Permalänk
Medlem

Musinställningar.

Hur ställer man in saker som scrollhastighet och mushastighet?

Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "Auto" Option "Emulate3Buttons" "on" Option "Emulate3TimeOut" "200" Option "EmulateWheel" "on" Option "EmulateWheelTimeOut" "250" Option "EmulateWheelButton" "2" Option "YAxisMapping" "4 5" Option "XAxisMapping" "6 7" Option "ZAxisMapping" "4 5" # Option "VertScrollDelta" "22" Option "VertScrollDelta" "6" # Option "HoriScrollDelta" "22" Option "Resolution" "1800" Option "CorePointer" Option "SendCoreEvents" "true" Option "SampleRate" "500" EndSection

Så ser min xorg ut, och det verkar som "VertScrollDelta" inte fungerar. Skulle också vilja öka grundhastigheten på musen, men det har jag inte börjat googla på än, så det kanske löser sig.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag kan ställa in allt sådant i System Inställningar, kör KDE så vet inte hur det i andra WMs

Permalänk
Medlem

Ställa in saker i DEs är ingen bra lösning anser jag. För då brukar det vara DE specefikt. Kan säga tt jag inte har någon större lust att byta till kde4 för musen.

Har hittat att det finns drivrutiner till Razer-möss till linux, nu är det bara att få de att fungera så man kan se om det går att ställa in allt.

Läste på en sida att scrollhastigheten är hårdkodad in i gtk :(. Men det går att byta scrollhastighet i te.x firefox genom att ställa in scrollhastigheten i firefox.
Det gör man genom att skriva:about:config
i adressfältet.
Sedan ändrar man: mousewheel.withnokey.sysnumlines till false och mousewheel.withnokey.numlines till önskat antal rader.

te.x

mousewheel.withnokey.sysnumlines boolean false mousewheel.withnokey.numlines integer 15

Då kommer firefox scrolla 15 rader per "klick"

Även hittat hur man ändrar hastigheten på musen.
I xorg.conf under musens input kan man enkelt skriva: Option "Sensitivity" "2" där 2 är valfri siffra för att få önskad känslighet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

http://linuxreviews.org/howtos/xfree/mouse_speed_in_x/
Fungerar fint för mig. Slänger bara in raden i .xinitrc.

Permalänk
Medlem

Ah, kan vara en bra lösning ifall man är flera användare på en dator och vill ha olika känsligheter. Jag löste det somsagt genom att skriva:

Option "Sensitivity" "1.8"

i xorg.conf under musens input.

Dessvärre har jag inte hittat någon lösning på det "gobala" scrollproblemet, utan bara hur man kan ändra i olika enskilda applikationer .

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Sökt runt på internet nu, och ända jag hittar är poster från 2004 som säger att scrollspeed är hårdkådat in i GTK. De sa även att det skulle bli någon ändring i GTK 2.6 som skulle släppas 8månader senare, dvs för över 5år sedan.

Är det ingen som stör sig på detta? När man har hög upplösning och bara kan scrolla 3 rader åt gången så får man snabbt ont i fingret.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT