IPRED-effekten bortblåst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Du får det att låta som något negativt? Är det inte meningen att alla medborgare solidariskt skall följa lagar som deras demokratiskt vald Riksdag har stiftat? olofsson_tom får det åt andra sidan att låta som något fult... Fy på mig, som önskar att alla borde sköta sig och följa lagen!

Jag har inte varit med och valt denna regering då jag är 17...

Fildelning är inte fult, jag hade gärna betalat en liten summa för att vara laglig, dock kan jag inte betala så mycket som student, men om nu mediabolagen är så envisa och vägrar tänka nytt och faktiskt få fram metoder som fungerar, då säger jag: Sux to be you! Och använder fildelning istället...

De får skylla sig själva!

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Samma argument kan man ju dock använda när man förespråkar legalisering av godtycklig företeelse som idag är olaglig.
"Har folk slutat mörda varandra nu när det är olagligt? Nej, det kommer aldrig gå att stoppa, så varför skall vi lägga tid och pengar på att försöka och dessutom kriminalisera folk?"

Går ju inte att jämföra direkt, det är så typiskt ni som är emot fildelning helt och hållet, överdriver jämt... Jag står liksom på båda sidor kan man säga, skulle gärna betala för mig om det fanns bättre sätt än de gör nu...

Att mörda är att frånta någon sitt liv vilket är emot deras rätt... Jag anser inte det vara företagens rätt att tvinga oss (om vi nu vill yssna på musik och se på film vilket de flesta vill) att använda deras skitdåliga handelsmetoder genom att blanda in regeringen i något de egentligen inte har något med att göra...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Fildelning är inte fult, jag hade gärna betalat en liten summa för att vara laglig, dock kan jag inte betala så mycket som student, men om nu mediabolagen är så envisa och vägrar tänka nytt och faktiskt få fram metoder som fungerar, då säger jag: Sux to be you! Och använder fildelning istället...

De får skylla sig själva!

Och det här är ju också en otroligt användbar förhandlingsteknik. "Jaha, du går inte med på mina villkor. Då hittar jag på något som är ännu sämre för dig och sedan gör vi så istället."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Går ju inte att jämföra direkt, det är så typiskt ni som är emot fildelning helt och hållet, överdriver jämt... Jag står liksom på båda sidor kan man säga, skulle gärna betala för mig om det fanns bättre sätt än de gör nu...

Fast det är mest hålen i ditt resonemang jag vill förtydliga genom att tillämpa det på något annat än just piratkopiering (där många har intalat sig att de har rätt oavsett vad andra säger).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Och det här är ju också en otroligt användbar förhandlingsteknik. "Jaha, du går inte med på mina villkor. Då hittar jag på något som är ännu sämre för dig och sedan gör vi så istället."

Men du måste ju hålla med om att dagens sätt att sälja film och musik inte fungerar...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Men du måste ju hålla med om att dagens sätt att sälja film och musik inte fungerar...

Det är väl en bedömningsfråga? Jag antar att min lokale icahandlare anser att hans verksamhet trots snatteri fungerar så länge han inte byter jobb och om inte skivbolagen förändrar sig kanske de inte tycker att dagens metoder är så dåliga?

Permalänk

Vet att ni gamlingar som konsumerade media innan datorn och internet fanns eller iaf inte var så utvecklat tycker fildelning är oacceptabelt... Men vi som är uppväxta med datorn och internet så är detta naturligt... Vilken ungdom som studerar eller vuxen som har jobb kan lägga tex 200 kr för en skiva om man nu konsumerar en del musik?

Själv har jag ca 60 gb musik på datorn, det motsvarar flera tusen kronor om jag nu skulle köpt det... DET FUNKAR INTE! Om fildelning inte skulle finnas så skulle det heller inte finnas alls så mycket artister och musikstilar som det gör idag... Och det vet du. Skulel fildelning inte finnas skulle man inte ha råd att lyssna på så mycket musik och se på så mycket film som man faktiskt kan idag...

Så artister och hela musikbranschen har egentligen delvis fildelning att tacka att de finns...

Sen att det borde finnas bättre alternativ än fildelning är ju självklart, men det ligger inte på vårat ansvar att fixa det, det måste bolagen själva göra...

Nu finns ju spotify och det är det bästa program som någonsin gjorts enligt min åsikt... Skulle de bara kunna fixa liknande för film(och filmen är högupplöst) och spel, och att det är gratis, men man får stu ut med lite reklam, så skulle jag mer än gärna se 10-20 minuter reklam per film istället för att tanka...

Detta systemet har ju fungerat på tv hur länge somhelst så varför kan man inte göra likadant på internet?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att fildelningen är folkets sätt att säga att konkurrensen inte fungerar.Hade det varit tillräckligt billigt med musik och film hade fildelningen aldrig blivit så stor.Dom allra flesta vill egentligen "göra rätt för sig" tror jag.Men nu är det väl så att mediabolagen har bitit sig själva i svansen när dom varit/är så giriga och vägrar att anpassa sig.Nya distributionssätt krävs för nya lösningar och lägre priser annars kommer fildelningen att fortsätta och fortsätta och........

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Men vi som är uppväxta med datorn och internet så är detta naturligt... Vilken ungdom som studerar eller vuxen som har jobb kan lägga tex 200 kr för en skiva om man nu konsumerar en del musik?

Att det finns folk med värderingar som inte passar i civilicerade samhällen är inget nytt, men det normala är att försöka rehabilitera dem. Inte anpassa samhället efter dem. Det finns för övrigt ett jättegammalt trick att ta till när man inte har råd med någon pryl: låt bli den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Om fildelning inte skulle finnas så skulle det heller inte finnas alls så mycket artister och musikstilar som det gör idag.

Artister och skivbolag skulle kunna släppa sin musik fri själva om de trodde att de skulle gynnas av det och att de inte gör det borde väl tyda på att de antingen inte tror att det skulle vara bra eller att de inte vill ha dessa positiva effekter. Hur som helst är det deras val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Jag menade att många vegetarianer och feminister demonstrerar och är helt tokiga...

Och dessutom är jag kille = mens är ointressant? och jag är inte 14... personliga påhopp hjälper dig ingenting...

Och, "fildenlning är olagligt" är ju helt ointressant eftersom det är ju det vi diskuterar, vi vill att det ska vara lagligt...

Och att stoppa den tekniska utvecklingen? SMART! För det första är det omöjligt och för det andra otroligt dumt att ens tänka den tanken...

Fildelningen har pushat på den tekniska utvecklingen enormt och det vet du, tyvärr finns de ju både fördelar och nackdelar med alt...

Och eftersom det enkelt går att gömma sin ip, varför göra sig mödan att försöka göra en tredjedel av folket kriminella?

Det går aldrig att stoppa, så sluta lägga tid och pengar p att förhindra något som omöjligt kan förhindras! Enda vettiga sättet att "fixa" det hela är ju att göra lagliga, smidiga och billiga sätt att se på film, lyssna på musik och spela spel... Företagen måste utveckla sig, inte leva kvar i 1900-talet...

Mediabranschen är konservativa till samhällets nackdel!

Och dessutom så demonstrerar INTE de flesta vegetarianer och feminister...

Och dessutom så är inte de flesta vegetarianer tokiga.....personliga påhopp på en viss grupp människor tar dig ingenstans lilla vän...

Du kanske tror att de flesta som är mörkhyade stjäl också?

Och "fildelningen är olaglig" är ju helt intressant eftersom det bara är att följa lagen fram tills den blir laglig. Simple as that. Annars är du kriminell och du ska in bakom gallret eller betala för det som inte är ditt. Men du kanske skulle stjäla maten/kläderna du vill ha också bara för att du inte gillar lagen? Men det vågar du antagligen inte eftersom det är större risk att någon ser dig då, modigt.

Och "att stoppa den tekniska utvecklingen? SMART!" var precis det jag INTE skrev. Ska du bemöta ett uttalande så gör det på rätt sätt, snälla. Jag sa precis tvärtom. Men lycka till nästa gång.

"Det är enkelt att gömma sin ip". Jadu, det är enkelt att ta på sig en svart mask och gå in på banken också.

Du faller i det mesta du säger och jag tror inte du vet vad du pratar om. Men det är väl ok att begå ett brott om många andra gör det.

Som jag sa tidigare, kämpa för att ändra lagen på ett legalt sätt. Att bryta lagen för att få en ändring är inte rätt väg att gå!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orsla
Och dessutom så demonstrerar INTE de flesta vegetarianer och feminister...

Och dessutom så är inte de flesta vegetarianer tokiga.....personliga påhopp på en viss grupp människor tar dig ingenstans lilla vän...

Du kanske tror att de flesta som är mörkhyade stjäl också?

