Permalänk
Medlem

Virtualbox 3.x och 3D stöd

Jag märkte häromdagen att jag helt missat att version 3 av Virtualbox hade släppts och att det nu har 3D hårdvarustöd. Jag har inte hunnit testa det ännu så kan någon svara på hur det fungerar? Jag kör Ubuntu och skulle gärna vilja köra WinXP som virtuell maskin och kunna använda hårdvarukraften i mitt gamla Gefore 8800GTS. Är det då möjligt att spela spel utan större problem. Någon som testat?

Permalänk
Medlem

Jag spelade för ett tag sen igenom The Longest Journey med hjälp av 3d-stödet i VirtualBox, då det är helt omöjligt att få det spelet att fungera bra i Wine. Hur bra det går att spela nyare spel har jag ingen koll på, men det lär ju gå rätt så mycket långsammare än med Wine i alla fall.

Permalänk
Medlem

Problemet med Wine är ju att vissa spel blir nästan ospelbara på grund av små buggar som uppstår, t.ex. vissa menyer trillar bort eller ljudet går segt fast bilden flyter på bra osv. När jag stöter på ett sånt problem så brukar jag kolla på http://appdb.winehq.org och i visa fall kan jag då lösa problemet, men i andra fall verkar det kört och är det så ett spel som man verkligen verkligen måste spela så är det drygt att behöva ha dual boot med windows bara för det.

Hade hoppats på att man kunde använda senaste virtualbox och få det att flyta på bra.

Permalänk
Avstängd

Virtualbox använder OpenGl som native. Och DX används för att konvertera allting till opengl. Tror jag.

Prestandan blir helt ok på vissa spel. Kolla på youtube efter videos och kolla på virtualbox egna forum.

Permalänk

körde wc3 med garena i virtualbox förut, upplevde det som att allt flöt på bra.

notera dock att man använder wined3d för direct3d, så det kanske inte alltid fungerar klockrent, men opengl-spel verkar fungera riktigt bra

Permalänk
Medlem

Precis direct3D stödet är samma som i wine där med vinner man inte mycket på det.