Netbook-datorer beskylls för fallande intäkter

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Netbook-datorer beskylls för fallande intäkter

Trots att det säljs fler bärbara datorer än någonsin sjunker intäkterna på laptop-marknaden. Orsaken är att allt fler väljer att köpa billiga netbook-datorer istället för påkostade bärbara.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

1

Kanske för att påkostade bärbara suger just nu. Dom blir alldeles för varma, Ej imponerande prestanda. Har själv en värsting hp men känner för att kasta den ut genom fönstret.

Att man har windows vista på en laptop är galenskap tycker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Låter rimligt tycker jag.

Själv är jag påväg att sälja min Acer Aspire One D250 och ska köpa en Macbook.

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009

Har nog inget med den världsomfattande finanskrisen att göra...

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Aug 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Har nog inget med den världsomfattande finanskrisen att göra...

Så du menar att man säljer fler netbooks enbart pga lågkonjunkturen? Det måste ju innebära att andelen netbooks som säljs går ner till 1% när vi är tillbaka i en högkonjunktur igen då?
Eller kanske inte...

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

ja det är rätt. Beskyll billiga datorer för att konsumenterna får det de vill ha! Fy fanken för en fri marknad va!

Fortfarande "beskylls" netbooks. Begriper det helt enkelt inte. Borde det inte vara kunder som beskylls för att de väljer det de vill ha, eller de som tillverkar dessa netbooks?
Och vari ligger egentligen felet? Varför beskylla över huvud taget? Det går ju faktiskt att konstatera att intäkterna går ned på en marknad utan att man ska börja kasta tomater.

Felet ligger inte i denna nyhet specifikt. Finns en trend där ordet beskylla och netbookens framfart ofta kopplas ihop. Och utöver detta så vill samhället tydligen ha syndabockar att beskylla för allt möjligt. Blivit lite snett, eller?

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Så du menar att man säljer fler netbooks enbart pga lågkonjunkturen? Det måste ju innebära att andelen netbooks som säljs går ner till 1% när vi är tillbaka i en högkonjunktur igen då?
Eller kanske inte...

Det jag menar är att det är klart att det inte säljs lika mycket dyra datorer för att folk har mindre pengar. Att netbooks kom och var så smidigt billiga just nu var väl bara bra...

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Jag skulle hellre ha 12" för under 2kg, och under 4k (3990:-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

"medan netbooken passar bäst som en smidig kamrat på resan"

hehe passande, jag sitter nämligen på bussen med min eee 1000h oO

Tråden om Skägg!

2700K- 4,9Ghz - R9 290 - MG279Q @144hz - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 3:e iPad 64GB - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Segeltorp (Kgl F-ängen)
Registrerad
Nov 2007

Det tror jag inte på...har själv flera datorer för olika syften även en liten nätt ASUS 1101 som kompliment, vem fan orkar släppa på 3-4 kg stidsvagn till lap varje dag...den har jag hemma som jobb-burk plus lite gammalt avfall som man fan inte kan slänga eller ge bort*S*

Cyberians

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Tycker formatet på en netbook är perfekt, 10" skärm och under 1kg vikt. Helt underbart för oss som släpar datorn fram och tillbaka till jobbet varje dag genom kollektivtrafiken.

Dock tycker jag det är synd att Microsoft med sina löjliga regler för vad som får installeras på en netbook totalt förstört datortypen. Kass processor, kass skärmupplösning, etc. och då hamnar man till slut i alla fall på datorer i 20K klassen för att få en liten dator med vettiga specar. Förstår dock inte hur en core2 processor och en något bättre skräm kan kosta 16-17K extra men, men.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2003

Hmm vad ska jag välja en liten smidig lätt bärbar som jag kan ta med överallt som fungerar till dom flesta applikationer jag gör på en dator eller väljer jag en dyr tung lår brännare hmmm

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Tycker formatet på en netbook är perfekt, 10" skärm och under 1kg vikt. Helt underbart för oss som släpar datorn fram och tillbaka till jobbet varje dag genom kollektivtrafiken.

Dock tycker jag det är synd att Microsoft med sina löjliga regler för vad som får installeras på en netbook totalt förstört datortypen. Kass processor, kass skärmupplösning, etc. och då hamnar man till slut i alla fall på datorer i 20K klassen för att få en liten dator med vettiga specar. Förstår dock inte hur en core2 processor och en något bättre skräm kan kosta 16-17K extra men, men.

