Internet en mänsklig rättighet – i Finland

Permalänk
Medlem

Antar att de kommer att bygga ut 4G med full täckning i hela landet då. Då kommer de ju upp 100mbit i gelsbyggt med.

Hoppas liknande lagar kommer här, men det ser mörkt ut för vår del. Fortsätter det såhär är vi nog inte bland de främsta inom IT och bredband om 10-20 år.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Angående uttalet av € så uttalas det med ett kortare E (ungefär som man säger E i namnet Erik) följt av ett långt U (ungefär som man säger U-båt) och till sist kommer R och O som uttalas med ett kort och bestämt [ro] alltså det stavas som det låter [euro]. För att riktigt klargöra så uttalas euro såhär: [E!uuRo!] --> Euro (acceptabelt är också om man uttalar O-et som ett Å, såhär:[E!uuRå!] (! = bokstaven före utropstecknet ska vara bestämt uttalad)

Alltså kortfattat: INGET V i euro! uttalas som början på [Euro]pa

Ontopic: Inte direkt vad jag förväntade mig av finland men riktigt nice att beslutsfattarna har hittat några hjärnceller nu Nu återstår bara att snus ska bli en mänsklig rättighet också

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

bo i bilen mannen ska också ha fiber!
Nä seriöst hoppas aldrig detta sker i Sverige.

Permalänk
Medlem

va helvete har det blivit för soppa med dessa nyhets kommentarer:S?

Vem fan brys sig om vad svenskar och norrmän kallas? vem i helvete bryr sig? kom igen nu då vafan:O

Nyheten är ju inte någon big deal... bara det att de FINNARNA var först med den lagen, inget annat ska disskuteras

Permalänk
Medlem

Nästan så man är stolt av att vara halvfinne

Permalänk
Medlem

är alltid stolt finne.
sprit, fiber-lag,leijona pastiller, mumin och finlandsbåtar.

Det är grejer det

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
är alltid stolt finne.
sprit, fiber-lag,leijona pastiller, mumin och finlandsbåtar.

Det är grejer det

Fulla mumin som surfar med fiber på finlandsbåtar

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Trevligt, Finland!

Om man får spekulera i "det man hört" om saker och ting, är det inte så att om man har kronofogden på sig som ska göra en utmätning så tar dem inte sängen eller ens TV, om det skulle komma till Sverige, betyder det att man även får ha kvar datorn? Eller tvingas man byta ner sig? (Billigare säng, billigare TV, billigare dator)? Kommer det då finnas en specifikationsgräns på hur kraftfulla delar en dator får innehålla för att fogden inte ska ta med den?

Inte så att jag har detta problemet, mest lite tankar som flög i huvudet nyss!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jo men jag tror inte inlands finländare springer runt och skriker HURRI åt er (svensktalande) eller skriver om det i medierna.

Men vad kan man förvänta sig av ett folkslag som envisas uttala EURO (juro) för EVVRO.. bor vi i Evvropa?

Vi bor inte i Juropa heller.
OnT: Trevligt att vi får vara först med något i alla fall, detta borde EU och framförallt Frankrike se upp till.

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Trevligt, Finland!

Om man får spekulera i "det man hört" om saker och ting, är det inte så att om man har kronofogden på sig som ska göra en utmätning så tar dem inte sängen eller ens TV, om det skulle komma till Sverige, betyder det att man även får ha kvar datorn? Eller tvingas man byta ner sig? (Billigare säng, billigare TV, billigare dator)? Kommer det då finnas en specifikationsgräns på hur kraftfulla delar en dator får innehålla för att fogden inte ska ta med den?

Inte så att jag har detta problemet, mest lite tankar som flög i huvudet nyss!
//pscs3

Vad jag vet så tar kronofogden allt som de anser kan vara av värde och som inte kostar de att förvara.
Socialen däremot ger en bidrag för säng och TV-licens. Men TV får man skaffa själv.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
Storsatsningen dom började genomföra för en 10-15 år sen har börjat ge riktiga resultat och det är roligt som tusan att se, go Finland.

Vad för slags storsatsningar pratar du om? Är själv lite för ung för att minnas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Vi fick betala 445:- för samma adsl från en lokal operatör (med monopol i nätet), jag hoppas verkligen att det kommer fler aktörer hit snart, håller på att bli vansinnig :/

445 kronor för vilken hastighet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
290:- /månad för 4/4 mbit...
betalade tidigare 39:- /månad för 100/100 mbit !
Vissa saker var bättre med storstan

Dock bra initiativ, fast att _ALLA_ ska ha låter överdrivet, tycker dock att det låter vettigare med att alla samhällen med mer än 20 pers eller nått ska få tillgång till bredband på ett eller annat sätt.

39kr/månad

Iofs om det var storstan, men ändå. Tror inte det finns en chans i världen att få den hastigheten till det priset här i landet.
Bor förresten i ett egnahemshus ca 20km utanför stan, med fiberkabel ända in till huset. Högsta hastigheten de erbjuder är 10/10, vilket vi också har. Lite konstigt med tanke på att fiberkonverteraren klarar 100/100. Gissa vad vi betalar per månad för 10/10?
http://coinmill.com/EUR_SEK.html#EUR=49.90

Roligt värre må jag säga. Kan tillägga att vi hade 56k fram till våren 2006 för farsan tyckte det var onödigt med snabbare än så när han bara skulle betala räkningarna. När vi ändå skaffade fiber blev farsan förbannad första gången han skulle använda datorn efter att fibern blivit installerad.
"Det blev ju inte snabbare" ropade han, stack dit för att kolla och då visade det sig att datorn höll på och logga in i windows, farsan hade trott att datorn också skulle bli snabbare

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad jag vet så tar kronofogden allt som de anser kan vara av värde och som inte kostar de att förvara.
Socialen däremot ger en bidrag för säng och TV-licens. Men TV får man skaffa själv.

Så kan det vara, jag som haft bristande koll bara!
Tack för svar!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad jag vet så tar kronofogden allt som de anser kan vara av värde och som inte kostar de att förvara.
Socialen däremot ger en bidrag för säng och TV-licens. Men TV får man skaffa själv.

På sin hemsida säger de följande:
[quote]All egendom får inte utmätas. Du får behålla saker som anses ingå i ett vanligt hushåll och som har ett rimligt värde, t. ex. kläder, möbler och vardagsporslin. Om du har arbetsredskap som du måste använda för att kunna utföra ditt arbete kan du få behålla dessa.[/qoute]
Har man bara tillräkligt sunkiga prylar får man kanske behålla dem?

Permalänk
Medlem

Internet kommer väl bli som TV: grundläggande 1mbit licens för alla.
Sen blir allt över det som kabel TV (comhem typ) att man får betala extra för det.

Det är den enda logiska slutsatsen jag kan dra.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Grattis finnar!, Hur jävla underbart somhelst faktiskt att ni gjort det till en mänsklig rättighet med iaf 1 Mbit:D

Nu är det bara dem där jävla förlorarna här i sverige som ska få varandras tumme ur röven och göra nåt åt det här med...

Se iaf till så att alla som vill ha, får tillgång till iaf 2Mbit såkallad bredband och pröjsa mindre kostnad för det.

Ni som snackar om hur europa uttalas ?:
Kan ni inte starta en egen tråd istället för att fylla den här tråden med rent jävla skit som inte hör hit överhuvudtaget ? tack:)...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Fulla mumin som surfar med fiber på finlandsbåtar

glöm för fan inte busfilen

OnT: Gött att finländarna får 1mbit mänsklig rätthetsinternet
Nu tycker man som sagt att man oxå ska ha det här i sverige....men inte bara att alla ska få rätt till det utan oxå rätt till vilken operatör man vill ha(kompisen bor på ett ställe där han vill ha internet kan bara få från telia och personen som bodde där innan har inte sagt upp sitt eller velat ha det flyttat till sin nya lägenhet så min kompis kan inte skaffa internet)

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

GRATTIS FINLAND!

Visa signatur

mehp

Permalänk

Tycker Sverige borde införa en liknande lag. tex minst 50mbit i stan och 10mbit i skogen.

Jobbar på ett företag som bla erbjuder fiber och tv och iptelefoni. Roliga är tt småbyarna och enstaka hus har fått tillgång till fibertjänster tidigare än vad befolkningen inne i stan

vi har det rätt billigt om man bortser från inkopplings avgiften som står för arbetet och materialet. månads kostnaden står för underhåll (tex nya switchar, UPS mm)

5k inkoppling
125kr för tv (15kanaler var av 1-2 lokalkanaler)
190-300kr för 100/100

ska visst finnas tex 10/10 men de har jag inte uppgifter på

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
glöm för fan inte busfilen

OnT: Gött att finländarna får 1mbit mänsklig rätthetsinternet
Nu tycker man som sagt att man oxå ska ha det här i sverige....men inte bara att alla ska få rätt till det utan oxå rätt till vilken operatör man vill ha(kompisen bor på ett ställe där han vill ha internet kan bara få från telia och personen som bodde där innan har inte sagt upp sitt eller velat ha det flyttat till sin nya lägenhet så min kompis kan inte skaffa internet)

Det där är för att telia är rövmuppar. När man flyttar och begär flyttning av ens nummer så flyttar de alltid bara telefonen. Bredbandet måste man flytta separat. Fast det är det ingen som talar om för en. Har drabbat mig två gånger. Första gången visste vi inte om det. Andra gången så hade vi glömt bort det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

detta kan ju bero på att den normal fasta telefonin som vi har i sverige inte finns i finland, de har helt enkelt lagt ner den och övergått till mobilt och ip telefoni... så då blir internet viktigare.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En IQ befriad har skrivit artikeln, får skriva finnar men fan vilken kalabalik det blir om någon annan skriver svartingar, blattar, svennar, negrer, gulingar, bögar mm.

