Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Internet en mänsklig rättighet – i Finland

Permalänk
Medlem

En väldigt idiotiskt ide. Det kommer att kosta skattebetalarna minst så mycket att om dessa pengar iställe spenderast normala vägen skulle folk kunna ha gigabit linor hem.
Tillika kommer det att kväva ISP:a så att dessa bolag får svårare på marknaden, efter allt, vem kan konkurrera med skattebetalarna? Väldigt dålig ide, och det kommer det att visa sig när projektet borde vari färdigt men ännu inte är det trots att det överstigit budgeten mångfaldigt!

Permalänk
Hedersmedlem

Fiber till folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
En väldigt idiotiskt ide. Det kommer att kosta skattebetalarna minst så mycket att om dessa pengar iställe spenderast normala vägen skulle folk kunna ha gigabit linor hem.
Tillika kommer det att kväva ISP:a så att dessa bolag får svårare på marknaden, efter allt, vem kan konkurrera med skattebetalarna? Väldigt dålig ide, och det kommer det att visa sig när projektet borde vari färdigt men ännu inte är det trots att det överstigit budgeten mångfaldigt!

Jag tror inte detta kommer kväva isp:er, visst, de måste kanske bygga ut lite men enligt mig är det bara ett led i den tekniska utvecklingen.
Vi kan ju inte leva kvar med gammalt internet bara för att "det kommer kväva ips:erna om alla ska ha snabbt bredband".

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barf
Vad har Mumin bilden med något att göra, det är ungefär som att vi skulle sätta en dalahäst som bild i en random artikel från Sverige ;p

Mm, inte så kul. Känns som att man googlat Finland och tagit en random bild.

Men bra för oss i Finland!

Permalänk
Medlem

"Finlands sak är vår sak."

Visa signatur

"If you survive, please come again." - Apu
De eller dem?

Permalänk
Medlem

Nu tänker säkert ni alla bara - WOOOW fan vad soft att alla enligt lag ska ha bredband...

Vafan, ni svenskar är riktigt bortskämda när det gäller bredbands hastigheter ska ni veta!

Betalar ni för 100/100 så blir ni smått snea om ni bara får ut ungefär 80/70...

Medans 100/100 erbjuds bara på VÄLDIGT få ställen i finland... det är inte alla som ens har tillgång till 24/1 :S

Shit asså... tycker det borde vara lag på att alla skulle borda HA TILLGÅNG till 24/1 eller 100/100 om man vill:) ( JO jag vet att alla har det, men till ett normalt pris? ) Inte att alla ska ha tillgång till bredband:P amen wow? vi lever faktist i 2000 talet:O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelrid
"Finlands sak är vår sak."

Nja de var ju inte särdeles benägna att återuppta vårt drygt 600åriga samliv när Ryssland släppte greppet...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY

Shit asså... tycker det borde vara lag på att alla skulle borda HA TILLGÅNG till 24/1 eller 100/100 om man vill:) ( JO jag vet att alla har det, men till ett normalt pris? ) Inte att alla ska ha tillgång till bredband:P amen wow? vi lever faktist i 2000 talet:O

Vadå att alla har tillgång till 24/1Mbit eller 100/100Mbit, här ute på landet så kan vi max ha 8/1Mbit.
(I och för sig till ett hyfsat pris och det har aldrig varit någon downtime).

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Vadå att alla har tillgång till 24/1Mbit eller 100/100Mbit, här ute på landet så kan vi max ha 8/1Mbit.
(I och för sig till ett hyfsat pris och det har aldrig varit någon downtime).

Sorry om jag var otydlig, jag menade inte på någe vis att ALLA svenskar skulle ha tillgång till 24/1 eller 100/100...

Fast det är betydligt fler iaf

Edit: efter att jag läst ordentligt vad du skrev så inser jag: Att alla visst har tillgång till 24/1 lr 100/100... bara man har pengar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Sorry om jag var otydlig, jag menade inte på någe vis att ALLA svenskar skulle ha tillgång till 24/1 eller 100/100...

Fast det är betydligt fler iaf

Edit: efter att jag läst ordentligt vad du skrev så inser jag: Att alla visst har tillgång till 24/1 lr 100/100... bara man har pengar

Det sista stämmer helt klart.:P

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Trevligt för oss finnar då.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Gief till sverige.

Permalänk
Medlem

Finland? More like WINland amirite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Att kalla internet som en mänsklig rättighet är bara patetiskt.

Håller med, varför liksom?
Finland brukar göra saker bättre för det mesta men detta var bara skumt.

Permalänk
Inaktiv

Men vad är det här för tatteri angående euron, det uttalas euro eller evro på svenska precis som många andra svenska ord såsom neurolog, zeus, eufori osv osv.

Inte juro som är det engelska uttalet.

Eller går ni till njurologen för att kolla era hjärnor, tillber zoos för att få lite blixtar och känner jufori när ni när han svarar på era böner?

Permalänk
Medlem

€ skall uttalas som början av europa på det språk det gäller, så teorin om att ero inte låter politiskt korrekt låter trovärdig. Aldrig hört någon tala om evropa innan €. Europa brukar uttalas med stumt u där jag bor.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Hade varit nice om vi i Sverige också kunde lagstadga att alla ska ha rätt till internet. Sen kan man ju diskutera hastigheten. 1mbit känns som en riktigt vettig nivå att lägga sig på på kort sikt.

Stort kudos till Finland

Visa signatur

BAS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
€ skall uttalas som början av europa på det språk det gäller, så teorin om att ero inte låter politiskt korrekt låter trovärdig. Aldrig hört någon tala om evropa innan €.

Är det inte snarare att man kapar "Europa" efter "o" (som brukar vara den bokstav som betonas) som ställer till det? Om man uttalar som vanligt låter det konstigt ("eroo") och om man flyttar betoningen kan man inte hasta över "eu" som man brukar utan måste välja mellan att säga "e-u" eller "e-v".

Permalänk
Medlem

Uttalsregeln fungerar tydligen för andra språk men inte för vårt.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Tyvärr tycker ju många att de har rätt till allt, trots att de valt att leva mitt ute i ingenstans. Jag tycker inte alls att staten ska tvingas betala vare sig vatten, el eller än mindre internet, till personer som väljer att bo ute i skogen.

ja död åt landsbyggden? för man kan köpa all mat från Brasilien och skogsindustrin är oviktig för sverige, bara tomtar som håller på med sånt ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Men vad är det här för tatteri angående euron, det uttalas euro eller evro på svenska precis som många andra svenska ord såsom neurolog, zeus, eufori osv osv.

Inte juro som är det engelska uttalet.

Eller går ni till njurologen för att kolla era hjärnor, tillber zoos för att få lite blixtar och känner jufori när ni när han svarar på era böner?

All Hail The Mighty Zoos! XD F-ing A i say.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga till uttalsdebatten att i svenskfinland uttalas euro med u (ungefär som man uttalar EU), vanligaste uttalet för terapeut tror jag är [terapöjt], neurolog uttalas [neurolog], med u, och inte [nevrolog] eller något dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag trodde nästan detta hade ramlat in som en rättighet sedan att tag, bara i mitt goda antagande. Men att Finland skulle vara först, och först idag, är ju faktiskt inte riktigt vad jag hade väntat mig.

Jag vill se Sverige göra precis samma sak, men isåfall efter att Moderatregeringen misslyckats i nästa års val då det känns lite konstigt att predika om att ha Internetåtkomst som en mänsklig rättighet där mänskliga rättigheter kränks till förmån till en avlyssning- och datalagringsidé sedan ett tag tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
En väldigt idiotiskt ide. Det kommer att kosta skattebetalarna minst så mycket att om dessa pengar iställe spenderast normala vägen skulle folk kunna ha gigabit linor hem.
Tillika kommer det att kväva ISP:a så att dessa bolag får svårare på marknaden, efter allt, vem kan konkurrera med skattebetalarna? Väldigt dålig ide, och det kommer det att visa sig när projektet borde vari färdigt men ännu inte är det trots att det överstigit budgeten mångfaldigt!

Vänta lite här. Hur kommer detta vara en dålig idé för ISP:erna? Finlands regering kommer då kunna öka antalet möjliga kunder mot samtliga Internetleverantörer. Och detta påverkar leverentörerna negativt för att...?

