Vista sega ihop efter x minuter. Mjuk eller hårdvara?

Permalänk
Medlem

Vista sega ihop efter x minuter. Mjuk eller hårdvara?

tjo,

Börjar med att Vista x64 segar ihop totalt, program svarar inte på 5min men kommer tvärt igång sen. Efter jag startar om så iår jag svartskärm när windows börjar ladda men muspekaren syns.

Efter några omstarter fungerar det igen, men Vista segar ihop igen efter en stund.
Tänker installera Win XP men är nästan suspekt på att hårddisken strular, har ni några ideer ?

/ J

Permalänk
Medlem

Virus?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vista?

Nä men är du student så jaga rätt på din skolas MSDNAA länk och ladda hem en laglig w7 därifrån, är du inte student så får du själv lista ut vad du borde göra ;).

Kör dock en chkdisk först, samt prova HDTune eller något och skriv/posta resultatet här så du vet om det är disken eller mjukvarurelaterat.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

"jag är suspekt på att..." häh? använd inte ord du inte känner till.
Det kan verka suspekt att din hårddisk strular, men det är möjligt.
har du letat efter virus i felsäkert läge?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att helt enkelt installera om Vista. Problemet är ju inte "as designed" de flesta Vista installationer fungerar faktiskt bra

Är ju antagligen någon drivrutin som inte fungerar som det ska.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Har det varit bra från början?,

mistanke om hårdisk (fysiska fel)?, ladda hem diagnostik program från tillverkarens hemsida,
Kom det plötsligt, isåfall när började det?
Letat efter Virus?
nergeggat med program som kör med Windows vid start? (en hel del program är designade att vara med från start fast man inte ens anväder dem)
Defragmenterat?
Rensat?
Kolla Autostart?
Någon dålig drivrutin som nyligen installerats?
stäng av tjänster du inte ens behöver (kolla på blackvipers hemsida om vad de gör osv)
Sist men inte minst som en innan sa, formatera & kör allt nytt, kvarstår problemet?

det är det jag spontant snabbt jag kan komma på bara sådär.

Permalänk

Köp en Mac vettja!

Permalänk
Medlem

ctrl+alt+del och kolla om det är några speciella processer som segar ner datorn...Nackdelen som jag ser det med vista är att det startas processer titt som tätt med helt onödiga uppgifter som gör datorn närmare obrukbar.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.