gigabyte ati radeon 4870x2, presterar inte som jag vill?? :S

Permalänk
Medlem

gigabyte ati radeon 4870x2, presterar inte som jag vill?? :S

Hejsan!

Jag har ett gigabyte ati radeon 4870x2 spm ska vara på två 2048mb...

Har en ganska så bra dator men trots att jag har ett så pass bra grafikkort samt 8g i ram som läser 1066 och en procesor, AMD Phenom 9850 Quad-Core 2,51. 750w nättagg. Så tycker jag inte att mitt grafikkort presterar som jag hade förväntat mig när jag skaffa dom här grejorna.. Som t,ex i spel så kan det sacka efter precis som på en 5år gammal dator.. grafiken hänger helt inte med?..

Och när jag kollar i Catalyst control center under fliken Graphics Harware
så ser det ut såhär--->

Primary Adapter
Graphics Card Manufacturer Built by ATI
Graphics Chipset ATI Radeon HD 4870 X2
Device ID 9441
Vendor 1002

Subsystem ID 2542
Subsystem Vendor ID 1002

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

BIOS Version 011.007.000.000
BIOS Part Number 113-B50902-100
BIOS Date 2008/07/14

Memory Size 1024 MB
Memory Type GDDR5

Core Clock in MHz 750 MHz
Memory Clock in MHz 900 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 115,2 GByte/s

Linked Adapter
Graphics Card Manufacturer Built by ATI
Graphics Chipset ATI Radeon HD 4870 X2
Device ID 9441
Vendor 1002

Subsystem ID 2042
Subsystem Vendor ID 1002

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

BIOS Version 011.007.000.000
BIOS Part Number 113-B50902-101
BIOS Date 2008/07/14

Memory Size 1024 MB
Memory Type GDDR5

Core Clock in MHz 750 MHz
Memory Clock in MHz 900 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 115,2 GByte/s

Kan detta stämma??
Tycker att det iaf borde stå
Memory Size 2048 MB.. men kanske är helt ute o cyklar??
+ att jag inte kan höja ati´s overclock utan att det börjar flimra och bota om :S

Är inte så insatt i det här men tänkte att det kunde varit kul o se vad folk som kanske vet bättre än mig säger om detta? =P
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du har 2 x 1024 i minne. Grafikkortet kan bara använda 1gig effektivt. Den speglar innehållet i den andra halvan. Det funkar så vid crossfire.

Vilka spel är det som laggar? Hur mycket laggar de?
Har du de senaste drivrutinerna till grafikkortet? Det kanske är din processor som flaskar?

Permalänk
Medlem

Den där Phenom 1-processorn är inte direkt någon värsting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Den där Phenom 1-processorn är inte direkt någon värsting.

Det här, när jag uppgraderade från phenom I till II så vart det enorm skillnad. Då kör jag med ett 4870

Permalänk
Medlem

En dator presterar väl aldrig så bra som man vill att den ska göra eller har jag missat något?

*Kolla så crossfire är aktiverat (GPU-Z)

*Vad är ditt problem lite mer specifikt? nåt speciellt spel som går lite kasst eller så?

*Din CPU är inte nån värsting.. den bör inte vara en s.k. Flaskhals, men den är absolut inte nån värstingsak.. är det tex i 3Dmark du tycker den presterar dåligt så är det iaf huvudsakligen din cpu som drar ner score..

Permalänk
Medlem

Crossfire ska automatiskt vara på på ett x2 kort, förutsatt att man har catalyst ai på standard eller advanced. Min Q6600 på 3.4 flaskade mitt gamla 4870x2 så din lär flaska bra mycket mer. Om du inte har senaste catalyst inlagt rekommenderar jag det, först för prestanda, sen stabilitet samt crossfire profiler...

Permalänk
Medlem

Jag hade jätte problem med låg fps med mitt xfx 4870x2 2gb
sen instalerade jag vista x64 och då flöt allt på..

Från 60 fps i cod 4 till typ 300+ lol..

nu kommer alla skriva att "de spelar ingen roll om man har 3gb ram och 2 gb grafik minne på x32" men det gör det skit i vad alla säger jag har uplevt skilnaden.

Permalänk
Medlem

Du måste också köra med rätt fet upplösning för att kunna nyttja kortet.

edit: ska du klocka måste du ha riktigt bra kylning i burken.

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Okey jag är grymt tacksam för alla svar och det har fått mig till att fundera ännu mer på detta lol*
Men jag ska försöka få ihop lite svar till era svar på mitt inlägg.

Okey att jag har 2 x 1024 i minne som coopdeo skrev så har den tanken slått mig också..

Spel som det laggar i och inte hänger med i är bland annat wow, cod4, bf2 mm..
Dom senaste drivrutinerna har jag installerat då man kan göra det direkt via ati´s catalyst control.
Samt att jag har windows7 64bit just nu och innan så har jag kört med win vista 64bit.
Okey jag trode att min Phenom 1-processor var ganska bra med kräm men tydligen inte hehe.
Tips på en bra procerssor som matchar mitt moderkort?? (Moderkortet är ett M3A32-MVP Deluxe från asus)
Vart kan man kolla allt med crossfire så att det är aktiverat osv?
Min upplösning är vad min skärm klarar av 1680x1050.
Kylning ska inte vara några problem med alla dom fläktarna jag har i. Visst nu kör jag med grafikkortets orginal flägt men har jag den på 55% så ligger graderna på mellan 45-60 grader i spel, tex Aion.
Mer specifikt vad som sker och som stölr mig är då,
1 I spel så kan bilden ibland frysa lr lagga till.
2 I wow kan jag inte köra med full skuggefekt, borde jag inte kunna det?
3 Inte bara i spel det strular. samma saker händer när jag kollar på film. Specielt svarta färger är den svaga punkten. Svart bli nästan alltid suddigt och inte alls roligt :S
Jag ska slå i gång 3D-mark nu och kolla skriva resultatet här sen. Tack igen!

Permalänk
Medlem

2. jag kör wow med Allt maxat och har minst 55-60 fps med v sync på vart jag en är.. utan v sync minst 80 fps

dock har jag ju en helt annan setup en dig..
i7 920@4.0ghz
p6t deluxe v2
4870x2
corsair dominator dd3 1600mhz,

har 26,500 i 3dmark06

Permalänk
Medlem

Låter inte helt tokigt vill också kunna göra det hehe.
Skulle precis dra igång 3D-mark men då började allt flimra som f*n så det avbröts automatiskt :S Så inte ens det kan man få svar på..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meztio
I wow kan jag inte köra med full skuggefekt, borde jag inte kunna det?
3 Inte bara i spel det strular. samma saker händer när jag kollar på film. Specielt svarta färger är den svaga punkten. Svart bli nästan alltid suddigt och inte alls roligt :S
Jag ska slå i gång 3D-mark nu och kolla skriva resultatet här sen. Tack igen!

I WoW behöver du en superfet CPU och ett rätt bra kort. Din CPU flaskar långt innan 4870x2 gör det i WoW.
Skuggorna äter prestanda som en tjock amerikansk unge äter ostbågar.

Det där med svarta saker låter konstigt :S Aldrig hört talas om liknande.

I 3DMark får jag runt 22'000 med mitt 4870x2. Inte kollat på några månader så är inte helt säker på saken.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Ohfan det visste jag inte.. Känns som om jag behöver en ny CPU :S Men som sagt, har ni tips på en vettigt sådan som passar mitt moderkort så tveka inte skriva det =P

Fick precis rätt på mitt 3D-mark och det slutgiltiga ressultatet blev 65192.
I game testen ser det ut såhär,

GT1 wings of fury 551,4fps
GT2 Battle of proxycon 579,9fps
GT3 Trolls lair 424,1fps
GT4 Mother nature 510,0fps

Jag vet det låter helt knas med det där svart hehe men det ser ut som om man har tankat hem en film med dålig kvalitet. Det svarta e lixom flammigt lr vad man ska säga.. Händer ofta i videosekvenser i spelen..

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ohfan det visste jag inte.. Känns som om jag behöver en ny CPU :S Men som sagt, har ni tips på en vettigt sådan som passar mitt moderkort så tveka inte skriva det =P

Fick precis rätt på mitt 3D-mark och det slutgiltiga ressultatet blev 65192.
I game testen ser det ut såhär,

GT1 wings of fury 551,4fps
GT2 Battle of proxycon 579,9fps
GT3 Trolls lair 424,1fps
GT4 Mother nature 510,0fps

Jag vet det låter helt knas med det där svart hehe men det ser ut som om man har tankat hem en film med dålig kvalitet. Det svarta e lixom flammigt lr vad man ska säga.. Händer ofta i videosekvenser i spelen..

Tack!

Detta är den vassaste GPU jag kan hitta som passar till mitt moderkort, AMD PHENOM II X4 940 3.0GHZ 2MB SOCKET AM2+ BOX. Bra lr?

Permalänk
Medlem

vad har du för moderkort? dom flesta nyare moderkorten klarar AM3 cpus hur fint som helst.. och då blir utbudet klart större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta är den vassaste GPU jag kan hitta som passar till mitt moderkort, AMD PHENOM II X4 940 3.0GHZ 2MB SOCKET AM2+ BOX. Bra lr?

Det där är en cpu, men kör på den om den inte är alltför dyr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Det där är en cpu, men kör på den om den inte är alltför dyr.

Ja oj, my bad. menar cpu (:
Funderar på det. kostar runt 1500 så det är inte så farligt

Permalänk
Medlem

Mmm, du slipper ju köpa allt runt omkring nytt så tuta och kör. Kom ihåg att flasha bios innan du sliter ut den gamla prollen bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Mmm, du slipper ju köpa allt runt omkring nytt så tuta och kör. Kom ihåg att flasha bios innan du sliter ut den gamla prollen bara.

Ursäkta min ovishet. Men flasha bios? hur går det till? ^^