Permalänk
Medlem

Amd-plattform för htpc

Jag har tänkt uppgradera min htpc med en Amd-plattform (kan även tänka mig Intel om det är ett bättre/mer kostnadseffektivt alternativ) och behöver då köpa nytt moderkort, processor och minne. Jag har dessvärre inte följt utvecklingen de senaste åren och är därför dåligt uppdaterad. Vilket moderkort lämpar sig bäst och vilken processor ska jag välja? Alla tips tas tacksamt emot.

Skallkrav:

M-atx
Optisk utgång för ljudet
Hdmi 1.3
Firewire
Max 65w cpu
Bra integrerat grafikkort för att kunna spela enklare 3dspel, exempelvis Quake 3 Arena.

Användningsområdet kommer främst att vara film i hdformat.

Jag kommer att använda ett 290w nätagg så komponenterna måste vara tillräckligt strömsnåla så att det klarar av att driva allt. Förutom ovan nämnda komponenter så kommer jag att ha två hårddiskar och en minidvdspelare i burken.

Permalänk
Medlem

Du ska satsa på ett kort med 785G.

Permalänk
Medlem

Det är bara ta dina krav och filtrera på prisjakt. Det bör bli en bra maskin med 785G + Athlon II X2 250.

Själv kör jag Asus M4A78 + X2 5200+ med 4GB PC6400 och Win7 med bra prestanda för ändamålet.

Konfig ovan borde bli märkbart snabbare.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

*Firewire
*Optisk ljudutgång
*HDMI, DVI & VGA
*65W CPU
*Ett av de bästa integrerade grafikkorten (AMD/ATI 4200)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Blir prestandaskillnaden stor om jag väljer detta moderkort och återanvänder mina gamla ddr2-minnen?

http://www.dustinhome.se/pd_5010332157.aspx

ASUS M4A785D-M PRO 785G AM2+ M-ATX

Det blir ju väsentligt billigare..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sallex
Tack för tipsen! Blir prestandaskillnaden stor om jag väljer detta moderkort och återanvänder mina gamla ddr2-minnen?

http://www.dustinhome.se/pd_5010332157.aspx

ASUS M4A785D-M PRO 785G AM2+ M-ATX

Det blir ju väsentligt billigare..

Gamla DDR2 minnen känns ju lite "ute", dessutom kostar de väl mer än DDR3 minnen? Men visst blir det lite skillnad, dock spelar det inte så stor roll i en HTPC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Gamla DDR2 minnen känns ju lite "ute", dessutom kostar de väl mer än DDR3 minnen? Men visst blir det lite skillnad, dock spelar det inte så stor roll i en HTPC.

Jag har 2gb ddr2 minnen hemma tanken är att jag i så fall skulle använda dem. Jag kommer mest att använda datorn för att kolla på film, möjligtvis spela quake live...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sallex
Jag har 2gb ddr2 minnen hemma tanken är att jag i så fall skulle använda dem. Jag kommer mest att använda datorn för att kolla på film, möjligtvis spela quake live...

Men vad bra att du skriver det då! Då fungerar ju inte det moderkortet, det här ska det vara:

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a785-m-...

Permalänk
Medlem

ASUS M4A785D-M PRO 785G AM2+ M-ATX använder internminnet som minne, medan ASUS M4A785D-M EVO har 128mb integrerat. På ASUS hemsida så rekommenderar dem för pro-varianten att man använder minst 256mb om man ska använda grafikprocessorn för att koda hdmaterial... Vilket moderkort lämpar sig bäst för att spela upp hdmaterial?

Permalänk

Det bättre såklart. Och du har ju bara 2GB ram och om då moderkortet och operativsystemet ska använda mycket av det blir det inte mycket över till annat (datorn kommer bli seeeg). Så antingen 4GB DDR2 ram till det billigare moderkortet eller 4GB DDR3 ram till det dyrare moderkortet.

Permalänk
Medlem

Frågan är vilket 4gb alternativ som blir bäst.. Kör jag på ddr2-kortet som delar minne med grafikkortet, så kan jag ju allokera upp till 512mb till grafikkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sallex
Frågan är vilket 4gb alternativ som blir bäst.. Kör jag på ddr2-kortet som delar minne med grafikkortet, så kan jag ju allokera upp till 512mb till grafikkortet.

För att spela upp HD behöver den inte använda 512MB. Jag skulle absolut köra på DDR3 alternativet!

Permalänk
Medlem

Oki, då får det nog bli ddr3 alternativet trots allt! Tack för tipsen!

Permalänk

Hade tänkt just denna kombo, alltså: Asus M4A785D-M PRO + AMD Athlon2 X2 240 + 2048MB 800Mhz DDR2 ram.

Läste om det där med att detta mobo använder internminnet till grafiken. Men jag ska använda XP 32bits som OS. Då borde de väl fungera bra? XP 32bits kräver ju inte speciellt mycket RAM, så det borde bli en del över till grafiken. Graffet ska bara användas till att spela upp film.

Permalänk
Medlem

Det finns moderkort med installerat "sideport" minne till den integrerade grafiken, använder sådant själv, då behöver man inte avsätta RAM till grafik om man inte vill, men är valbart i BIOS om man behöver kombinera.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
http://img527.imageshack.us/img527/7109/skrmklipp1.png http://img527.imageshack.us/img527/skrmklipp1.png/1/w569.png

*Firewire
*Optisk ljudutgång
*HDMI, DVI & VGA
*65W CPU
*Ett av de bästa integrerade grafikkorten (AMD/ATI 4200)

Är inte nvidia ion bättre?

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lupizza
Är inte nvidia ion bättre?

Nej, för om materialet inte kan avkodas på grafikkortet så kan du helt plötsligt inte spela upp HD material.

Värt att tänka på med 785G/HD4200 är att ifall du vill använda DXVA så kan du inte sätta datorn i viloläge, iaf inte om du vill kunna se på film igen när du väcker datorn. Fast det fungerar bra bara du avaktiverar DXVA.

Permalänk

Dum fråga kanske, men vad är DXVA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Dum fråga kanske, men vad är DXVA?

DirectX Video Acceleration. Det är funktionen som gör att man kan avkoda video på grafikkortet istället för processorn.