

Precis min tanke, borde utan tvekan komma något sådant. Om vi jämför HD47XX och HD48XX ser vi en smidig övergång prestandamässigt. Mellan HD57XX och HD58XX blir det ett stort hack.

Permalänk
Medlem

Tycker avståndet till 5850 är lite väl långt för 5770. Men AMD vill väl förmodligen inte att HD5870 och 5850 ska förlora på konkurrens inifrån.

Angående ni som tycker att 85 grader är alldeles för varmt för ett grafikkort, körde mitt 8800GT i 115 grader under två månaders tid, funkar fortfarande mycket bra, de klarar mer än vad man tror. Har dock en mycket bättre kylare nu så nu ligger tempen på 70 grader vid folding. Men som sagt de klarar väldigt höga temperaturer.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Äntligen, tänkte jag när jag såg att nu är höstens stora grafiktest här.
Men vilken besvikelse.

Nu kommer första klagomålet för mig på detta forum:
Varför har ni bara testat i HD upplösning?
- De resultaten säger mig ingenting. Förutom att korten klarar si och så många fps i full hd.
Jag har en 22' skärm med 1680*1050 - och jag vill se råa siffror så att jag har nåt att jämföra med.
Sen alla som fortfarande sitter med 19'crt i 1280*1024, är inte de värda att få koll på läget de med?
Släng upp mer siffror nu, så inte folk går och köper på sig dyra kort de inte behöver. Och se över valet av speltitlar eller lägg till några fler.
Skärpning Sweclockers, börja inte lata till er.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Här finns det mer benchmarks från 5770 i tri CF!

3Dmarks Men verkar vara något skumt i 3D mark Vantage! 3 kan ju inte ge sämre prestanda än 2!

Farcry 2 här snackar vi

Högst intressant! 5770 har grym potential. Ge det ½år, sen så har vi säkert ett pris på 1200:- per kort nya, då nVidia BÖR (men inte säkert?) ha kommit med sin nya serie. Då är även drivrutiner bättre optimerade, så det kommer bli ett väldigt intressant år detta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/ATIRadeonHD5800ser...

Catalyst Driver 8.66.6 Beta 2, CCC 9.10a pressen har haft tillgång till dessa sedan den 7e oktober. Dessa är för övrigt så nära vi kommer antagligen 9.10 innan de släpps. Rekommenderas starkt av AMD/ATI pga bugfixar om ni äger ett 5800/5700-series kort.

Valde Sweclockers att köra med 9.9 för att ni inte vill testa med beta eller väntar ni på officiella 9.10 innan ni uppdatera eran recension, om det finns nått att uppdatera?

Citat:

We have identified an area of optimization within our PCI Express settings in the initial drivers for ATI Radeon HD 5800 and 5700 Series that may increase performance on some systems.

Permalänk
Medlem

Vackert! Ati har verkligen tagit till med släggan!

Permalänk

Skulle vara intresserad av att se lite benchmarks i eyefinity! Vore trevligt att veta vad de billigare korten presterar med 3 skärmar!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Körde lite snabba test på mitt DH5850 ifall nån ville veta på de lite lägre upplösningarna.

1680x1050
MSAA: 8X
FPS: Min: 29 Avg: 35 Max: 53

MSAA: 4X
FPS: min=43 max=71 avg=51

MSAA: 2X
FPS: min=62 max=105 avg=75

Utan MSAA
FPS: Min: 104 Avg: 122 Max: 164

1280x1024
MSAA: 8X
FPS: Min: 30 Avg: 37 Max: 56

MSAA: 4X
FPS: min=45 max=74 avg=53

MSAA: 2X
FPS: min=67 max=111 avg=79

Utan MSAA
FPS: Min: 109 Avg: 126 Max: 171

------------------------------------------

Kortet är förövrigt helt tyst i idle och låter ytterst lite i full load.