2x4850 i crossfire orsakar VÄLDIGT konstigt problem

Permalänk

2x4850 i crossfire orsakar VÄLDIGT konstigt problem

Jag har just blivit lycklig ägare till ett p55 moderkort, en i5 750 och 2 st radeon 4850.
Mindre lycklig blir jag när jag upptäcker att hälften av min minneskapacitet på mnnena i ddr-slotarna försvinner när jag har det andra grafikkortet installerat, prestandan sjunker även som en sten i benchmarks.
I "grundläggande information om den här datorn" står det 4,00gb installerat, 1,99gb kan användas.
Det är BARA när jag har två kort som detta händer, inte när jag bara har det ena installerat.
När jag kör med ett grafikkort så kan jag utnyttja maximalt av mina 4gb 1600mhz corsair-minnen på min x86 windows 7rc.

Eftersom detta tar bort rätt mycket av glädjen över mitt inköp så skulle jag uppskatta hjälp.

Permalänk
Medlem

32 bits windows (x86) kan bara nyttja 4gb virtuellt minne totalt på hela ditt system. Då räknas allt minne du har på alla produkter inkopplade i ditt system.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Installera en 64-bitars version av operativsystemet.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd

Får man bättre prestanda med 64 bits OS då, eftersom x32 endast kan utnytja 3 gb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Får man bättre prestanda med 64 bits OS då, eftersom x32 endast kan utnytja 3 gb?

Det är som att köra en stor bil. Om du bara har en passagerare så är det onödigt men kör du med fler än som får plats i en toyota så går det bättre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Så klart. Nu kör jag x64 och nu fungerar allt. Tack.