Dags att mogna?

Jag personligen ber om ursäkt för orden jag skrev, jag är bara trött på den svenne mentaliteten.

Nu är ju "finnar" inget skällsord, utan namnet på folkgruppen. Alla finländare är inte finnar och alla finnar är inte finländare.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

...och abort kriminaliserades just i Nicaragua.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
...och abort kriminaliserades just i Nicaragua.

Fantastiskt. Hur är deras internet då?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har bott i Finland nu ungefär i 2 år och vad jag kan säga om Finskt bredband, dom har ju sitt universitets fiber som Sverige men bara som offentlig sektor. Sen har dom till exempel i Åbo Turunkaapelitv som kör kabel på högst 100mbit ner/ 5mbit upp. Sen har dom i Helsingfors Welho som kör 110mbit ner/5mbit upp också kabel.

Om finland inte kanske hade lagt ner sina miljarder euro för att se på Formel1 på kabel så hade nog Finland haft fiber i hela landet istället.

Runt om i landet kör dom flesta fortfarande på ADSL/VDSL eller mobilt bredband som är förjävligt.

Support mässigt på Sonera som ocså är en del av Telia = Felia ? räkna med 2h i kö om du vill ha support.

Sen finns det dom mindre bredbandsbolagen som till exempel Nebula, Saunalahti, DNA, osv

DNA kör jag själv fast dom hyr sig in på Soneras nät så om nåt knasar där så ligger man i skiten.

Kostnad för bredband e fan sjukt om man jämför Mbit, euro vs Mbit, kroner

pröjjsa 38€ i månaden för simpla 8/1 mbit är kanske inte nåt att hänga i julgranen.

till exempel mot 299kr/månad för 24mbit i sverige..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNI-861
Vad för slags storsatsningar pratar du om? Är själv lite för ung för att minnas.

445 kronor för vilken hastighet?

39kr/månad

Iofs om det var storstan, men ändå. Tror inte det finns en chans i världen att få den hastigheten till det priset här i landet.
Bor förresten i ett egnahemshus ca 20km utanför stan, med fiberkabel ända in till huset. Högsta hastigheten de erbjuder är 10/10, vilket vi också har. Lite konstigt med tanke på att fiberkonverteraren klarar 100/100. Gissa vad vi betalar per månad för 10/10?
http://coinmill.com/EUR_SEK.html#EUR=49.90

Roligt värre må jag säga. Kan tillägga att vi hade 56k fram till våren 2006 för farsan tyckte det var onödigt med snabbare än så när han bara skulle betala räkningarna. När vi ändå skaffade fiber blev farsan förbannad första gången han skulle använda datorn efter att fibern blivit installerad.
"Det blev ju inte snabbare" ropade han, stack dit för att kolla och då visade det sig att datorn höll på och logga in i windows, farsan hade trott att datorn också skulle bli snabbare

hahahaha, min mor sa exakt samma sak då hon fick 100/10

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Sverige slösar tid och resurser på onödiga lagar (Ipred, FRA...) medans Finland kommer med såna här stjärnskott. Jävla avis man är nu då...

*suck* Hatar vår regering mer och mer.

Man ska inte glömma bort att det var Sossarna som kläckte den här lagen i början! Att sedan Alliansen hakade på är ju bara att beklaga dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fantastiskt. Hur är deras internet då?

Din sarkasm misslyckades och utmålar dig mest som en rätt okänslig eftersom du inte verkar fatta det allvarliga i en sån lagstiftning. Men vad vet jag, någon kanske tyckte det var kul...

Alla hyllar Finland utan att tänka på hur många som inte ens har hört talas om 56K-modem och som lever under omänskliga förhållanden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Man ska inte glömma bort att det var Sossarna som kläckte den här lagen i början! Att sedan Alliansen hakade på är ju bara att beklaga dock.

Din sarkasm misslyckades och utmålar dig mest som en rätt okänslig eftersom du inte verkar fatta det allvarliga i en sån lagstiftning. Men vad vet jag, någon kanske tyckte det var kul...

Alla hyllar Finland utan att tänka på hur många som inte ens har hört talas om 56K-modem och som lever under omänskliga förhållanden...

Jo, du har rätt. Sarkasm är en svår konst och jag valde inte rätt sätt att säga det. Men du uppfattade ändå sarkasmen. Att man ens sätter upp internet som en mänsklig rättighet när kvinnors rätt till sina egna kroppar ännu inte efterlevs i hela världen. Det är ironiskt på gränsen till skamligt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if