Permalänk

Doom Projekt.

Tja.

Håller på lite på skoj att göra en egen map till Doom. (nej inte 3an utan Doom 2 mm)

Har alltid älskat spelet och fått upp ögonen för andras banor och hur väl texturer och musik och editorn utvecklats under alla sina 15 år.

Jag har valt att göra en svår bana med fällor här och där. Jag har även valt att man kan springa igenom men även kan ta sig en titt på omgivningen och i rum man inte behöver besöka för att få tag i nycklar etc.

Monster spawnas olika och är olika utplacerade beroende svårighetsgrad så mycket som kan ses i överflöd finns inte med på alla nivåer.
Så bara för ammo och liv ligger på ett ställe på en nivå så är det inte alltid det finns där på en annan svårighetsgrad utan det är för att variera spelandet mer och att få spelaren att ta sig en titt runtomkring istället för bara kötta järnet.

Har fortfarande väldigt mycket kvar att göra som att bygga ut mer på banan. utsmyckning och att få ljuset rätt som jag vet är fel på vissa ställen att det blinkar i otakt mm.

Har även mycket balansering att göra på alla svårighetsgrader och rätt val av monster på rätt ställe osv. ja allting egentligen. lite texture fix och byte.

Så väldigt tidiga Beta bilder om inte Alfa. Banan går spela och det är som sagt balanseringen som är problem med att det är för lätt visa bitar och svårt på andra ställen.

Bugs jag vet om är att ibland så går vissa fällor inte igång.
Ideclip, idclev (00) och idfa/Idkfa kan bugga spelet. tex att fällor inte gåg igång. monster spawnas inte o vice versa. fast rätt vanligt och vem vill fuska up ett av de bästa spelen genomtiderna?

Bilder från Doom builder 2 (editorn) saker gör sig inte redigt rättvisa här. Har på alldeles för ljuset och stämningen saknas bla.

Dessa bilder är inifrån spelet så som spelet ser ut när man lirar. nu hade jag inga monster påslaget när jag tog bilderna det hade blivit för rörigt

Smockat med fiender här inne. bla.

Bonus bild

Som sagt väldigt tidiga bilder så osäkert om mycket av det ens blir kvar i det skede det är nu. även stora delar av banan är inte med på bilderna. detta är kanske ca 10% jag visar.

Någon mer bilder kommer kanske efterhand.
Har ni några frågor eller undrar något så skriv gärna en rad eller.
Ska försöka besvara de så bra jag kan även fast jag testar mig mycket fram vad som fungerar bäst etc.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

fett har alltid älskat doom, kommer aldrig bli gammalt i mina ögon när ser vi din första release?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Gamla minnen när man ser bilderna

Permalänk
Medlem

Väldigt grymt, ser fram emot att spela sen!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Skoj att det finns några trogna Doom älskare

Btw ingen som sitter på lite mer texturer av 'obstacles'?

Känns som att de 2-3 som finns blir allt för vanligt för min del. även om någon skulle sitta på ett megapack av texturer även omgjort så att wall texturer kan användas på golv o tak o vice versa.

Har även kollat in lite klipp på youtube för att lära mig nya knep att koda.

jag har lååång väg kvar även om mappen går att spela som den är (tror balanseringen är rent åt helvete iofs) och att ibland buggar vissa fällor (de går inte alltid igång).

Dock om någon känner sig manad så får ni gärna komma med tips och trix's

Just nu har jag något lustigt fel med att jag inte får vissa sektorer att ge en spelare skada när han står i den. Lustigt har även problem med en teleport även fast jag satt den W1 (walk 1 time) så går det att gå igenom den oändligt med gånger.

Dessutom så har jag lite problem med att fiender följer med mellan stora sektorer och måånga rum. lite dumt o sätta block monster på vissa för då kommer alla bara samlas innanför dörren. fast finner väl en lösning på det med.

Om någon råkar ha någon passande låt så kan det vara av hjälp med. har några som jag tror kan passa men aldrig fel att ha ett större urval. spec några låter med längre slingor så man inte tröttnar på musiken efter 2 min.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Skoj att det finns några trogna Doom älskare

Btw ingen som sitter på lite mer texturer av 'obstacles'?

