Ubuntu på SSD, vad bör optimeras?

Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntu på SSD, vad bör optimeras?

Hej!

Håller på att gå över till Linux, och tänkte nu ta det sista steget och installera det på min SSD.

Är det något speciellt man bör ändra, som exempelvis automatiskt defragmentering, finns det i Ubuntu ?

Vilket filsystem, ext3, ext4?

Slänger in en bonusfråga med, kan jag flytta över alla mina inställningar (t.ex. compiz-settings, tema, med mera) till en ny installation?

// Oscar

Permalänk
Inaktiv

Re: Ubuntu på SSD, vad bör optimeras?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Hej!

Håller på att gå över till Linux, och tänkte nu ta det sista steget och installera det på min SSD.

Är det något speciellt man bör ändra, som exempelvis automatiskt defragmentering, finns det i Ubuntu ?

Vilket filsystem, ext3, ext4?

Slänger in en bonusfråga med, kan jag flytta över alla mina inställningar (t.ex. compiz-settings, tema, med mera) till en ny installation?

// Oscar

Det enda jag kan bidra med är att dina inställningar går att föra över till din nya installation.

Permalänk

De flesta inställningar till program (även teman osv.) ligger i HOME-mappen/partitionen, så backupa bara den eller skit i att formatera den (om det är en partition).

Andra inställningar kan du hitta i /etc/

Permalänk

Inställningar bör väl ligga som dolda filer i hemmamappen.

ext4 är bäst.

Övrig optimeringar som man kan göra (efter installationen) är att montera /tmp som en ramdisk och att ställa in så att själva disken monteras med inställningen noatime.

Tycker man att man har gott om minne så kan man lägga till en ramdisk-mapp på till exempel skrivbordet och sen mellanlagra filer som man laddar ner från internet där.

Permalänk
Medlem

Att lägga /tmp på ram är väl ett bättre tips om man kör på vanilla disk. Med SSD lär skillnaden vara marginell.

Kör på ubuntu 9.10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det enda jag kan bidra med är att dina inställningar går att föra över till din nya installation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djungelmums
De flesta inställningar till program (även teman osv.) ligger i HOME-mappen/partitionen, så backupa bara den eller skit i att formatera den (om det är en partition).

Andra inställningar kan du hitta i /etc/

Okej, vad bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Inställningar bör väl ligga som dolda filer i hemmamappen.

ext4 är bäst.

Övrig optimeringar som man kan göra (efter installationen) är att montera /tmp som en ramdisk och att ställa in så att själva disken monteras med inställningen noatime.

Tycker man att man har gott om minne så kan man lägga till en ramdisk-mapp på till exempel skrivbordet och sen mellanlagra filer som man laddar ner från internet där.

Installeras 9.10 med ext4 som standard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Att lägga /tmp på ram är väl ett bättre tips om man kör på vanilla disk. Med SSD lär skillnaden vara marginell.

Kör på ubuntu 9.10

Yes, möjligtvis att man kan spara skrivningar till SSD'n med en ramdisk. Har ju 8gb ram så det finns ju utrymme att utnyttja.

9.10 kör jag såklart.

Inga auto-defrag att stänga av då?

Permalänk
Medlem

nix vad jag vet så finns det inget i Linux filsystem där man behöver bry sig om defragmentering

Permalänk

Ubuntu 9.10 ska ha ext4 som standard. Har ej testat själv än så jag kan inte verifiera det.

Klart man placerar /tmp på en ramdisk. Hur kan man låta bli?
Det bästa är att /tmp töms då automatiskt när man stänger datorn. Ännu trevligare blir det när man flyttar över firefox-cachen.

Den enda nackdelen jag har hört var att någon klagade på att något brännar-program placerade hela avspegligen i /tmp innan den började bränna. Men det kan ju knappast vara något bekymmer om man har 8GB. Själv laddade jag ner Ubuntu 9.10 beta nyligen rakt ner på min ramdisk innan jag flyttade över iso-filen till lagringsdisken.

Permalänk
Avstängd

Korkskruv
Om du ska installera OS i virtualbox så kan du först kopiera iso filen till ramdisken /tmp. Det går riktigt snabbt att installera OS då!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Korkskruv
Om du ska installera OS i virtualbox så kan du först kopiera iso filen till ramdisken /tmp. Det går riktigt snabbt att installera OS då!

Jag tror att det går snabbare att installera från USB till SSD än ramdisk till vanlig hårddisk. Hårdisk till hårddisk har jag inte använt sedan jag bytade till Linux.
Men visst, jag har en ramdisk-mapp på skrivbordet där jag dumpar de filer som jag ska använda. Speciellt om filen kommer från den lagringsdisken.

Det är riktigt härligt att sitta på Linux som har inbyggt verktyg för att skapa ramdiskar,

Permalänk

/dev/shm brukar finnas förmonterad med en 50% storlek av ditt totala ram också.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, jag har installerat 9.10 på min X25 nu.

J*vlar vad snabbt det går.

Körde igenom denna guiden för att optimera lite:
http://samiux.wordpress.com/2009/06/09/howto-ubuntu-9-04-desk...

Permalänk
Medlem

Du har inte lust att slänga upp en video hur snabbt det går i vanligt användade o sånt?

Använd recordmydesktop:
sudo apt-get install gtk-recordmydesktop

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Du har inte lust att slänga upp en video hur snabbt det går i vanligt användade o sånt?

Använd recordmydesktop:
sudo apt-get install gtk-recordmydesktop

Jo, det kan jag väll göra!

Något bra program för att redigera video?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Jo, det kan jag väll göra!

Något bra program för att redigera video?

Kdenlive har fått fina recensioner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Kdenlive har fått fina recensioner

Ska ta mig en titt på det!

Några speciella önskemål på vad jag ska testa?

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Det är riktigt härligt att sitta på Linux som har inbyggt verktyg för att skapa ramdiskar, [/B]

Det har jag aldrig testat. Vilket verktyg ska jag använda mig av för att skapa en ramdisk? Finns det någon bra guide att följa?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk