IPRED-effekten bortblåst

Permalänk
Medlem

Ja, det kom ju inte direkt som en överraskning.

Det roliga är ju att "fildelning" existerat sedan man hade möjlighet att överföra filer mellan datorer. När det begav sig så anv. ju folk t.ex BBS:er för att sprida filer osv.

Och även om man kanske inte delade film och musik via BBS:er så har det ändå varit på tapeten förut, då i form av kassettband.
http://christianengstrom.files.wordpress.com/2009/04/ledinras...

(hittade tyvärr ingen bild med bättre upplösning)

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
En sak jag fortfarande inte riktigt förstår är hur IPRED och alla dess tillhörigheter ens kan gå igenom. Vår regering och riksdag ska väl ändå reprensentera folket och dess intressen. Inte bara köra över och hoppas på det bästa. Att man gör så med småmål, fine, men gällande en så omfattande lag som denna, det är ju rent ut sagt tjänstefel.

En alldeles utmärkt tanke. Problemet är att de två största partierna i Sverige har samma hållning när det gäller FRA, IPRED och allt annat som har med integritet och frihet på internet att göra. Mjo, sossarna kanske gnäller över FRA just nu men det var ju från dem lagen kom från början!

3.5 miljoner röster på PP hade ju varit för mycket att hoppas på bara för att röra om i Riksdagsrötan lite granna men i runda slängar en miljon röster tycker jag hade varit mer än nog. Det har ju den roliga effekten att sparka ut extremisterna KD och MP dessutom, drömma kan man ju...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

"Hitta bästa pris på Western Digital Caviar Green WD15EADS 32MB 1.5TB"

Rolig detalj

Permalänk
Medlem

Visst är det inte omöjligt att Fildelning ökat..
Men tror att fler hakat på Spotify och liknande tjänster som Streamar film/serier/musik med, sånt höjer trafiken med, inte bara fildelning, även om jag hoppas att det är den som drar upp trafikkvoterna!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Leve fildelning!

på med utorrent och gör jobbet

Permalänk
Medlem

Piratkopiering är en parasit på samhället...

En sak om man tar hem gamla saker som inte finns att tillgå i butik men att ladda hem nysläppta saker bara för att man är snål är så jäkla fult...

Jag har för övrigt inte alltid tyckt såhär men någonting hände, jag växte upp och förstod vad piratkopiering egentligen innebär...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Piratkopiering är en parasit på samhället...

Någonsin tänkt på att piratkopiering är gratis reklam för artister/spelskapare/filmskapare? Reklam som funkar bättre än någon annan reklam, någonsin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Piratkopiering är en parasit på samhället...

En sak om man tar hem gamla saker som inte finns att tillgå i butik men att ladda hem nysläppta saker bara för att man är snål är så jäkla fult...

Jag har för övrigt inte alltid tyckt såhär men någonting hände, jag växte upp och förstod vad piratkopiering egentligen innebär...

Tror du missuppfattat skillnaderna mellan parasit och symbios.

För samhället har piratkopiering inga negativa effekter. För en mediaindustri som vägrar inse att 70-talet är över så har den massor av negativa effekter. Men i vilket fall så är sanningen att det skulle aldrig sålts så mycket spel, musik och film som det görs idag om det inte vore för piratkopieringen. Att mediaindustrin fortfarande består av människor med sirap och lim i hjärnan är en stor skam, men övriga samhället har då inte förlorat på det. Framför allt så har ju bredbandsutvecklingen och datorleverantörer tjänat multum på det.

För det är bara att inse, vem skulle sitta med 100Mbit, i7, 6GB ram och 2TB i lagring om det som datorn används till är typ, outlook, word och lite aftonbladet-surfning...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tror du missuppfattat skillnaderna mellan parasit och symbios.

För samhället har piratkopiering inga negativa effekter. För en mediaindustri som vägrar inse att 70-talet är över så har den massor av negativa effekter. Men i vilket fall så är sanningen att det skulle aldrig sålts så mycket spel, musik och film som det görs idag om det inte vore för piratkopieringen. Att mediaindustrin fortfarande består av människor med sirap och lim i hjärnan är en stor skam, men övriga samhället har då inte förlorat på det. Framför allt så har ju bredbandsutvecklingen och datorleverantörer tjänat multum på det.