Vad menar du med regler? Hur bestämmer Microsoft över vad du har på din netbook? Såvida du inte syftar på netbooks som levereras med Vista starter edition, men då gör en format c: susen.

Define S - Asus ROG Strix 270H - 7600K @ 4.4 GHz - NH-D14 - 16GB DDR4@3200MHz - Palit GameRock 1070 - Evo 840 120GB och Evo 750 500GB
a silent computer is a happy computer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Vad menar du med regler? Hur bestämmer Microsoft över vad du har på din netbook? Såvida du inte syftar på netbooks som levereras med Vista starter edition, men då gör en format c: susen.

Microsoft säljer operativsystemet till reducerat pris till netbooks, men då ställer de vissa krav, t.ex. att skärmupplösningen inte får överstiga en viss gräns etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Bärbara köpes just för att göra allt förutom att spela? Varför då köpa en laptop för 10-15 tusen för att sedan bli utpresterad av en stationnära för 7 tusen.

Jag själv tänker köpa en bärbar endast till surfing och skolarbete.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Som en handlare sa en gång till mig "Problemet är inte dom billiga varorna, utan dom dyra"

Alltså sänk priset på dom dyra så folk köper dom också.

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Microsoft säljer operativsystemet till reducerat pris till netbooks, men då ställer de vissa krav, t.ex. att skärmupplösningen inte får överstiga en viss gräns etc.

Njae skärmupplösningen handlade det väl egentligen inte om? Utan att datorn inte fick ha en skärm större än 12" för att få kallas netbook.
Sen var det väl både Microsoft och Intel som satte den "standarden"?

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | Nvidia GeForce GTX 1080Ti | Corsair Vengeance LPX Black 3000 MHz 16 GB | 1 st Samsung 960 EVO 256 GB, 1 st 850 PRO 1 TB, 1 st 850 EVO 1 TB, 1 st 840 Basic 250 GB, 1 st WD Black 6 TB | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Finns ju till och med bältes spännare, väskhandtag och väsk fästen som passa de flesta netbooks just nu.

Men tanke på sveriges underbara 3g internet så är det helt underbart.

Älskar min eee 904hd. Finns ingen anledning att köra på en dyrare laptop då man redan har ett monster stationärt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

För att inte tala om den negativa påverkan dessa netbooks har på vår miljö. Att netbooks skräpar ner sig i naturen med en ökning av över 20 000 ‱ per år och ständigt ökande åt ena eller andra hållet är galenskap.

Fängsla någon!

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats
Registrerad
Maj 2006

Flwe köper netbooks och fler blir missnöjda med sina nya bärbaras dåliga prestanda, kul att folk aldrig lär sig kolla under huven innan de handlar. Visst kan man rent teoretiskt skapa en netbook med quad-core processor, bra grafikkort etc. men kostnaden blir ju ekonomiskt. Sen tror svenssons att en netbook för 3k ska ha samma prestanda som en laptop för 10k, det är humor ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Axvall
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm

Det kan dom inte - dessa gris till företag flår kunderna på pengar, det är allt. Aldrig i livet att jag köper en fullstor bärbar när man kan få 10 tummare för 3000:- med 7 tim batter etc. Bärbar ska inte ha monsterprestanda tycker jag ...

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ludvika
Registrerad
Nov 2008

Mellan släpbar och bärbar väljer jag bärbar! Hade en fullstor laptop förut men den var för stor för att ta med sig och lite för dyr att riskera att tappa. Köpte en netbook och det är perfekt! lätt att ta med sig och inte för dyr. Slö men man kan ju inte förvänta sig hur mycket som helst.

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
ja det är rätt. Beskyll billiga datorer för att konsumenterna får det de vill ha! Fy fanken för en fri marknad va!

Fortfarande "beskylls" netbooks. Begriper det helt enkelt inte. Borde det inte vara kunder som beskylls för att de väljer det de vill ha, eller de som tillverkar dessa netbooks?
Och vari ligger egentligen felet? Varför beskylla över huvud taget? Det går ju faktiskt att konstatera att intäkterna går ned på en marknad utan att man ska börja kasta tomater.

Felet ligger inte i denna nyhet specifikt. Finns en trend där ordet beskylla och netbookens framfart ofta kopplas ihop. Och utöver detta så vill samhället tydligen ha syndabockar att beskylla för allt möjligt. Blivit lite snett, eller?

Jag tror inte det handlar om att folk vill beskylla (även fast folk nog vill lägga skulden på någon/något), utan snarare att allt som minskar inkomsten inom något marknadssegment ses som något negativt. Detta troligtvis för att företag får det svårare att klara sig, och måste sparka folk. Bönder i mellaneuropa beskyller det låga mjölkpriset för att deras oeffektiva jordbruk inte går ihop sig, och att de kanske måste lägga ner. Elektroniktillverkare beskyller nya trender för att de inte kan tjäna lika mycket pengar. Samma sak? Ja det tror jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Kraftfull stationär + Netbook är en grym kombo.

NZXT H700i Corsair RM850x MSI GAMING M5 8700K 2 x NZXT Kraken X62/NZXT G12 32GB Corsair Dominator 3000MHz MSI GTX1080Ti Creative SB Zx Samsung 950 Pro 512GB + 2xEvo 840 250GB Vortex Pok3r RGB/CM Masterkeys Pro S RGB Asus ROG PG348Q Sennheiser PC350 SE 2015 Logitech Proteus Spectrum ...lagrar gör jag på Synology 412+ 8TB. Riggen: https://i.imgur.com/HXCuIZi.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Panama
Registrerad
Okt 2001

Till och med min syster och morsa som i princip är it-invalider förstår att man inte ska förvänta sig för mycket av en netbook. När syrran skall göra nåt annat än slösurfa eller kolla film så sätter hon sig vid desktopen. I hushållet finns 4x stationära, 1x netbook, 3x bärbara (TP 12,1") och 3x släpbara(varav 2x är firmamaskiner, 15,6").

Åt kusin köpte jag visserligen en netbook som 18 års present och hon är faktiskt nöjd. Men så är hon ännu mer it-invalid än syrran.
Men det är ju klart, gör man inte annat än surfar, kollar en och annan film och hör på musik så räcker en netbook hur bra som helst.

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Fast oftast så är ju netbooks faktiskt inte så värst billiga i butik. Var på Mediamarkt i helgen och där kostade majoriteten runt 4000 kr, dvs som en budgetlaptop.

Och även utan just netbooks så kommer man undan billigare och billigare med en dator. För ett par år sedan så kostade en "vettig" laptop typ 10 000, nu kanske 6000 kr. Prispressen hade skett utan netbooks också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Jag tror inte det handlar om att folk vill beskylla (även fast folk nog vill lägga skulden på någon/något), utan snarare att allt som minskar inkomsten inom något marknadssegment ses som något negativt. Detta troligtvis för att företag får det svårare att klara sig, och måste sparka folk. Bönder i mellaneuropa beskyller det låga mjölkpriset för att deras oeffektiva jordbruk inte går ihop sig, och att de kanske måste lägga ner. Elektroniktillverkare beskyller nya trender för att de inte kan tjäna lika mycket pengar. Samma sak? Ja det tror jag.

Absolut.
Och Bert Karlsson ritar ju upp Pirate Bay som Al-Qaida, precis som han säkert tyckte tomkassetbandatillverkare- och CD-brännaretillverkare jobbade för Al-Qaida för några år sedan då hans lilla verksamhet riskerade mindre intäckter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haikou
Registrerad
Sep 2009

förslag till bättre rubrik: Intäkterna faller bara 5% tack vare netbook-datorerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Eller kanske inte...

Allt fler köper billiga laptops och beg. Det var billigare för 1 år sen att köpa en beg laptop än att köpa en beg idag med exakt samma prestanda.

Tittar man på datorutvecklingen borde en beg dator för 1 år sen vara nästan gratis idag och inte dyrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Absolut.
Och Bert Karlsson ritar ju upp Pirate Bay som Al-Qaida, precis som han säkert tyckte tomkassetbandatillverkare- och CD-brännaretillverkare jobbade för Al-Qaida för några år sedan då hans lilla verksamhet riskerade mindre intäckter.

Det är ingen hemlighet att minskade intäkter beror på all musikpiratkopiering.
Det är källan till all ondska i världen.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Wario Land
Registrerad
Maj 2008

jag säger både kraftig bärbar+netbook underbar kombo

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]