Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljung
Registrerad
Okt 2009

VB script

Hej.
Jag försöker göra ett VB script som mappar delade kataloger vid inloggning. Tex /shared/dokument ska mappas till "J:". Problemet är att jag vill att olika användare ska få olika mappar mountade.

Tex när användare Albin loggar in så ska /shared/asdf mappas till "K:" men när Anna loggar in så ska inte hon ha tillgång till /shared/asdf, utan istället få /shared/dokument mappad.
Det är en Windows 2003 Server med Active Directory det gäller.

Jag har googlat en del men jag hittar inget exempel på hur man gör för att få det olika till olika användare.

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2003

Vi använder ett VB script som körs vid inloggning som mappar up diskar beroende på vilken avdelning folk arbetar på.

vad scriptet gör är att den kollar vad personen heter, kollar sedan mot AD't vilken avdelning den är med i, sedan kör den avdelningen mot en ini fil med en array av avdelningar / net use som ska mappas up.

den mest avancerade biten är att översätta Real name till ad-logon namnet,

själva array biten

logonshare = objShell.ExpandEnvironmentStrings("%LOGONSERVER%") ' Check department specific actions related to specific DN gdiskFile = logonshare & "\netlogon\admin\LogonScript\g-disk.ini" actionArray = readFile(gdiskFile) if (not isNull(actionArray)) then action = dnCompare(actionArray,dn) if action<>"" Then doAction action, 0 end if end if