Och "fildelningen är olaglig" är ju helt intressant eftersom det bara är att följa lagen fram tills den blir laglig. Simple as that. Annars är du kriminell och du ska in bakom gallret eller betala för det som inte är ditt. Men du kanske skulle stjäla maten/kläderna du vill ha också bara för att du inte gillar lagen? Men det vågar du antagligen inte eftersom det är större risk att någon ser dig då, modigt.

Och "att stoppa den tekniska utvecklingen? SMART!" var precis det jag INTE skrev. Ska du bemöta ett uttalande så gör det på rätt sätt, snälla. Jag sa precis tvärtom. Men lycka till nästa gång.

"Det är enkelt att gömma sin ip". Jadu, det är enkelt att ta på sig en svart mask och gå in på banken också.

Du faller i det mesta du säger och jag tror inte du vet vad du pratar om. Men det är väl ok att begå ett brott om många andra gör det.

Som jag sa tidigare, kämpa för att ändra lagen på ett legalt sätt. Att bryta lagen för att få en ändring är inte rätt väg att gå!

Nej, jag tror inte att de flesta mörkhyade stjäl, jag är inte rasist...

Jaag sa inte att de flesta demonstrerade men det är faktiskt många vegetarianer tex Peta som demonstrerar mot att äta kött osv... Glöm det nu, det är ganska OT...(Inget ont om vegetarianer osv, men har man en åsikt om sina matvanor kan man ju hålla den för sig själv.)

Och som jag sagt, jag vet inte, tusen gånger nu? Jag tycker inte att fildelning är rätt egentligen, men eftersom mediabranschen har bestämt sig för att ha osmidiga, dyra och allmänt dåliuga försäljningsmetoder så tänker jag inte gynna dom, men inte tänker jag sluta lyssna på musik eller kolla på film för de... Fildelning heter den enda utvägen...

Och även om jag inte tankat så skulle jag aldrig gå och köpa en skiva eller en film... och om du inte tänkt på det så är det ju bara en kopia man laddar ner = ingen fysisk förlust för företaget och detta kan därför inte jämföras med stöld eller liknande...

Och, eftersom regeringen utan folkets medtycke i vårat "så kallade" demokratiska land bestämt att et är ok att kränka våran integritet, då är det väl klart att många skaffar en tjänst som i sig är helt laglig och gömmer sin ip-adress...

Och jo, jag vet vad jag pratar om... Nu är du inne på personliga påhopp igen...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Jag tycker inte att fildelning är rätt egentligen, men eftersom mediabranschen har bestämt sig för att ha osmidiga, dyra och allmänt dåliuga försäljningsmetoder så tänker jag inte gynna dom, men inte tänker jag sluta lyssna på musik eller kolla på film för de...

Men nu har du ju helt orimliga argument igen. Vad gör du när du kommer på att du inte har lust att betala biljetten men inte tänker låta bli att åka buss, att bilen är för dyr men att du inte tänker vara utan eller att din släkting lever men att du minsann vill ha ett arv nu? Om du tycker att just den där musiken är så viktig kan du väl betala för den, annars kan du väl lyssna på något som faktiskt är gratis?

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Elgot
[B]Att det finns folk med värderingar som inte passar i civilicerade samhällen är inget nytt, men det normala är att försöka rehabilitera dem. Inte anpassa samhället efter dem. Det finns för övrigt ett jättegammalt trick att ta till när man inte har råd med någon pryl: låt bli den.

Jaa, låt oss vara extremt konservativa och leva som grottmänniskor!

Vem behöver kultur som musik och film liksom? Det du vill ha är att alla åker med en en tråkig bil till sitt ännu tråkigare jobb, sedan kommer hem och sitter på en stol och glor in i en grå vägg tills man ska sova och sen vakna nästa dag och göra om hela processen...

Du vet lika väl som jag att så funkar det inte och kommer aldrig att göra...

Om mediabranschen inte uppdaterar sina försäljningsmetoder så kommer det vara såhär, så är det bara... Det är ett faktum, vare sig du tycker det är rätt eller inte. Och att regeringen sen går bakom ryggen på oss som valt domoch sätter upp lagar som är totalt onödiga och kränkande det är ju sjukt...

Tänk om regeringen skulle ta bort dessa lagar, då skulle ju mediabranschen vara tvungna att skaffa bättre metoder, och det skulle väl sätta fart på dom om något...

Många brukar säga "ju förr dess bättre". Men så är det inte alltid...

Utveckling är bra.

Och dessutom är det inte stöld om man kopierar något alltså inte göra någon fysisk skada eller förlust åt skaparen, om man ändå inte hade köpt den om man inte "kopierat" den...

