Lägga 250 kr till på ett 4890 istället för 4870?

Permalänk
Medlem

Lägga 250 kr till på ett 4890 istället för 4870?

Är nu nästan helt klart med mitt nya datorbygge och hade bestämt mig för ett XFX Radeon HD4870 1GB (1 395 kr) på inet.se. Har inga högre krav på grafik, det ska klara av att köra starcraft 2 samt diablo III skapligt på min nya 30", det ska även klara av att köra en 30" samt en 22" samtidigt för poker.

Nu fick jag precis email om att komplett.se denna vecka säljer XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 för 1.649:- alltså 250 kr extra. Är det värt att lägga 250 kr extra för detta för mina behov? Pengarna är inga direkta problem men ska ju göra någon nytta också!

En direkt fråga jag har angående korten är att kommer 4890s 3 st utgångar vara en fördel för mig? Jag kommer som sagt ha två spelskärmar en 30" och en 22" men sen vill jag även använda TV-out i så bra kvalité som möjligt, såg att 4890 hade

"Gränssnitt 1 x HDTV-utgång
2 x DVI-I (dubbel länk) - 29 pin kombinerad DVI"

Gentemots 4870s enbart 2x DVI-I om jag uppfattat det rätt? (jag är inget bra på detta).

Skulle jag om jag köper 4890 slippa koppla om en sladd varje gång jag vill kolla TV från datorn? vad betyder en HDTV-utgång? På inet.se benäms den utgången som en vanlig SVHS-utgång vilket är ju är skräp och då måste jag ändå använda en DVI-I utgång på 4890 för att kunna se film i bra kvalite på min TV?

HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det inte är värt det iallafall. 4890 är ett 4870 i stort sett med aningen högre klocks som du kan fixa själv i CCC

Och jag tror inte 4890 har en direkt HD utgång om det är det du menade, adapter blir nog ett måste iallafall

Permalänk
Medlem

Eftersom du behöver utgångarna rekommenderar jag det dyrare kortet, alternativt ett kort från 5-serien (de från 5 serien har iaf många högupplösta utgångar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Jag skulle säga att det inte är värt det iallafall. 4890 är ett 4870 i stort sett med aningen högre klocks som du kan fixa själv i CCC

Och jag tror inte 4890 har en direkt HD utgång om det är det du menade, adapter blir nog ett måste iallafall

Så är inte fallet. 4890 bygger på förbättrad tillverkningsteknik och är mycket trevligare i sina frekvenser. Att ha ett 4870 i samma frekvens som 4890 är möjligt men erbjuder inte samma stabilitet eller strömförbrukning.

Sen är 4890 mycket lättare att klocka vidare från sin höga klock än vad 4870 är upp till 4890 hastighet. Så argumentent "köp billigare och klocka till det dyrare" fallerar då 4890 vid klocking kan prestera mycket trevligt.

Så ditt svar vara bara taget ut luften.

Här kan TS läsa vidare om 4890:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-4890,2262.html