Känns som att de 2-3 som finns blir allt för vanligt för min del. även om någon skulle sitta på ett megapack av texturer även omgjort så att wall texturer kan användas på golv o tak o vice versa.

Har även kollat in lite klipp på youtube för att lära mig nya knep att koda.

jag har lååång väg kvar även om mappen går att spela som den är (tror balanseringen är rent åt helvete iofs) och att ibland buggar vissa fällor (de går inte alltid igång).

Dock om någon känner sig manad så får ni gärna komma med tips och trix's

Just nu har jag något lustigt fel med att jag inte får vissa sektorer att ge en spelare skada när han står i den. Lustigt har även problem med en teleport även fast jag satt den W1 (walk 1 time) så går det att gå igenom den oändligt med gånger.

Dessutom så har jag lite problem med att fiender följer med mellan stora sektorer och måånga rum. lite dumt o sätta block monster på vissa för då kommer alla bara samlas innanför dörren. fast finner väl en lösning på det med.

Om någon råkar ha någon passande låt så kan det vara av hjälp med. har några som jag tror kan passa men aldrig fel att ha ett större urval. spec några låter med längre slingor så man inte tröttnar på musiken efter 2 min.

//Martin

ska det vara midi låtar isf? kanske kan bygga något

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

gamla minnen vilket jävla spel det var

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd

ser fett ut Doom 2 är nog ett av dom svåraste spel jag har spelat

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Re: Doom Projekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
fast rätt vanligt och vem vill fuska up ett av de bästa spelen genomtiderna?

Om jag inte minns fel är det inte iddqd vi ser på spelbilderna?

Kul grej, du gjorde mig sugen på att klara spelet vilket jag sparar till ikväll

Permalänk
Medlem

kraniet i det gula fönstret på bonusbilden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
Om jag inte minns fel är det inte iddqd vi ser på spelbilderna?

Kul grej, du gjorde mig sugen på att klara spelet vilket jag sparar till ikväll

trodde jag hade monter påslaget. isf skulle jag vara köttad innan jag han ta några SS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pika
kraniet i det gula fönstret på bonusbilden?

Fel 'fönstret' är grönt bara jag som har på så att man ser vad för 'sektor/linedef' man ska editera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
ska det vara midi låtar isf? kanske kan bygga något

Du får gärna testa lite Något rätt kusligt men frammåt som får en att våga undersöka och gå frammåt. typ

Har lite problem.

Vill åt mer dekoration saker. tex träd. blodfläckar. hängande lik. ja allt. Texturer är lätt att få tag på så det löser jag. Dock vill jag inte ersätta 'standad' dekorationen som vissa wad's jag letat reda på som gör.. Suck. vill ju bara ha större variation på grejerna ju

Även om någon kännner sig manad att göra wall, floor och celing texturer så man får något som sticker ut lite och inte bara snortar på andra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Härligt härligt.
när jag väll spelat igenom Doom 2 och TNT/Plutonia.

Klarade Doom 1 för nåndag sen så jävla kickass!!

efter det
Ska jag nog försöka mig på DoomBuilder..

Men utomhusdelen skulle behöva lite mer passande texturer.
Ser en aning tråkigt utt med enbart grå passar inte riktigt IMO .
------

Kan Tipsa om
http://dengine.net/

Försökte mig på Zdoom/samt JDoom med Kickstart gillade inte nån av dom.

DoomsDay Engine funkar bäst IMO.

Addonen är jävligt schyssta också.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Ta Final Doom Tycker inte alls om Plutunia 2 experiment eller 'nya' TNT Wad's känner inte alls samma glädje.

Tips. ta och spring hela tiden och lär dig springa i sidled så tjänar man grymt mycket. slipepr hålla på och baka o svänga och hålla på när man möter monster. enklare att bara springa i sidled istället ska såklart vara kombinerat med piltangenterna.

Som sagt ska de flesta texturer bytas ut spec ute. Satte bara en randome för att slippa få 'Wall of mirror' effekt när man debuggar lite.

Jag brukar köra på GZDoom men har ZDoom och DoomsDay Engine. beror lite på vad man är ute efter.

Hur man får till det där lilla extra. Dock ej helt klart ännu kanske ändrar lite på Linedef och vertex. Men blir en klar skillnad. Dock ett helvete att få till texturerna
Råkade buggar ur det lite så att den inte kände igenom monster osv Kunde gått redigt illa men var 'visst' bara inställningar jag ändrat på halvt omedvetet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ta Final Doom Tycker inte alls om Plutunia 2 experiment eller 'nya' TNT Wad's känner inte alls samma glädje.

Tips. ta och spring hela tiden och lär dig springa i sidled så tjänar man grymt mycket. slipepr hålla på och baka o svänga och hålla på när man möter monster. enklare att bara springa i sidled istället ska såklart vara kombinerat med piltangenterna.

Som sagt ska de flesta texturer bytas ut spec ute. Satte bara en randome för att slippa få 'Wall of mirror' effekt när man debuggar lite.

Jag brukar köra på GZDoom men har ZDoom och DoomsDay Engine. beror lite på vad man är ute efter.

Hur man får till det där lilla extra. Dock ej helt klart ännu kanske ändrar lite på Linedef och vertex. Men blir en klar skillnad. Dock ett helvete att få till texturerna
Råkade buggar ur det lite så att den inte kände igenom monster osv Kunde gått redigt illa men var 'visst' bara inställningar jag ändrat på halvt omedvetet.

http://pici.se/pictures/BiDScAcKk.jpg

http://pici.se/pictures/XVOwWQvDj.jpg

Hehe

Spelade Igenom Doom 1 Eller ska man säga Ultimate Doom Vilket det var då,man får ett 4e Episode som leder en till Doom2.

Jag vill se det som Doom,Ultimate Doom(Med 1 extra episode som leder up till Doom 2 ) Sen Doom 2 sen kommer TNT/Plutonia.

jag blir så lost hehe det finns ju även Officiel Expansion till Doom 2,Doom 2 Master Level eller nått sånt heter det,i det paketet ingår även ''3.000'' amatör maps utöver dom vanliga 30-32maps.

Annars spelar jag med Pilarna/strafe har alltid ''Run'' på kan ju inte fjola runt och gå hela tiden hehe

har allt konfigurerat som ett modernt PC spel,

Dom Addons jag spelar med är High Res-Textures,High Quality HUD/Meny Etc.
High Quality SFX,samt Classic Remix av Doom låtarna för att fåe tt maffigare ljud.

Måste säga jag avskyr verkligen 3d modelerna det tar borta själva Doom känslan,men ändå måste jag ge kudos att dom lyckades fixa in det det är ju coolt på ett sätt:)
(Spelar inte med Resource pack)

(urgh måste skriva när man inte är på lyset hehe)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Tagit mig an och gjort ett litet rum. Observera att 'Things' mm inte är placerade likadant på alla nivåer och det finns mer/mindre av varje vara på respektive svårighetsgrad.

Sen så är det preliminära bilder. mycket kanske ändras och det är mycket små justeringar som ska fixas till bla. (syns på ena trappsteget att textur saknas)

Liten annan vinkel på rummet. men fått dit lite mer utsmyckning och även rundat av hörnen så att det blir lite finare

Om någon känner sig manad att göra Intro/internmission bilder och låtar. Ska vara MIDI eller MUS format på musiken och bilden tror jag går med jpeg. annars går det konvertera rätt lätt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ville bara tips om ID Software Tour
http://www.youtube.com/watch?v=mDdrg-z4cA8&feature=PlayList&p...

http://www.youtube.com/watch?v=DR9w2_fKLwY&feature=related

Ber om ursäkt
Eftersom det inte finns nån riktigt Doom tråd så hoppas jag det är ok att posta diverse nostalgi minnen Osv här.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tagit mig an och gjort ett litet rum. Observera att 'Things' mm inte är placerade likadant på alla nivåer och det finns mer/mindre av varje vara på respektive svårighetsgrad.

Sen så är det preliminära bilder. mycket kanske ändras och det är mycket små justeringar som ska fixas till bla. (syns på ena trappsteget att textur saknas)

http://pici.se/pictures/TlfSMIEYK.jpg

http://pici.se/pictures/HAuAWNegR.jpg

Liten annan vinkel på rummet. men fått dit lite mer utsmyckning och även rundat av hörnen så att det blir lite finare

Om någon känner sig manad att göra Intro/internmission bilder och låtar. Ska vara MIDI eller MUS format på musiken och bilden tror jag går med jpeg. annars går det konvertera rätt lätt.

