Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Sökmotoroptimera en hemsida?

Hej! Visste inte om jag skulle lägga den här eller i internet-delen men någon moderator får flytta den i så fall.

Tänkte försöka få upp en hemsida hos de vanligaste sökmotorerna. Domännamnet är av formatet förnamnefternamn.se och tänkte lägga till den hos bla. google: http://www.google.com/intl/sv/add_url.html

Men är det något mer jag också bör göra först? Tänkte lägga in keywords i koden på alla hemsidans sidor. Ska man använda samma keywords eler anpassa för varje sida?

Har aldrig provat om något av detta ger något resultat men undrar om det är det någon som har erfaranhet av detta och kan ge en kommentar?

SWECLOCKERS.COM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Laholm
Registrerad
Okt 2005

Länka från många sidor hjälper, lägg länken i din signatur här på SweC t.ex, man får länkningar SNAAAABBT.

ASP.NET programmerare i C#
Twitter: http://www.twitter.com/hagbarddenstore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003

meta keywords används knappt av google längre (har jag hört) men kanske av andra sökmotorer.

Se till att ha en unik och beskrivande titel på varje sida. Ha en unik och lika beskrivande H1 på varje sida. Se till att det ordet som du vill få med i sökmotorerna förekommer ett par gånger ganska högt upp i brödtexten.

Som hagbarddenstore sa, a och o är många inlänkar från externa sidor (gärna sidor med hög PageRank). Även interna länkar mellan dina sidor är bra att ha.

Mvh Stefan -
Hamburgare är kärlek!
Receptologi är livet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Ok, tack för svaren. Nu är det så att det inte är mitt domännamn så känns dumt att ha det i min signatur och försöka fixa länkar från större sidor. Men ska iaf försöka på att ha relevanta rubriker osv...

Eftersom jag hittills inte gjort något av detta och inte har några länkningar utifrån så undrar jag hur lång tid man kan förvänta sig att det tar för tex google att indexera tillagda sidor? Bara ungefär om det är timmar eller dagar osv?

SWECLOCKERS.COM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003

Räkna med dagar. En god idé är att skapa ett google-konto och lägga till siten i webmaster tools (eller verktyg för webbansvariga typ på svenska). Skapa sedan en xml-sitemap och skicka upp (finns gratisverktyg som gör det på t.ex. auditmypc.com ) så indexeras sidorna hyffsat snabbt.

Mvh Stefan -
Hamburgare är kärlek!
Receptologi är livet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004

Sen handlar det mycket om ditt innehåll också. Innehållet runt dina headertaggar (<h1>, <h2>, <h3> etc) är viktigt precis som innehållet runt dina länkar. Dessutom är det vettigt att skriva bra länkar och inte "du kan se det på min hemsida här" utan snarare "du kan se det på din webbaddress.se". Sen är faktiskt texten runt dina bilder relativt viktig, om än inte lika viktig.

Metataggar är inte så viktiga längre, men de skadar inte. Vad som däremot är viktigt är innehållet i din <title>.