Permalänk

Bärbar dator att ha i lumpen (~10k)

Hej!

Det var ett tag sedan man var här inne och skrev. Anledningen är att jag ryckt in i lumpen, vilket har varit i fokus de senaste månaderna. Nu när jag är klar med gröntjänsten vore det kul med en bärbar dator i logementet. Eftersom jag tillbringar större delen av min tid i lumpen är jag ute efter en bärbar dator som klarar det mesta prestandamässigt. Även storlek/vikt lär vara av betydelse. Det ska gå att kolla på 720p, spela nyare spel osv. Priset ska vara omkring 10000:-.

Jag har kikat på olika modeller och märkt att 14-16" är det jag är ute efter. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det datorer med GT 130M, GT 230M, HD 4650, HD 4670 som borde intressera mig.

Men som sagt, jag har inte hängt med i datordjungeln på ett bra tag och skulle behöva er hjälp att hitta en passande dator.

Modeller som jag tittat på är:

Sony Vaio VPC-CW1S1E
MSI GX623-022NE
HP Pavilion DV6-1360eo
Jämförelse: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=503121,466249,502965

Det lutar mot Vaion men jag hittar dessvärre inga recensioner eller omdömen.

Tack på förhand!

aT

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Kolla även på notebookguru.de

De burkarna går att få med svenskt tgb.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Skulle helst vilja ha möjligheten att känna på datorn i en fysisk butik och det känns inte sådär jättelockande att skicka datorn till Tyskland om något skulle gå sönder. De hade dock en del intressanta datorkonfigurationer.

Någon som kan uttala sig om Vaion?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk

4670 ska du leta efter.

Permalänk
Medlem

Jag var ute efter samma typ av dator som du nu söker efter, och efter mycket letande kom fram till att Acer 5739G uppfyllde allt bäst (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461324). Väger 2,8 kg, har GT240M som är snäppet under Radeon 4670, den har dock mycket kraftfullare processor än de andra datorerna i samma prisklass; p8700 2,53 GHZ.

Jag har haft min dator nu i ungefär en månad och jag kan inte säga att jag är annat än nöjd, sitter och spelar Empire total war utan problem. En sak som är helt otrolig är fläkten, Trots att jag pressar datorn blir ljudet aldrig störande.

Förutom bra processor och grafikkort får man en hårddisk på 500gb, draft-N wireless och 4GB ram. Datorn spelare även film i 720P vilket är trevligt.

Rekommenderas starkt.

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amroth
Jag var ute efter samma typ av dator som du nu söker efter, och efter mycket letande kom fram till att Acer 5739G uppfyllde allt bäst (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461324). Väger 2,8 kg, har GT240M som är snäppet under Radeon 4670, den har dock mycket kraftfullare processor än de andra datorerna i samma prisklass; p8700 2,53 GHZ.

Jag har haft min dator nu i ungefär en månad och jag kan inte säga att jag är annat än nöjd, sitter och spelar Empire total war utan problem. En sak som är helt otrolig är fläkten, Trots att jag pressar datorn blir ljudet aldrig störande.

Förutom bra processor och grafikkort får man en hårddisk på 500gb, draft-N wireless och 4GB ram. Datorn spelare även film i 720P vilket är trevligt.

Rekommenderas starkt.

Tack för ditt inlägg!

Jag har läst lite om just denna Acer och har fått uppfattningen om att den är bra på pappret men har en del brister. Bland annat har det varit problem med ljudet och drivrutinerna på denna modell. Sedan har väl aldrig Acer varit någon mästare på kvalitet?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Jag var orolig för exakt samma sak innan jag köpte den, men sen bestämde jag att jag skulle chansa, man får ju faktiskt mer prestanda för pengarna, och om någonting skulle gå sönder kan man ju lämna in den.

Det där med ljudet har jag också läst om men inget jag har upplevt, har även sett att de som hade problemet har lyckats lösa det.

Helt ärligt kan jag säga att det inte finns några brister med datorn. Det enda är väl att det inte finns bluetooth, men i övrigt är den komplett.

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amroth
Jag var orolig för exakt samma sak innan jag köpte den, men sen bestämde jag att jag skulle chansa, man får ju faktiskt mer prestanda för pengarna, och om någonting skulle gå sönder kan man ju lämna in den.

Det där med ljudet har jag också läst om men inget jag har upplevt, har även sett att de som hade problemet har lyckats lösa det.

Helt ärligt kan jag säga att det inte finns några brister med datorn. Det enda är väl att det inte finns bluetooth, men i övrigt är den komplett.

Hur är det med batteritiden, bildskärmen etc? Det är ju inte bara prestandan som är viktig, det finns även andra saker som utmärker en bra laptop. Det skulle suga enormt om man köpte ett riktigt prestandamonster med sketen bildskärm.

Är det någon som har fler förslag eller åsikter på modellerna jag listade i första inlägget?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Varför köpa DV6-1360 när du kan köpa DV6-2090 med mycket bättre processor Quad (4-kärnig). Dock bara 320GB hårddisk.