Överklockningshelg med Intel och Asus

Permalänk
Melding Plague

Överklockningshelg med Intel och Asus

I Kista arrangerade Intel och Asus en helg för de främsta överklockarna i norden. På dagordningen stod bland annat flytande kväve och purfärska processorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

127 grader 900+ grader? WTF?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Roligt hoppas det kommer en del bilder och video's sen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
127 grader 900+ grader? WTF?

Antagligen så flippar programmen ur när det blir så kallt som det blir.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Antagligen så flippar programmen ur när det blir så kallt som det blir.

Ja eller sensorerna, de brukar ju knappt kunna mäta exakt i idle när det är runt 25C, så med flytande kväve som är typ -170 C så...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Keeper of the Bamse

När kommer fanboysen påpeka att 285or är snabbare än 5870?
Fan vad kul att få mecka med sån där grym hårdvara annars! Vill verkligen se resultatet av 3Dmark med I9...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför ha ett evenemang när de inte får publicera resultaten. Vad man kan se på bilderna var det ett ganska slutet sällskap eller hade de bara små rum att vara i ?

Permalänk
Medlem

Det gäller att inte vara trött och sliten när man meckar med flytande kväve och grejer. Kanske råkar hälla i lite Cola Zero i kylaren istället.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

'Är det där vatten eller?'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
'Är det där vatten eller?'

Haha, precis

Tråkigt att vantage ger sån extrem fördel åt nvidia, för alla vet ju att ATI's nya serie är snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det gäller att inte vara trött och sliten när man meckar med flytande kväve och grejer. Kanske råkar hälla i lite Cola Zero i kylaren istället.

Eller flytande kväve i svalget! :-x

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det gäller att inte vara trött och sliten när man meckar med flytande kväve och grejer. Kanske råkar hälla i lite Cola Zero i kylaren istället.

haha! min första tanke när jag såg sista bilden "Tänk om dom råkar spilla.."

f*n va kul de måste haft
Får nöja mig med att klocka s775 quad och ultra haha

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

världsrekordet har 4x 5870

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

Världsrekordet är strax över 50k med 4x 5870, inte ~42k med 4x GTX 285, det är det gamla rekordet. Har ingen länk just nu, men borde inte vara svårt att googla.

Permalänk
Medlem

hmm, är det verkligen helt rumsrent att ha en ASUS tub med kväve ^^

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
OC-guru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Världsrekordet är strax över 50k med 4x 5870, inte ~42k med 4x GTX 285, det är det gamla rekordet. Har ingen länk just nu, men borde inte vara svårt att googla.

Det rekordet är med hårdvara som lanseras först om 5-6 månader vilket gör att det är lite svårt att godta det som världsrekord. Referensen vi använder är bästa resultatet både på hwbot och hos futuremark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elmor
Det rekordet är med hårdvara som lanseras först om 5-6 månader vilket gör att det är lite svårt att godta det som världsrekord. Referensen vi använder är bästa resultatet både på hwbot och hos futuremark.

Aah okej, då förstår jag. Så det är ingen som har slagit 4x GTX285-rekordet med 4x HD5870 än? Skalar SLI så pass mycket bättre än cf i vantage, eller är det bara så att ingen har försökt fullt ut än?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Antagligen så flippar programmen ur när det blir så kallt som det blir.

Jo jag forstod det efter ett tag men fick mest en chock när jag såg det i början x)

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Aah okej, då förstår jag. Så det är ingen som har slagit 4x GTX285-rekordet med 4x HD5870 än? Skalar SLI så pass mycket bättre än cf i vantage, eller är det bara så att ingen har försökt fullt ut än?

Tror att drivrutinerna inte är riktigt mogna än...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Eller flytande kväve i svalget! :-x

Hahaha Gör nog rätt ont...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
OC-guru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Aah okej, då förstår jag. Så det är ingen som har slagit 4x GTX285-rekordet med 4x HD5870 än? Skalar SLI så pass mycket bättre än cf i vantage, eller är det bara så att ingen har försökt fullt ut än?

SLI skalar väldigt bra i Vantage men tror främst det beror på att det är få som fått tag på 4st 5870-kort.

Permalänk
Avstängd

Och hur pålitligt är vantage?
nVIDIA och Intel är kända för att "öka" deras prestanda medan ATI har strypt hastigheten i programmet för att inte bränna upp kortet då deras ökända skit kylare klarar knappt av något.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

vafan Jon är ju överallt!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Även om dessa extrem över klockningar kan va lite små roliga
Men var har det för praktiskt nytta man kan ju knappast använda det till något
För ja Antar att de inte finns någon som har en pipeline kopplad till datorn med kväve ständigt kyla sin CPU/GPU
Att överklocka med luft, vatten, kompressor, kan ju vara något man kan ha användning av men kväve ?

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Se det som DragRacing för datorer. Max prestanda, vid extrema förhållanden, under väldigt kort tid.

Grattis till WR, alltid kul att se.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag förstår de bakomliggande drivkrafterna. men det ja men va det gör för nytta.

DragRacing kan man heller inte använda sig av till anat än på DragRacing banan, men där i mot så utvecklas nya tekniker tack vare DragRacing.

Vid dessa extrem över klockningar event så utvecklas inte så många tekniker utan nästan ända nytta är ju erfaren heter hur mycket man kan pressa och hur. Tyvärr kan den kunskapen bara utnyttjas till liknande extrem över klockningar event

Men alltid glädjer det någon. precis så masa anat tids för driv vi människor ägnar oss åt, Som sport är ganska otroligt hur mycket plats det tar upp i tidningar tv mm.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Är det en öl på bordet eller ser jag helt fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Jag förstår de bakomliggande drivkrafterna. men det ja men va det gör för nytta.

vad gör nalle puh för nytta?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DilluTioN
vad gör nalle puh för nytta?

Nalle Puh är vid närmare eftertanke ingen tävling. Överklockningstävlingar ger publicitet för hårdvarutillverkarna och sponsrade överklockare tackar inte gärna nej till att fortsätta med det de gör. För teknikens vinning utvecklas nya överklockningsmöjligtheter som för hemanvändaren kan komma till nytta även vid en viss avsaknad av kunskap i området.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Är det en öl på bordet eller ser jag helt fel?

Klicka på bilden så ser du en Heineken..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

För att cleara upp koncepten lite.... Detta är något man gör enbart för nöjes skull, för att se vem som klarar att få en rigg med vissa givna komponenter prestera mer än någon annan lyckats med.. Och det finns inget roligare för oss som har intresse av det. Precis som det inte finns nåt roligare än att se sverige bli världsmästare i fotboll för dom som tycker det är roligt med fotboll. Det finns ingen nytta med fotboll heller, även om det är nyttigt att träna sin kropp......