Det påverkar upphovsmakaren NOLL!

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men nu har du ju helt orimliga argument igen. Vad gör du när du kommer på att du inte har lust att betala biljetten men inte tänker låta bli att åka buss, att bilen är för dyr men att du inte tänker vara utan eller att din släkting lever men att du minsann vill ha ett arv nu? Om du tycker att just den där musiken är så viktig kan du väl betala för den, annars kan du väl lyssna på något som faktiskt är gratis?

Igen så överdriver du...

Att alla ni anti-pirater hela tiden ska hålla på och sätta upp orimliga jämförelser...

Som jag har sagt tidigare, det är en helt annan sak att faktiskt åsaka ekonomisk skada eller förlust och att kopiera någonting vilket inte gör någon skillnad alls för skaparen av det man kopierar... Jag hade inte tänkt köpa det iallafall...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Vem behöver kultur som musik och film liksom?

Man kan dock använda samma metod som man gör när man skaffar sig andra saker; om man uppskattar lågt pris kan man hålla sig till fyndhyllorna, lyssna på gatumusikanter eller hitta någon som ger bort sina verk gratis. Har man krav får man vara beredd på att även motparten har det - är varan väldigt attraktiv kan man kräva mycket pengar för den.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Jag hade inte tänkt köpa det iallafall...

Och om man ändå inte hade tänkt åka buss borde väl vara tillåtet att åka utan biljett? Övertyga istället föraren (eller skivbolaget) om att du inte tänker använda deras tjänster och låt denne bestämma om han vill betjäna dig i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Och om man ändå inte hade tänkt åka buss borde väl vara tillåtet att åka utan biljett? Övertyga istället föraren (eller skivbolaget) om att du inte tänker använda deras tjänster och låt denne bestämma om han vill betjäna dig i alla fall.

Igen så överdriver du med orimliga jämförelser, går inte att argumentera med dig...

Att kopiera något är inte stöld, och det påverkar inte upphovsmakaren! När man fildelar orsakar man inte någon ekonomisk förlust för upphovsmakaren...

Nu skiter jag i detta för det går ej att argumentera med såna dryga överdrivs-kåta personer som du...

Ha en bra dag, hoppas du kommer till besinning och stödjer Piraterna!

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Igen så överdriver du med orimliga jämförelser, går inte att argumentera med dig...

Jaja, ge upp bara. Vad var det nu för fel på bussjämförelsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jaja, ge upp bara. Vad var det nu för fel på bussjämförelsen?

Du är medveten om att en människa, betalande eller ej, upptar en sittplats på bussen?.... Eller? På vilket sett är det jämförbart med kopiering av exempelvis en mp3 ? o^)

Permalänk
Medlem

Allt detta gnabb är helt ovesäntligt! Fildelning har funnits sen datorerna började tillverkas. I stor skala har den funits i drygt 20-25 år. Den "olagliga" fildelningen är här för att stanna.. Hade makten och bolagen velat göra något drastiskt åt den skulle de gjort det för 20 år sedan, nu är det på tok för sent helt enkelt. Och, det finns inga fakta eller uppgifter om att den "olagliga" fildelningen skulle påverka försäljningssiffror nämnvärt negativt, möjligtvis marginellt. Är det någonstans vi ser att det har haft en större inverkan så är det kanske på skivförsäljningen (CD skivor då..), men det är en så sjukt utmjölkad produktstillämpning så man blir galen i huvet. Att det inte avtagit innan är ju ett under! 100-200 spänn för en jävla plastbit?

Nä, det enda detta handlar om är att girigheten från bolagens sida, samt deras oförmåga att hänga med i tiden, har banat väg för att de nu "förlorar" intäkter. De får fan skylla sej själva! Artisterna har bara att vinna på den nya tekniken, bolagen kan dra åt helvete!