Sedan är den där lagen om 100mbit's bandbredd 2015 inte satt som att 100mbit skall infinnas i varje hushåll 2015, utan det är först då lagen kan komma att följas upp. Dvs. det är först då finska bredbandsaktörer kommer ha den minsta press på sig att leverera - vilket inte ska vara något konstigt.

Ska man vara jobbig, för tio år sedan var ju bredband fortfarande ganska nytt och mystiskt för den vanliga datoranvändaren. Så jag tror nog dessa bolag kan pryla fram några nya linor där det behövs, eller kommer förbi kopparns begränsningar, på sex år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
I mitt fall så finns det fiber tillgängligt bara några kilometer ifrån men problemet är att fastighetsägarna inte är villiga att dra in det i lägenheterna. Nej de satsar ju så klart på sketna Com Hem istället ...

I mitt fall så har jag 4 tjocka kablar med massor med fiberoptik bara 3-4 meter utanför tomtgränsen men kommunen släpper inte in privatkunder (de behöver knappast all denna kapacitet till stadsdelens skolor) och att ens tänka tanken att ansluta sig nu när kablarna redan är nere i backen vore antagligen hemskt dyrt även om de skulle ändra sig.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det råder väl egentligen inga tvivel om vem som heter vad? Finnar är personer med finska som modersmål, finländare är invåndare i Finland och finlandssvenskar är finländare som talar svenska.

Jo ska vilja skilja lite på det:

Finnar är personer som har finska som modersmål (dito)

Finlands befolkning betecknas finländare (dito)

Finlandssvenskar (i singularisform: finlandssvensk) är finländare med svenska som modersmål (skillnad)

Ur nordisk familjebok: http://runeberg.org/nfcg/0582.html

"Om nationaliteten skall anges, gälla
beteckningarna finnar (onödigtvis har man också
brukat ' 'finnfinnar") och Finlandssvenskar;
själfva kalla sig de sistnämnda endast svenskar."

Det är ju lite hybris att gå emot Runeberg. Men personligen så anser jag att det finns plats för begreppet finnfinnar. För mig är det finnar som har finska som modersmål och som pratar ingen eller lite svenska och som dessutom proagerar, direkt eller indirekt, för en "förfinskning" av Finland. Härstammar lite ifrån de starka nationalkänslor som bl.a mynnade ut i att finlandssvenskar blev jagade på gatorna i 1930-talets Helsingfors och kallades svenskjävlar. Inte heller helt ovanligt att vissa familjer döljer sin finlandssvenska påbrå om det anses opassande i vissa kretsar.

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Medlem

Om alla länder hade internet som mänsklig rättighet så skulle piratjägare få det svårare. Se bara på Frankrike som stänger av (eller ska, eller hur det nu blev). Tänk om Eu parlamentet skulle lagstifta om att alla hade rätt till internet om dom ville. Då vore det alltså ett brott att stänga av någon.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad heter det egentligen? En man från sverige kallas en svensk och bland vissa svenne. En från norge kallas norsk eller norrman. En från finland kallas finsk.
En finsk flera finskar? Finländskar?

En från Finland är en finländare. En finne är en finskspråkig finländare.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

haha

Roligt att se en diskussion om språk på swec, inte rikigt vad man hade förväntat sig.

Bra tänkt av Finland på sikt iaf, om en 5-10 år kan dom kravställa på alla medborgare att dom ska kunna hantera allt elektroniskt och centralisera pappersverksamhet mer. Besparar pengar och miljön en hel del. Helt rätt tänkt i grund och botten fast dom kanske inte säger just dessa fördelar öppet eftersom att den äldre generationen skulle skrika högt pga svårigheter i hanteringen.

Ett helt digitalt samhälle, bra på många sätt men jag ser många anus också. Intressant att Finland börjar gå om Sverige dock, ekonomiskt ligger dom bra mkt bättre till och rent allmänt om man ser till skola osv också, dags det börjar visa sig på tekniken också Storsatsningen dom började genomföra för en 10-15 år sen har börjat ge riktiga resultat och det är roligt som tusan att se, go Finland.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finland FTW !!

Visa signatur

>>MSI K9A2 Platinum | Phenom 9850be 2.5GHz@2.9GHz | Kingston 4gb PC6400 | Asus EAH4850 512mb CF | Corsair vx550w | HDD 500gb<<