Permalänk

Nvidia geforce 8500GT

tjena gott folk!,

Nu är det så att mitt grafikkort når runt ~50 grader, och då så stängs hela systemet ner, kan man ändra detta alternativ? så att den kanske ställs in på att den ska stänga ner vid 60 grader?

Mobo: MSI p55 GD-65
processor: i5

Permalänk

nätagg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
nätagg?

corsair 650 W

Permalänk

Ändra kylningen är nog det ändå om du inte kan höja flakthastigheten på grafikkortfläkten annars bara in med mer fläktar=bättre luftflöde..

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk

aww, har ingen anning hur jag kan access min grafikkortsfläkt dock :p, säker det inte finns en inställning för detta?

Permalänk
Medlem

Klarar det bara av 60C? Det brukar ju ses som svalt!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

finns olika program för det t,ex rivatuner det brukar annars följa med lite småprogram på drivrutinsskivorna till grafikkortet. Så går det att styra fläkten om du inte ska ge dig in på att mixtra med grafikkortets bios men det kan jag inte hjälpa dig med. Går även styra fläkten att reagera annorlunda via fläktscheman i rivatuner. Vad är det för märke? Asus, Sparkle, XFX?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Klarar det bara av 60C? Det brukar ju ses som svalt!

hehe, okej. men aa.. den systemet startas om så snabbt den STIGER liiiite.. -.- störigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordanvinden
finns olika program för det t,ex rivatuner det brukar annars följa med lite småprogram på drivrutinsskivorna till grafikkortet. Så går det att styra fläkten om du inte ska ge dig in på att mixtra med grafikkortets bios men det kan jag inte hjälpa dig med. Går även styra fläkten att reagera annorlunda via fläktscheman i rivatuner. Vad är det för märke? Asus, Sparkle, XFX?

Aa, ska in och kolla på Rivatuner, har dock aldrig använt det.. Har det Asus Nvidia 8500GT. någon som kan leda mig i Rivatuner?

Permalänk

Använd asus smartdoctor det är det lättare att styra fläkten att reagera vid olika temperaturer. Där drar du bara i olika staplar för att ändra värdet.

Rivatuner:http://downloads.guru3d.com/RivaTuner-v2.09-download-163.html

Asus smartdoctor:http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/ASUS-SmartDoct...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk

Vafasen, antar att du nyss köpt ny dator eftersom i5:an.. Men varför bara ett litet sketet 8500GT, anledning?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordanvinden
Använd asus smartdoctor det är det lättare att styra fläkten att reagera vid olika temperaturer. Där drar du bara i olika staplar för att ändra värdet.

Rivatuner:http://downloads.guru3d.com/RivaTuner-v2.09-download-163.html

Asus smartdoctor:http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/ASUS-SmartDoct...

tack för båda länkarna! Smart doctor kunde dock itne känna av mitt grafik kort? det stod att den ej kunda ta upp information om den..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Vafasen, antar att du nyss köpt ny dator eftersom i5:an.. Men varför bara ett litet sketet 8500GT, anledning?

Fick det gratis så varför inte ;p hehe. ska dock byta snart. men ska vänta lite till. så vill helst få detta o funka!

Permalänk

en snabb edit, Fick igång det med rivatuner! kom in på fan control o drog fan control till 70%. fick ner graderna till 45-46 :D:D

Permalänk

okej.. bad news.. varje gång jag startar ett spel, tog CS denna gång. så freezar hela datorn? allt bara stannar.. ?

Permalänk
Medlem

Alltså, jag ligger på ca 60 i idle med mitt grafikkort.

Sätt max på typ 80-90 eller så, kortet borde väl klara dom temperaturerna?

Sen så kan du ju alltid höja hastigheten på chassifläktar och annat. Eller köra fläkten på grafikkortet i 100%

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattiaslien
okej.. bad news.. varje gång jag startar ett spel, tog CS denna gång. så freezar hela datorn? allt bara stannar.. ?

Ditt kort är nog inte helt friskt ärligt talat. Kanske därför du fick det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Ditt kort är nog inte helt friskt ärligt talat. Kanske därför du fick det?

hahah, naaj tror ej. dem använde bara inte det. fick in nya så fick jag detta.

Permalänk

Min passiva 8600gt är i princip aldrig så sval

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Klart du fick det gratis, det är ju skräp

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

Allting under 100 grader på grafikkortet är inget att bry sig om, fattar inte varför alla tror att det är p.g.a att grafikkortet blir 50 grader som datorn lägger av?

50 grader har aldrig varit ett problem för nvidia grafikkort, varför hoppar alla på tåget och nu tror att det ska vara orsaken till problemen.

Det kanske bara är så att alla är grymt oinsatta men ändå har lösningen på problemet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattiaslien
en snabb edit, Fick igång det med rivatuner! kom in på fan control o drog fan control till 70%. fick ner graderna till 45-46 :D:D

Jag vet, sätt fläkten på 100%!!!1!one

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Uteslutningsmetoden funkar "Camper" för det mesta men den kan bli långdragen. Bioset som strular på graffet? Vet att det finns buggar. På testet om gtx 295 Mars flashade de om bioset för att det skulle klara högre tempraturer. Det kan vara en bugg i bioset eller i drivrutinen. Prova med att installera om drivrutinerna.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk

MSI afterburner är ett bra program för att få kunna styra fläkten/fläktarna på grafikkortet på ett lätt sätt ^^ .

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Säker på att det inte är något annat som strular? Minnena kanske?
Hade också problemet med att datorn startade om sig i spel. Då var det minnena som strulade. Kan ju vara ostabil överklockning också.