Fildelningen har alltså inte direkt minskat eftersom det ungefär var samma nivåer i April när FRA-lagen trädde i kraft, som det var i April för ett år sedan.
På våren och under sommaren minskar användandet av datorer eftersom det är sol ute! och då även fildelningen, inget konstigt med det.
Vi har släppt ett bra spel, en bra film, ett bra album med pga av feldelning säljs det inte...
Eller var produkten så kass så ingen ville ha den?
Om det en dag inte går att ladda ner den senaste Falk-filmen, kommer man då gå på bio eller köpa den på DVD?
Det verkar inte finnas några hårda bevis om fildelning påverkar företagens inkomst possitivt eller negativt?
Hur mycket kostar fildelningen sammhället?
Kommer sammhällets arbetslösa "bråkstakar" driva runt mer och ställa till problem istället för att va hemma och spela nerladdade spel eller titta på nerladdade filmer?
Vad kostar det?
Om fildelning inte hade funnits, hade det förmodligen inte funnits ett stort behov av snabba förbindelser? Utveckligen hade inte gått så snabbt fram som den gjort eftersom bredbandsleverantörerna inte haft lika mycket pengar? (notera inte ett stort behov, vissa fyller säkert 3TB+ hårddiskutrymme helt lagligt)
Om det inte hade gått att ladda ner filmer, hade Biosalongerna tjänat mer pengar? Hade sålts mer DVD filmer?
Företagen hade tjänat mer pengar, vilket gör att lönerna höjs och folk har råd att göra fler Bio-bisök och köpa mer DVD-filmer?
Det finns säkert fall där man ser att fildelningen påverkar företag eller enskilda personer negativt och fall där den påverkar possitivt, men det hela är så stort, det är väldigt svårt att ta på.
Att skriva att företagen inte förlorar några pengar är fel, men det är också fel att skriva att dom hade tjänat mer pengar om fildelning inte hade funnits för det vet vi inte!
Den nya Falk-filmen har 10000000 nerladdningar, vår inkomst hade varit 1000000x450:- om alla hade köpt den på DVD, det resonemanget fungerar inte.
Skulle jag släppa en film på DVD hade jag säkert varit emot fildelning, nått som jag har gjort och är stolt över vill jag såklart att folk skall betala för.
Men nu har jag inget emot fildelning...
Fildelning = Dubbelmoral!
Notera att jag inte påstår att det är si eller så, bara att man borde tänka steget längre...
Tack o hej!