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem

allt detta är en balans egentligen, tänk om EXAKT ALLA betala för enda liten jävla låt/skiva/film/ljudbok osv osv osv

hur skulle de se ut då? alla som gör musik/film m.m skulle va snuskigt rika eller ? nää skulle inte se bra ut alls..

asså det finnns ALLTID en balans i det hela...

i början utav 60-70 talen så fanns ingen internet fildelning.. dock fanns det såklart kopiering utav kassetter/vinyler osv osv ...
men inte i den mängd som finns idag! eftersom nu finns andra metoder åh det har blivit större.. men varför?

varför har fildelning blivit större ? pga dom artister som finns idag, dom som gör fler filmer osv.. det finns OERHÖRT mycket fler producenter utav all möjliga tänkbara saker.. du kan hitta allt överallt... åh för att få en balans i ekonomi egentligen så ville väldigt många snåla när dom ville ha låtar, dom kopiera åh kopiera och det fortsatte.. ju fler artister, ju fler möjligheter måste kommas på att slippa undan att betala för lyssna på låtarna / se på filmerna..

idag är det sjukt svårt att få bra lön som artist, man måste helt enkelt få skivkontrakt åh bli ruskigt stor innan man kan säga att man tjänar "BRA" med pengar endast på låtarna.. (även om skivbolagen tar all lön i sin egna ficka)

jag tycker fildelning är fantastiskt.. även i olagligt syfte för att få balans i hela den här musik/film m.m branscherna. jag tycker inte om fildelning för att artister osv ska få mindre lön för man är avis eller så.. utan balansen är jag mest intresserad utav..

om det inte finns någon balans.. vafan skulle hända då.. inte trevlig syn

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att det finns folk med värderingar som inte passar i civilicerade samhällen är inget nytt, men det normala är att försöka rehabilitera dem. Inte anpassa samhället efter dem. Det finns för övrigt ett jättegammalt trick att ta till när man inte har råd med någon pryl: låt bli den.

Om en tillräckligt stor mängd har den värderingen "som inte passar" anpassar man självklart samhället efter dem. Din defintion av ett civiliserat samhälle är inte den enda som finns.

Jag har inte råd att köpa en bil, men jag tar gärna skjuts i min brors Toyota. Jag använder bil, även om jag inte har råd att köpa den. Utebliven inkomst för Toyota självklart eftersom jag inte köper den. Jag tycker inte det är fel iaf...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här med IPRED verkar ju ha varit ett lyckat drag. heh

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Om en tillräckligt stor mängd har den värderingen "som inte passar" anpassar man självklart samhället efter dem. Din defintion av ett civiliserat samhälle är inte den enda som finns.

Jag har inte råd att köpa en bil, men jag tar gärna skjuts i min brors Toyota. Jag använder bil, även om jag inte har råd att köpa den. Utebliven inkomst för Toyota självklart eftersom jag inte köper den. Jag tycker inte det är fel iaf...

Misslyckad jämförelse!

Att du åker i runt i din brors bil motsvarar det att du tar kopia på hans egna skivor. Enligt lag får du lov att kopiera för privat bruk eller din närmaste krets.
En bättre analogi vore att han lämnade nycklarna till sin bil på Sergels torg...

Permalänk
Medlem

Om jag får säga vad jag tycker...

En anledning till att jag i alla fall ibland föredrar att spela piratkopierade spel är att det är så mycket mer bekvämt. Man vet var man har dem, man behöver aldrig stoppa i skivan (och slipper därtill oväsendet från läsaren) etc. Vissa spel har jag köpt bara för samlarvärdet, exempelvis köpte jag Drakan begagnat häromdan, trots att jag haft en fulkopia på det i nästan 10 år nu. En annan anledning är om det visar sig att spelet suger. Det går ju inte att lämna tillbaks. Har flera gånger köpt ett spel för 500 spänn efter att ha prövat en kul demo, men blivit otroligt beskiven då det visat sig att spelet inte alls varit lika bra. Ibland är det mer krångligt att ha kopior än riktiga versioner, och då köper man kanske spelen bara därför. När det gäller t.ex. Spore kan jag ju säga att är glad att jag inte köpte det - vi som lät bli slapp ju DRM!

Jämförelsen mellan att stjäla film eller råna pensioner känns ganska orättvis. Det är väldigt svårt att tycka synd om "Brittan" eller någon annan av alla dessa kändisar som badar i pengar. En pensionär däremot... och efter nyheterna om vad en Ica-handlare egentligen tjänar känns snatteri inte heller helt otänkbart ur moralsynpunkt. Däremot är risken för att åka dit fortfarande väldigt stor. Om det var lika lätt att åka dit för fildelning som för snatteri skulle nog väldigt få ägna sig åt det. Nu är väl risken lika stor som för att gå mot röd gubbe. Om det ens är olagligt, jag har faktiskt ingen koll.

För övrigt ska sägas att även om jag konsumerar mer film, spel och musik än vad jag betalar för så känner jag inte att jag har råd att köpa mer än jag gör. Gillar jag ett spel så köper jag det oftast om jag hittar det i någon budgetkorg nånstans. Och då tycker folk att jag kastar bort mina pengar. Det ni! Däremot har jag fortfarande dåligt samvete för att jag betalade futtiga 10 dollar för Bioshock (som sög något fruktansvärt i min mening) när det såldes till reapris på Steam. Hade hellre köpt System Shock 2 10 gånger till. För mig är att betala för media mitt sätt att säga "bra jobbat!" och att göra det för något som är dåligt känns jättejobbigt. Såhär känner jag ju inte för t.ex. mat, men det handlar nog mest om hur man är uppfostrad. Men för att återkomma till det här om att tycka synd om folk som har alldeles för mycket pengar, så hade det känts jättejobbigt att ha laddat ner något spel av t.ex. GRIN nu när de har konkat. Ett spel från EA däremot, eller någon produkt från Microsoft... nä.

Samtidigt är det rätt svårt att dra gränsen för vad som är rätt och fel. Att låna ett spel från en kompis som faktiskt har köpt det - är det fel? Det kommer du aldrig kunna övertyga mig om. Men det tyckte ju såna som Ledin inte om (folk lånar skivor av varandra, ojojoj), för sånt leder ju till att jag själv inte köper spelet (eller så gör jag det - så var det med System Shock 2 för min del). När jag var liten lånades det SNES-spel fram och tillbaka hej vilt - ingen hade ju råd att köpa spelen själv, och inga föräldrar köpte alla spel till sina barn (nåja...). Det måste ju ha lett till ganska många uteblivna inköp. Men var det fel?

Med samma resonemang - om jag laddar ner saker som jag ÄNDÅ inte hade köpt, vad är problemet?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Misslyckad jämförelse!

Att du åker i runt i din brors bil motsvarar det att du tar kopia på hans egna skivor. Enligt lag får du lov att kopiera för privat bruk eller din närmaste krets.
En bättre analogi vore att han lämnade nycklarna till sin bil på Sergels torg...

OK, ta det faktum att jag samåker till jobbet då.

Det är en fin gräns för vad som är OK och inte och nästan alla liknelser misslyckas på ett eller annat sätt. Dock tycker jag att man får visa betydligt mycket tydligare att fildelning faktiskt skadar kulturen innan man börjar med lagar som IPRED osv, borde väl inte vara så svårt om fildelning nu är så hemskt? (frågan ej riktad till dig jag citerade)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om några bra sidor me lite go film på. De flesta har ju lagt ner o har ingen aning vilka som står i topp just nu... Tycker det är bra att effekten är borta det är precis som Dafydd säger att vad spelar de för roll om jag tankar en sak som jag endå aldrig hade tänkt köpa. De saker jag verkligen vill ha köper jag faktiskt t.ex. crysis eller något riktigt bra dvd/ blue ray men de är ju bara dem man kan tänka sig se mer än 1gång vilket inte är så ofta.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

www.thepiratecity.org

där kan du streama film utan att ladda ner den... Helt lagligt!

Är ju ingen skillnad från att tanka egentligen, företagen förlorar lika mycket påde, men detta är lagligt av någon anledning... Ibland undrar man hur folk tänker...

Hursomhelst, have fun

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Bättre översikt

Här kan man följa internettrafiken dag för dag och upp till 2år

http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
TEXT

Instämmer det mesta du skriver. Jag köper när det gäller media enbart sånt som jag tycker är bra eller som gjorde ett posetivt intryck på mig, för att visa att här stödjer jag, ni gjorde nånting bra här.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Igen så överdriver du med orimliga jämförelser, går inte att argumentera med dig...

Att kopiera något är inte stöld, och det påverkar inte upphovsmakaren! När man fildelar orsakar man inte någon ekonomisk förlust för upphovsmakaren...

Nu skiter jag i detta för det går ej att argumentera med såna dryga överdrivs-kåta personer som du...

Ha en bra dag, hoppas du kommer till besinning och stödjer Piraterna!

Jag förstår vad du vill ha sagt här. Media man ändå inte skulle lagt pengar på är inte ojuste att lada ned. Kan hålla med till viss del här.

Men jag måste bara få säga en sak. Jag blir mörkrädd när jag läser det du skriver, för du verkar se mediakonsumption som en mänsklig rättighet. "Jag SKA ha. Har jag inte råd så tar jag för jag måste ju få!". Det är inte en mänsklig rättighet att konsumera media. Det handlar om lyxkonsumtion och inget annat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled