Grafikkortsdrivrutiner

Permalänk
Medlem

Grafikkortsdrivrutiner

Hej allihopa.
Nu är det så att jag har fått problem med att installera grafikkortsdrivrutiner. Jag har haft problem genom alla tider med drivrutiner men klarade mig med lite omformateringar hit och dit. Men nu till problemet.

Jag hade lite gamla drivrutiner och det hade kommit nya. Jag avinstallerade dom gamla via kontrollpanelen och tyckte inte att det hände så värst mycket. Kunde spela på som vanligt osv.

Jag gick in på "Device manager" och gick till "Display adapter" eller vad det nu stog. Valde mitt grafikkort och tog Uninstall. Verkade som att det funkade och upplösningen ändrades. Jag hade tankat dom nyaste drivrutinerna från nvidia och tänkte installera.

Det kom först upp att "Nvidia uninstaller" kunde inte köras för att drivrutinerna är 32bitars och jag har x64 OS. Klickade bara Okej och sen kom det upp en ny errorruta, det går inte att köra dom här drivrutinerna på den här datorn för OS:et är inte x64. Tankade x32 drivrutiner men det blev typ samma sak.

Har startat om datorn, gått in i felsäkert läge och försökt installera. Använt Drivesweeper 1,5 för att få bort dom gamla. Men nu med lite om och men så har jag fått att windows ska installera egna drivrutiner men då blir det oroligt gamla...

Är det någon som har den blekaste aning om vad jag ska göra? Har inte lust att omformatera som jag har gjort x antal gånger just p.g.a drivrutiner... Och alltid just grafikortet.

Tack i för hand.

Permalänk

Ta bort dem helt med Drive Sweeper. Fungerar mycket bra!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscaralexiusson
Ta bort dem helt med Drive Sweeper. Fungerar mycket bra!

Läs vad jag skrev...

Permalänk

Tyckte det såg konstigt ut. Mozilla spökar lite för mig ibland vilket resulterar i att man inte ser sidan riktigt =P
Såg inte hela ditt inlägg :)!

Har du gjort i denna ordningen:
*Avinstallera via kontrollpanelen i felsäkert läge + Drive Sweeper
*Starta om
*Installera de nya?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

börja berätta secs och OS.

Permalänk

Hur Man Uppdaterar Grafikdrivrutiner for Dummies
Innan du börjar:
0. Ladda ned Driver Sweeper
0.a. Om du redan har DS, se till att du har senaste versionen
Nu kör vi:
1. Ladda ned nya drivrutiner från tillverkarens hemsida
1.a. Se till att hämta rätt version
2.Avvinstallera gamla drivrutiner från kontrollpanelen
3. Starta om datorn
3.a. Omedelbart
4. Boota in i felsäkert läge
5. Kör Driver Sweeper (se punkt 0)
5.a. Välj rätt drivrutiner (inte chipsetet till exempel)
6. Starta om datorn
7. Installera nya drivrutiner
That's it!

Du verkar tyvärr ha misslyckats med punkt 0.a och 3.a, möjligtvis även 1.a.
Prova att ladda ned Driver Sweeper 2.0.5 och kör från felsäkert läge. Försök därefter installera drivrutinerna på nytt. Se till att det är rätt version! Är ditt OS 32- eller 64-bitar?
Följ i fortsättingen ovanstående guide så slipper du omformatera pga drivrutiner igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defaultusername
Hur Man Uppdaterar Grafikdrivrutiner for Dummies
Innan du börjar:
0. Ladda ned Driver Sweeper
0.a. Om du redan har DS, se till att du har senaste versionen
Nu kör vi:
1. Ladda ned nya drivrutiner från tillverkarens hemsida
1.a. Se till att hämta rätt version
2.Avvinstallera gamla drivrutiner från kontrollpanelen
3. Starta om datorn
3.a. Omedelbart
4. Boota in i felsäkert läge
5. Kör Driver Sweeper (se punkt 0)
5.a. Välj rätt drivrutiner (inte chipsetet till exempel)
6. Starta om datorn
7. Installera nya drivrutiner
That's it!

Du verkar tyvärr ha misslyckats med punkt 0.a och 3.a, möjligtvis även 1.a.
Prova att ladda ned Driver Sweeper 2.0.5 och kör från felsäkert läge. Försök därefter installera drivrutinerna på nytt. Se till att det är rätt version! Är ditt OS 32- eller 64-bitar?
Följ i fortsättingen ovanstående guide så slipper du omformatera pga drivrutiner igen.

Jag har gjrot det du har skrivit förutom att köra driver sweeper i felsäkert läge. Allt annat har jag gjort... Jag har 64-bitars OS Windows 7, och JA, jag har provat både med x32 och x64... Prövade först med x64, prövade därefter x86 pga att det kom ett så skumt felmeddelande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Jag har gjrot det du har skrivit förutom att köra driver sweeper i felsäkert läge. Allt annat har jag gjort... Jag har 64-bitars OS Windows 7, och JA, jag har provat både med x32 och x64... Prövade först med x64, prövade därefter x86 pga att det kom ett så skumt felmeddelande.

I första inlägget säger du tvärtom att du testa x32 först

Hursom är ju totalt onödigt att ens testa med x32 drivare eftersom det inte kommer fungera.
Rätta drivaren om du har GTS8800 640, +win7 x64 heter 191.07_desktop_win7_winvista_64bit_international_whql.exe

Vad händer när du testar den?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
I första inlägget säger du tvärtom att du testa x32 först

Hursom är ju totalt onödigt att ens testa med x32 drivare eftersom det inte kommer fungera.
Rätta drivaren om du har GTS8800 640, +win7 x64 heter 191.07_desktop_win7_winvista_64bit_international_whql.exe

Vad händer när du testar den?

191.07_desktop_win7_winvista_64bit_international_whql.exe heter exakt min fil som jag har tankat från nvidia. Och nu har jag gjort EXAKT som en person skrev här ovan och det är ingen skillnad...

Permalänk
Medlem

http://uppladdning.com/uploads/1255374884843.jpg först errorn. Klickar OK:
http://uppladdning.com/uploads/1255374903951.jpg Fel nummer 2, Klickar OK:
http://uppladdning.com/uploads/1255374928965.jpg där var fel nummer 3.

I den där ordningen kommer errorsena. Har ingen aning om vad jag ska göra nu... Tycker dom säger emot sig själva...

Permalänk

OK, det verkar ju skumt. Det är ingen idé att försöka med några x86 drivrutiner i ett x64 system, det kan aldrig sluta lyckligt, men man tycker ju att x64 borde fungera. Du får alltså ett felmeddelande som påstår att ditt OS är 32-bitar varje gång du försöker installera? Du skulle kunna försöka med någon äldre version, eller en beta.

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit såhär med just graikkortet. Vetitusan vad det kan va. Får väl pröva med några betadrivrutiner. Har just nu inga drivrutiner alls installerade. Det är väl bara att tanka några x64 och se om det funkar.

Permalänk
Medlem

Ser ju rejält skumt ut det där, nått märkligt måste ha hänt, kanske när du testa x32 drivare.

Skulle nog testa först en systemåterställning till innan du avinstallera dina gamla men fungerande drivare, och sen hopa på den rätta direkt utan avinstallation av dom gamla drivarna först.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ser ju rejält skumt ut det där, nått märkligt måste ha hänt, kanske när du testa x32 drivare.

Skulle nog testa först en systemåterställning till innan du avinstallera dina gamla men fungerande drivare, och sen hopa på den rätta direkt utan avinstallation av dom gamla drivarna först.

Testade x32 efter att jag testat x64. Får pröva en systemårställning när jag kommer hem sen...