PMa msn så kan jag skicka det jag gör och få feedback vet inte riktigt hur du hade tänkt dig men har 2 olika påbörjade iaf

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Tror jag buggat det igen

Gick visst inte flytta linjer som jag ville.
Blev massa 'wall of mirror' och massa linedef som inte var anslutna. Ändrade man till 'rätt' så fick jag mer fel

Det jag stör mig på är att man inte kan separera linjer ifrån 'punkter' man satt och råkar man få dit en sektor man inte vill ha där sen så ger det en massa problem

Fick jag bort några fel så fick jag fel på helt andra ställen. Så nu är jag tillbaka lite idag.. suck.. Någon timmes extra arbete. få se hur mycket jag 'förlorat' troligen kanske jag kan ta mycket av det rediga arbetet och flytta mellan 2 äldre backuper som troligtvis inte innerhållet buggen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Lyckades rätta till det jag buggat. Ger mig på andra områden istället undertiden istället

Vad tycks? Känds kanske som att det blev lite 'högt' men 'Hell knight'en' är mindre än vad den är i 'gamemod'. (Dessutom är jag i en lustig vinkel så monsterna 'krymper i vissa vinklar)

Rätt mycket vertex i ett sånt litet rum, men det får ta sin tid. Tyckte det var allt för 4-kantigt om man bara körde rakt på. Undra om motorn vekligen klarar av banan när den är klar .

Fast har sett många större och mer etaljerade än min så. Har dessutom fått bort alla 'fel' som map analyse indikerar på dock så skapar man ju nya lite då o då när man håller på men de försvinner ju när man är klar med texturer osv.

Ignorera skullsen, är bara där för att jag inte är klar med dörren/dörrposten etc.

EDIT:

Dålig kvalite.

Fixat lite.
Långt ifrån klart dock. Imp'sen står i golvet så de blir större 'in game'

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tagit bort en massa texture wad's just nu sitter jag på ca 2k men fortfarande känner man att man behöver mer och att om det bara fanns mer av samma sort så hade det gått mycket bättre.

Tog en jävlans tid att ladda in 9k texturer och dessutom fick jag några textures fel så lägger in lite efterhand som jag 'behöver'.

Det jag tycker är sämst är att man inte kan flytta 'Floor' och 'Ceiling' texturer utan de hamnar där de hamnar och ser för det mesta allmänt kast och att flytta linedef efter golvet/taket är inte alltid optimalt.

Iaf gjort om en massa.
Något såhär kanske det kommer se ut.

Ris? Ros?

Lite dålig bild (blev sämre kvalite än vad det är)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

lite smått ändrat.. funderar på att byta 'kodningssätt' finns för och nackdelar med alla. Dock måste jag förstå hur man tar och lägger till nya texturer utan att ersätta befintliga. och att editera texturer är inte min starka sida. blir så fula

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Behövs säkret balanseras och har inte fixat ljussättningen mm. mycket kvar att göra i varje sektor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

EDIT:

Ska nog sänka golvet några snäpp så att wall texturen blir bättre.
konstigt nog fungerar inte min 'poision trap'.. roligt...

råkade av en slump komma på denna 'bugg'. tror det har med en osynlig line-def som jag har liggandes där. bara just i den vinklen övriga vinklar fungerar fint.

Skjuter man med BFG9000 så exploderar det i luften istället för när det träffar ett föremål.

men flyttar man på sig så fungerar det som vanligt

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Testar lite med ljussättning mm. 3D mode.. ej ingame som sagt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag är inte så snabb alltid då man jobbar och gör mycket annat småskit så man sitter lite då o då och fixar.
Jag gjorde lite mer fällor men förstod inte varför de inte fungerade när sektor och linde-def visade att de gjorde det. tog en stund innan jag förstod att jag hade valt att sänka taket istället för att höja golvet koden funkade dock så triggades inte fällorna redigt

Map'en är rätt lång och lite svår i vissa sektorer . Mycket fällor och lite ögongodis för den som tittar runt eller bara vill utforska lite (använd inte idclip )för att hitta gömda vapen/ammo och power-ups etc. om nu spelaren vill ta den tiden eller springa rakt i fällorna med för lite liv o ammo.

bilderna ändras säkert efetrhand och jag har mycket kvar att balancera map'en och även bygga mycket mer och utsmycka. Kanske fixxar in co-operative dessutom.

Brightness mode on(sDumma mig )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Har gjort lite mer sections och pillat lite här och där.
uptäckte precis att jag har en sector jag inte kan 'walk_over' tror jag satt en line-def fel. men nog rätt lätt tillrättat. har dessutom inga lustiga fel förövrig på map'en förutom lite texturer man angett som där man ska göra om och bygag till etc.

lite småfix

dock med max ljus på.

Något updaterad med lite ljussättning o sånt. Teleporten måste ändras så den inte är Monsters-allowed.

Utomhus tror jag blir väldigt bra om man fixar lite här o där.

Lite Feedback kanske?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du börjar bli duktig på db

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk

Nice! Blir kul att testa sedan

Visa signatur

AMD Phenom2 x4 955BE @3.2 GHz || Corsair 4gb 1333MHz DDR3 || XFX Radeon HD4890 1GB || 1x hitachi 300 gb, 1x WD 1000gb | 1x WD 160gb | 1x WD extern 400 gb || Antec Truepower Quattro 1000W || Asus M4A79XTD EVO || Razer Deathadder ||

Permalänk

Tackar

Som en nämde till mig så är många ss tagna i 3d mode dvs inte i ingame . Många saker ser ut att sitta fast i marken istället för att stå på den. Om ni undrar Tex imp'sen har halva benen i marken in 3d mode.

Har lekt mycket med brightness mode och fixat lite skyggor och sånt..

Dock har jag mycket kvar. Räknar med ett par månaders byggande (utöver jobb o annat krafs). Den som vet lite om DB/DB2 så är nuvarande map på ca 18000x12000 dvs rätt stort. tar med andra ord en stund att bara springa från ena änden till den andra

Undrade varför inte två teleporter fungerade nyss. Hade ju satt samma id tag och sektortag men ändå funkade de inte och highlitade varandra.

Om man har två st telepotrar som man kan gå igenom WR (Walk Repetable) så teleport1 måste ges en linedef tag(id tag) tex 40.
Teleport 2 måste då ha sin sektortag ställd på 40.

För att göra den dubbelriktad då måste man ange teleport 2 linedef som tex 41 och teleport1 sektortag som 41.

Mycket användningsbart. Är man lite klurig av sig så kan man loopa sig igneom ett tiotal teleporter genom att gå fram o tillbaka genom den man nyss kom igenom så man kommer till nya ställen hela tiden.

EDIT:

Bfall texturerna och lavflav? rör på sig bla och även maga(nått) rör på sig för att få till ännu mer effekt och känsla i spelat/map'en

Pillat lite smått. varit ute en sväng och ska ut o fixa lite en ena bilen dessutom så blir nog inte mycket mer gjort idag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Testar lite på Nightmare Tror det blir jäkligt svårt Nååågra lost soul's blir det dock dödat några och många fortsätter att strömma in. Så valet blir att försöka springa förbi eller döda en och en.

Även gjort lite nya sektorer och fällor mm. Verkar gå rätt bra

Har lite problem med att i en sektor så blir man inte attakerad av monster så ofta jag vill men får ta en titt på det plus att min dörröppnare inte funkar fast säkert jag som anget fel idtag eller något

EDIT: Kom nyss på att jag angett dörrens line-def som en dött och id tag vilket inte ska anges. Bara dörrens sektor id som ska namnges och sen knappen's linedef ska anges vad den gör och den linedef idtag är samma som dörrens sektor tag.

Inte så advanserat men grymt vad man kan krånga till det om en dörr öppnas på olika sätt beroände vilken sida man öppnar den ifrån

Lite sur över Doom 2 configen bara att det ibland finns för få alternativ av saker som ska hända. Tex höja golvet 24 units fast man kanske vill ha det tyill 38 eller något. Ajja få bli en liten fullösning där kanske

Finslipat lite här och där på de nya sektorerna och har mer eller mindre bara lite småskit som balansering och ljussättning kvar. men det gör man sist av allt typ.

Just nu sätter man ut powerups mm och monster som man känner att det blir lagom svårt på alla level's Även lagt till lite monster här o där. känns snart som det är lite väl överflöd av monster's är väl över 250st på näst lättaste 450kanske på Nightmare

Visa signatur

I am Extrazz.