Visa signatur
PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV
Hej!
Jag har tröttnat på att låta min speldator stå på nästan hela tiden och dra en massa ström i onödan så jag har bestämt mig för att lägga i princip allt utom mina spel på en separat serverdator.
Jag behöver då lite hjälp med val av komponenter, jag har ingen helt bestämd budget men någonstans runt 4-6k.
Det datorn kommer att göra är att streama musik, film etc. till en dator nästan konstant, dessutom till ett Xbox väldigt ofta.
Alltså kommer den nästan alltid användas av någon dator, ofta av två eller tre.
Den kommer eventuellt också hosta ett par hemsidor men inga med högt besökarantal.
Jag vill att den ska vara rätt strömsnål, men vet inte om en Atom är att föredra? Är inte de lite klena om den ska streama till tre datorer och packa upp ett stort .rar-arkiv samtidigt, vilket förmodligen är det mest krävande scenariot?
Någon strömsnål dualcore antar jag är ett bättre val, och ett strömsnålt moderkort med minst 4 SATA-portar.
Jag kommer att använda 3 SATA-diskar och 1 PATA-disk till en början, så jag vill kunna utöka lite sen.
Jag behöver inte hårddiskar eller nätaggregat med på listan då jag har dessa hemma. Angående chassit så har jag inte bestämt mig för om jag ska bygga ett eget eller köpa ett, mina krav är att det har plats för minst 4 hårddiskar, gärna 6. Jag behöver inga 5.25"-platser, så det är nästan bara hårddiskarna som tar plats, därför funderar jag på en egen speciallösning för att få ett så kompakt chassi som möjligt då datorn kommer att flyttas runt ibland. Men om någon har en idé så berätta gärna.
Posten blev längre än förväntat, som vanligt, men jag hoppas att någon förstår vad jag är ute efter. En strömsnål server som ändå har lite simultanförmåga.
MVH HermitoZ
PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.