Företagen är en del av samhällen. Du kan ha aktier i dessa företag, du kan vara anställd av dem och du kanske inte längre kan köpa deras produkter om de går i konkurs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
För det är bara att inse, vem skulle sitta med 100Mbit, i7, 6GB ram och 2TB i lagring om det som datorn används till är typ, outlook, word och lite aftonbladet-surfning...

Jag sitter på 12 Mbit, i7, 12 GB ram och 3,6 TB lagring - jag har troligtvis inte en enda "olaglig" fil på min dator. Så detta argument köper jag inte.

Jag köper inte argumentet "företagen tjänar bra ändå" eller "skivförsäljnignen ökar ständigt" heller. Företagen är organisationer med vinstintresse. De har stadgar, styrelse och aktieägarna som kräver inkomst. För dem är en nyttjad produkt lika med utebliven intäkt.
Det sista kan diskuteras hur mycket som helst beroende på var man befinner sig på samhällssteget...

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att om någon tjänat på fildelning genom åren så är det samhället. Hur mycket ny teknik har kommit fram pga enorm efterfrågan på snabbare internetuppkopplingar, lagringskapacitet etc? En hel jävla del skulle jag säga. Tänk bara på alla Mp3-spelare som sålts i Sverige under åren, ganska mycket sysselsättning och skattepengar kommit in bara därifrån. En gång i tiden var man ju övertygad om att adsl aldrig skulle kunna användas för att få snabbare än 2-3 mbit/s internet, nu är det möjligt att få 60 mbit genom telefonjacket med BBB samt att det är teknik på gång som kommer göra det möjligt att få 100 mbit/s... detta vilket i sin tur har lett till stora möjligheter att nå ut till de stora massorna med streamad video och film, bara att film/musik branschen inte insett möjligheterna utan bara de negativa effekter berör dem.

Dags för media industrin att här på jorden gäller de regler som har gällt sedan miljarder år tillbaka, evolve or perish!

Permalänk
Avstängd

Många elektronikföretag tjänar på piratkopiering, i och med alla många bygger system för at klara spel, filmer, musik osv. Visstfan är det härligt att ha en bra dator med stor lagringsytrymme och med massa goda grejer innuti, som man sedan kopplar till 42 tumaren och kollar på de nyaste filmerna och "testar" de senaste spelen med polarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Företagen är en del av samhällen. Du kan ha aktier i dessa företag, du kan vara anställd av dem och du kanske inte längre kan köpa deras produkter om de går i konkurs.

Fast de är inte på väg att gå i konkurs, de har det inte ens jobbigt (iallafall inte på grund av kopiering, konjunkturen vågar jag inget säga om). Vidare var mitt påstående för samhället som helhet, inte bara en pytteliten del av alla företagen. Majoriteten av alla företag är helt opåverkade och majoriteten av de som är kvar lider inte, de kunde bara vart gladare så att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Jag sitter på 12 Mbit, i7, 12 GB ram och 3,6 TB lagring - jag har troligtvis inte en enda "olaglig" fil på min dator. Så detta argument köper jag inte.

Jag köper inte argumentet "företagen tjänar bra ändå" eller "skivförsäljnignen ökar ständigt" heller. Företagen är organisationer med vinstintresse. De har stadgar, styrelse och aktieägarna som kräver inkomst. För dem är en nyttjad produkt lika med utebliven intäkt.
Det sista kan diskuteras hur mycket som helst beroende på var man befinner sig på samhällssteget...

Jag har aldrig sagt att "de tjänar bra ändå". Det har aldrig vart mitt argument och jag håller med om att det är löjligt. De får gärna tjäna precis hur mycket pengar som det bara går, men precis som att det är löjligt att säga att de inte skulle få tjäna pengar så är det löjligt att säga att de på något sätt skulle vara undantagna utvecklingen och kunna leva kvar i en tid som vart mer eller mindre omodern för 30 år sedan.

Att sälja dyra styckprodukter håller inte i dagens samhälle. Detta är ingen hemlighet. Media har sedan länge blivit en konsumptionsvara med otroligt snabb omsättning, och att då leva i tiden där en platta kunde hålla i 2 månader är inte hållbart det heller.

De får som sagt tjäna så mycket de bara kan, men det finns ingenting som säger att de måste tjäna någonting alls heller och som jag ser det så är det dem själva som är sina största fiender i det att de låtit omvärlden springa från dem och nu bara på rent jävelskap vägrar hoppa på tåget även fast de har en chans att klara det.

Gällande datorer och internet så har får väl du och jag (och troligen de flesta här) räknas som undantag då vi faktiskt har användning av större och starkare system. Vad använder du din dator till? Tror du alla andra använder den till samma saker? Vad skulle vanliga svenssons ha för användning av värstingsystem om inte ungarna i hushållet skulle ha nått att spela på?

Men hur många av gemene man skulle ha det? Du kan ju inte på allvar tro att utveckling skulle vara där den är idag om det inte de senaste 20 åren drivits av allt mer ökande krav? Och jag tror ju ingen kan förneka att mycket av de kraven kommit från just spel och mediamarknaden, som i sin tur fått mycket av sin spridning genom just kopieringen.

Det är allt det här jag menar med symbios. Mediaindustrin och allt runtomkring skulle inte vara där de är isag utan piraterna och piraterna skulle vart uttråkade och halft utdöda sedan länge utan mediaindustrin.

Edit**
Nyttjad produkt = uteblivin intäkt är för övrigt ett löjligt och fullständigt falskt påstående. Det finns inga belägg för det och det har skjutits i sank så många gönger att det börjar bli sorgligt att det fortfarande finns.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

" Nu är den använda bandbredden uppe på normala nivåer igen."

Kan inte detta bero på att fler använder Spotify/youtube nu istället för att ladda ner låtarna? Tror fortfarande inte nedladdninger är på samma nivå som innan ipred iaf..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Moderator
Moderator

Fram med smarta tjänster som i stil med Spotify (jag vet att det inte är ett perfekt exempel) ger dig tillgång till materialet enkelt och lagligt för reklam eller avgift.

De kör WoW tåget, bättre att ha en kaka med många små bitar och en oerhörd stor mängd som vill äta kakan.

Gör tillgängligheten enkel så att mängden abbonnenter överstiger kostnaderna för produktion inkl vinst, även med låga avgifter, så får man över 90% av alla som tar emot piratkopior.

Människor är lata och snåla, gör ekvationen med tillgänglighet, pris och staffsats tydlig så kommer alla att hoppa på tåget. Helt övertygad om att vi står inför en massiv omstrukturering av media industrin, de måste göra det eller gå under i finans och piratkopierings problem. Det kommer fler tjänster som Spotify, kan tänka mig att till exempel Steam börjar med uthyrning av vissa spelgenrer. MORP titlar i dussintal, varför inte köra sådana titlar som BF genren med mycket låga månadsavgifter? Alla dataspel som tål att spelas online igen och igen i multiplayer mode skulle egentligen kunna 'hyras'.

Men vad vet jag, det finns smartare människor som säkert tänkt till. Om ett eller två år har vi antagligen inga spel som kan spelas utan uppkoppling mot central server. Se bara på alla microsoft live spel till PC?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Jag tycker det är löjligt att folket inte får vara med och tycka... Regeringen lyssnar mer på ett fåtal medie-bolags-bögar än på folket...

VAD ÄR DET FÖR DEMOKRATI?! hade för mig att vi inte levde i typ vitryssland eller nordkorea, men jag kanske har fel?`

Om regeringen behandlar oss som skit så är det klart att via gör likadant tillbaks...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
"Hitta bästa pris på Western Digital Caviar Green WD15EADS 32MB 1.5TB"

Rolig detalj

haha! klockren!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Ja, det kom ju inte direkt som en överraskning.

Det roliga är ju att "fildelning" existerat sedan man hade möjlighet att överföra filer mellan datorer. När det begav sig så anv. ju folk t.ex BBS:er för att sprida filer osv.

Och även om man kanske inte delade film och musik via BBS:er så har det ändå varit på tapeten förut, då i form av kassettband.
http://christianengstrom.files.wordpress.com/2009/04/ledinras...

(hittade tyvärr ingen bild med bättre upplösning)

Citat:

30 miljoner kassetter säljs varje år i Sverige. De håller nu på att ruinera skivmarknaden.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Piratkopiering är en parasit på samhället...

En sak om man tar hem gamla saker som inte finns att tillgå i butik men att ladda hem nysläppta saker bara för att man är snål är så jäkla fult...

Jag har för övrigt inte alltid tyckt såhär men någonting hände, jag växte upp och förstod vad piratkopiering egentligen innebär...

He, jag har gått åt andra hållet. Alltid ansett att det är förkastligt att inte betala för det man skaffar (och struntar i att skaffa resten). Sen har jag sett hur dåligt bolagen beter sig. "De" har noll kundnytta och hundra förtjänst i tankarna. De är helt enkelt så dåliga på att leverera kundfokuserat att de inte förtjänar att finnas kvar som företag. Fortfarande 2009 får man (priset ej i ekvationen) en bättre och mer lättillgänglig produkt från "TPB" än vad man kan få från dem. Löjligt. Hade det varit vilken annan (nästan) bransch som helst hade de med sin mentalitet konkat för decennier sedan. De har helt enkelt missbrukat och förbrukat sin ställning och förtroende.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

För mig har det alltid, Alltid handlat om hur smidigt det är att få tag i något.

Musik t.ex.
inna tankade jag all min musik, nu kör jag spotify, lägger ut hundra spänn i månan på det, mycket prisvärt enligt mej.

Om filmer osv. hade det funnits en lika smidig programvara som spotify, så hade det inte ipred behövts

De stora bolagen måste inse att det inte går att bekämpa, jobba med det och tjäna mer pengar på det

Visa signatur

Phenom II 940 BE 3,5GHz | NZXT Rogue Blue | Gigabyte GA-MA78GM-D2SH | Hyper Kingston pc6400 2GB | Coolermaster SilentPro 500w | ASUS Radeon EAH4850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Ph
Det har nog större chans att ta fast alla terrorister i världen än att stoppa alla pirater från att ladda ner.

Tror jag inte, skulle kunna tänka mig att de kan stoppa all nerladdning bara på några timmar men det är ju leverantörerna själva som förlorar stort på det.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mharcus
För mig har det alltid, Alltid handlat om hur smidigt det är att få tag i något.

Musik t.ex.
inna tankade jag all min musik, nu kör jag spotify, lägger ut hundra spänn i månan på det, mycket prisvärt enligt mej.

Om filmer osv. hade det funnits en lika smidig programvara som spotify, så hade det inte ipred behövts

De stora bolagen måste inse att det inte går att bekämpa, jobba med det och tjäna mer pengar på det

Agree! Funderar själv på o skaffa premium-konto på Spotify, tycker att 100 är på gränsen till lite mycket men o andra sidan så kan jag tänka mig o betala tillbaka lite för alla års tankning. Tycker ett rimligare pris hade varit cirka hälften, men det är ju högst beroende på ens egna ekonomi etc. Dessutom går ju intäkterna till rätt artister numera (borde göra iaf eftersom det borde vara väldigt mycket lättare att direkt se hur många som lyssnat på vilken låt). Utbudet har fortfarande mycket att jobba på men är ju det dom lever på, i vilken skivaffär kan man plocka hem de låtarna man vill, lyssna på dom en gång, betala för det (vilket i realiteten endast handlar om några ören) och sedan lyssna på ett album av en annan artist 1000 ggr och betala för varje gång man lyssnar på albumet?

Dessutom finns det i princip inga skivaffärer med Spotifys utbud. Tillgängligheten är otrolig jämfört med fysiska skivor, tom. gentemot vanliga mp3or och allt meck så är det helt galet. Man behöver "offra" på sin höjd 10GB för världens kanske störsa musikutbud inom 1 seks räckvid. Har tankat många mp3or i mina dar, men krånglet med platsbrist (mjeo ja e väl lite extrem kanske ;), att välja ut vad som man behöver, och framförallt att behöva vänta på att få hem det när man väl bestämt sig, det är där Spotifys styrka ligger.

Det jag hoppas på är att Spotify ser till att satsa på kärnverksamheten, att se till och skaffa ett oöverträffligt utbud. Det är fortfarande lååångt kvar innan man kan få precis den där versionen av den där låten, eller den där live-spelningen som man annars tankar från TPB (eller annan site).

Lyckas dom göra en liknande tjänst för TV/serier/film så finns det snart inte många anledningar kvar att tanka. Att det inte finns de absolut senaste filmerna tycker jag inte är ett så stort problem. Jag väntar vanligtvis ändå på DVD-rippar. Men frågan är om det inte kommer att bli svårare att få in lika mycket pengar som behövs. En timmes film kostar ju oftast ganska mycket mer att producera än en timmes musik. I och för sig kanske 10ggr så fler kommer titta på just den timmen vilket väger upp (vilket jag antar Spotify i stor grad också kan leva på). Den stora vinningen för samhället med sånna här tjänster är ju att fler har råd både i tid (tillgänglighet), pengar (kostnad) osv. vilket kan sprida ut kostnaderna. Kopieringen är ju i princip gratis, så varför inte försöka sprida ut produktionskostnaderna så mycket som möjligt?

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem

belga: Håller fullständigt med dig. Men du inser själv ju att piratkopiering (med nuvarande lagstiftning) är olaglig. Vill man trotsa lagen som man anser sig vara fel så får man bryta mot den med alla efterföljande konsekvenser. I slutändan handlar det om moral och ideal.

Frihetskämparna i Kina har jag sympati för, de som motverkar Ipred har ingen sympati för. Åt ena sidan har vi förtryckta människor, på andra sidan har bortskämda sk idealister som vill ha Brittans senaste platta gratis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz

Frihetskämparna i Kina har jag sympati för, de som motverkar Ipred har ingen sympati för. Åt ena sidan har vi förtryckta människor, på andra sidan har bortskämda sk idealister som vill ha Brittans senaste platta gratis.

word
de flesta försvara fildelning för att de kunna ladda ner själva ned tron att dom är nya tidens peter pan. KOmmer ihåg alla hatmail piratebaysnubbarna fick när de skulle sälja saiten. Folk 12åringar skrek om ideal och att de va svikare, men de var såklart bara sura för att de inte skulle kunna tanka lika mycket som förut.

Sen de som påstår att företagen tjänar på fildelning är idioiskt, finns väll ingen som faktiskt kan tro på det??. helt logiskt att en butik tjänar mindre om en nyöppnad butik över gatan har större utbud, får allting ett par dagar innan det igentligen släpps och är gratis.
Sen förlorar inte företagen lika mycket som folk tar i gratislådan. E det gratis tar man mer.

Sen undrar jag hur myten om att fildelning inte går att stoppa kom till?? Har aldrig riktigt sätt resonumanget bakom den.

Undra hur mycket fildelningen skulle sjunka om piratebay stängdes. typ 80% av alla som att fildelning är en ostoppbar kraft skulle inte kunna fildela mer.
Resten skulle bli av med största delen utav sitt utbud. Tills man stänger alla privatservrar också såklart. Tror nästan att om stora bolag hotar med att gå till domstol finns det få som kommer stå på sig när de riskerar flera års fängelse. nej de kommer att stänga ner sina sidor, eftersom att de vet att samma sekund som de tvingas stänga den av domstol så finns det inte längre några 12åriga finniga pojkar med rövsvett som strider för några ideal, och man får gott sitta av sina år utan att ha sett en enda piratdemostration.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
belga: Håller fullständigt med dig. Men du inser själv ju att piratkopiering (med nuvarande lagstiftning) är olaglig. Vill man trotsa lagen som man anser sig vara fel så får man bryta mot den med alla efterföljande konsekvenser. I slutändan handlar det om moral och ideal.

Frihetskämparna i Kina har jag sympati för, de som motverkar Ipred har ingen sympati för. Åt ena sidan har vi förtryckta människor, på andra sidan har bortskämda sk idealister som vill ha Brittans senaste platta gratis.

Nähä, så att privatpersoner ska kunna begära ut personuppgifter på folk och därmed totalt kränka deras integritet, det är inte förtryck då?

Det är klart att musik och filmbolagen och så vidare ska få pengar för det de gör, men då får dom tao ch skaffa fram metoder som funkar, och inte försöka tvinga folk att betala på tok för mycket för saker som inte går att använda som man vill (ett exempel ärju när man laddar ner musik lagligt och betalar för den går den ju inte att ha på mp3 spelare osv)...

Kommer de inte på något system som funkar får de faktiskt ta och skylla sig själva...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
belga: Håller fullständigt med dig. Men du inser själv ju att piratkopiering (med nuvarande lagstiftning) är olaglig. Vill man trotsa lagen som man anser sig vara fel så får man bryta mot den med alla efterföljande konsekvenser. I slutändan handlar det om moral och ideal.

Frihetskämparna i Kina har jag sympati för, de som motverkar Ipred har ingen sympati för. Åt ena sidan har vi förtryckta människor, på andra sidan har bortskämda sk idealister som vill ha Brittans senaste platta gratis.

Och sen har vi dem som struntar fullständigt i brittans senaste platta, gärna betalar för det dem vill ha och bara anser att det är rättsvidrigt, odemokratiskt och allmänt förjävligt att ipred över huvud taget existerar.

Jag är inte någon ängel när det gäller piratkopiering, men självklart så anser jag inte att saker ska vara gratis. Jag tycker dock att piratkopieringen är det mindre av två idiotiska saker. Jag tror på att man ska betala för sig. Det är principiellt rätt och riktigt och precis som jag vill ha betalt för det jobb jag gör så tycker jag att andra ska ha betalt för det jobb dem gör.

Men sen anser jag också att det finns ett värde i kundrelationer och vart ett företag ställer sig rent när det gäller prinsiper, ansvar, etik och moral och där falerar media-industrin totalt på alla nivåer. Summan är att även om jag räknar ihop det jag anser är rätt och fel med piratkopiering och mediamarknaden så är det mediamarknaden som får den lägsta poängen, även om ingen hamnar på ett positivt resultat.

Jag kan sammanfatta det såhär: Jag har aldrig köpt så mycket spel som jag gjort sen jag skaffade 100Mbit.

Sen att vissa verkar tro att piratkopiering enbart handlar om snåla bidrags-snyltare som inte vill betala för sig och hellre skulle sno och snatta som levebröd än göra rätt för sig är ju bara sorgligt och visar på hur onyanserad hela debatten tyvärr är. På med skygglapparna och kör på verkar vara vissas melodi, vilket är synd.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och sen har vi dem som struntar fullständigt i brittans senaste platta, gärna betalar för det dem vill ha och bara anser att det är rättsvidrigt, odemokratiskt och allmänt förjävligt att ipred över huvud taget existerar.

Jag är inte någon ängel när det gäller piratkopiering, men självklart så anser jag inte att saker ska vara gratis. Jag tycker dock att piratkopieringen är det mindre av två idiotiska saker. Jag tror på att man ska betala för sig. Det är principiellt rätt och riktigt och precis som jag vill ha betalt för det jobb jag gör så tycker jag att andra ska ha betalt för det jobb dem gör.

Men sen anser jag också att det finns ett värde i kundrelationer och vart ett företag ställer sig rent när det gäller prinsiper, ansvar, etik och moral och där falerar media-industrin totalt på alla nivåer. Summan är att även om jag räknar ihop det jag anser är rätt och fel med piratkopiering och mediamarknaden så är det mediamarknaden som får den lägsta poängen, även om ingen hamnar på ett positivt resultat.

Jag kan sammanfatta det såhär: Jag har aldrig köpt så mycket spel som jag gjort sen jag skaffade 100Mbit.

Sen att vissa verkar tro att piratkopiering enbart handlar om snåla bidrags-snyltare som inte vill betala för sig och hellre skulle sno och snatta som levebröd än göra rätt för sig är ju bara sorgligt och visar på hur onyanserad hela debatten tyvärr är. På med skygglapparna och kör på verkar vara vissas melodi, vilket är synd.

Håller med dig, går inte att argumentera med såna...

Skriver man någonting om hur dåligt hela systemet faktiskt är som mediabranschen kör med just nu får man bara svaret "Fildelning är olagligt" av nån lite skenhelig idiot... Förmodligen är de väl vegetarianer och feminister också...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Håller med dig, går inte att argumentera med såna...

Skriver man någonting om hur dåligt hela systemet faktiskt är som mediabranschen kör med just nu får man bara svaret "Fildelning är olagligt" av nån lite skenhelig idiot... Förmodligen är de väl vegetarianer och feminister också...

Och jag tippar på att du är en menspåverkad 14:åring utan någon som helst kunskap om något? Vad tusan skulle det vara för fel med t.ex. vegetarianer? Och vad har de att göra med något?

Sen så kan man ju återgå till fakta om det är ok med dig eller du kanske vill hålla dig till löjliga uttalanden?

Och svaret " fildelning är olagligt" räcker ganska långt med tanke på att det faktiskt är så som vilket annat brott som helst. Du har inget lagstöd för detta så låt bli. Eller det kanske är en moral och etik fråga så om en viss grupp tycker det ok att stjäla så låt det gå, se mellan fingrarna.

Jag kan hålla med, till viss del, om att det borde legaliserar att ladda ner med vissa förbehåll etc. något annat vore att hindra den tekniska utvecklingen. Var samma sak när både telefonen och TV kom. Folket ville ha, politiker och styrande ville förhindra, kanske är en trend.

Men så länge det är förbjudet så låt bli. Kämpa för att det ska bli legalt på andra sätt istället så riskerar man inget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Nähä, så att privatpersoner ska kunna begära ut personuppgifter på folk och därmed totalt kränka deras integritet, det är inte förtryck då?

Nej, detta är inte förtryck. Detta är ett medel för intressenter att kunna försvara sina rättigheter. Det är klart som fan att jag ska kunna gå till domstol och lämna in stämningsansökan om du gör intrång på min upphovsrätt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Det är klart att musik och filmbolagen och så vidare ska få pengar för det de gör, men då får dom tao ch skaffa fram metoder som funkar, och inte försöka tvinga folk att betala på tok för mycket för saker som inte går att använda som man vill (ett exempel ärju när man laddar ner musik lagligt och betalar för den går den ju inte att ha på mp3 spelare osv)...

Kommer de inte på något system som funkar får de faktiskt ta och skylla sig själva...

Du vill inte att företagen ska tvinga dig till någonting, men du ser inget fel i att själv tvinga företag till något genom en uppenbart olaglig handling... dubbelmoral, eller har jag missuppfattat dig?

belga: Håller fullständigt med dig, tyvärr gör inte lagen det. Lagen är "digital" och skall tolkas på ett sådant sätt att all ska kunna dömas på lika villkor. Det är därför helt ointressant att du har köpt mer spel sedan du skaffat dig 100 mbit. Man kan dra upp etik, moral, värderingar, ideal etc men i slutändan så handlar det om lagbrott - piratkopiering är olagligt... hur förkastligt det är är!

En annan sak som tydligt visar "piratrörelsens" dubbelmoral är nästan total dominans av Ipred i diskutionerna. I denna tråd på (i skrivande stund) 3 sidaor omnämns FRA endast en (1) gång trots att det utgör en större intrång på medborgarnas integritet...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orsla
Och jag tippar på att du är en menspåverkad 14:åring utan någon som helst kunskap om något? Vad tusan skulle det vara för fel med t.ex. vegetarianer? Och vad har de att göra med något?

Sen så kan man ju återgå till fakta om det är ok med dig eller du kanske vill hålla dig till löjliga uttalanden?

Och svaret " fildelning är olagligt" räcker ganska långt med tanke på att det faktiskt är så som vilket annat brott som helst. Du har inget lagstöd för detta så låt bli. Eller det kanske är en moral och etik fråga så om en viss grupp tycker det ok att stjäla så låt det gå, se mellan fingrarna.

Jag kan hålla med, till viss del, om att det borde legaliserar att ladda ner med vissa förbehåll etc. något annat vore att hindra den tekniska utvecklingen. Var samma sak när både telefonen och TV kom. Folket ville ha, politiker och styrande ville förhindra, kanske är en trend.

Men så länge det är förbjudet så låt bli. Kämpa för att det ska bli legalt på andra sätt istället så riskerar man inget.

Han menar såklart att dom försöker vara ''märkvärdiga'' och ''bror duktig'' osv Jadda jadda etc etc!

Jag skiter stort i vilket. Dom kommer aldrig att kunna stoppa piraterna så enkelt är det.....Dom sätter olika regler men vem följer dom? Man får tag på ''olagliga'' kopior på ett eller annat sätt! internet eller på marknaden.... Enda sättet är att dom ger sig.

HAIL TO THE PIRATES! Fildelning _ÄR_ framtiden! det förhindrar krig och ensamrätt!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Han menar såklart att dom försöker vara ''märkvärdiga'' och ''bror duktig'' osv Jadda jadda etc etc!

Du får det att låta som något negativt? Är det inte meningen att alla medborgare solidariskt skall följa lagar som deras demokratiskt vald Riksdag har stiftat? olofsson_tom får det åt andra sidan att låta som något fult... Fy på mig, som önskar att alla borde sköta sig och följa lagen!