Permalänk
Medlem

Frågor till ägare av HP DV6 1224 eo

Hej!

Har precis köpt en HP 1224 och försöker bl a rensa ut en massa onödiga program. Jag skulle behöva lite hjälp och råd av er som har HP 1224.

Hur kan det komma sig att flera program från CyberLink fortfarande ligger kvar som startprogram, fast jag har avinstallerat allt från CyberLink? Hur får man bort dem?

Hur får man bort programmen "eBay Sverige" och "För barn"? De finns under "Alla program", men inte i Kontrollpanelen.

Varför finns "HP MediaSmart TV" installerad på datorn? Det finns ju ingen mottagare i datorn?

Jag använder Nero för att bränna CD och DVD. Jag använder VLC eller Microsoft Media Player för att kolla video. Jag använder Photoshop till att fixa och sortera bilder. Så vilka program kan jag då avinstallera?

Har plockat bort allt från CyberLink, LightScribe, AOL Tool Bar och HP HomeMedia (eller vad det nu hette). Tipsa gärna om fler onödiga program man kan avinstallera?

Har aldrig haft Vista förrut, så var finns lägg till favoriter när man är på nätet?

Ska verkligen fläkten brusa på lika högt hela tiden? Ska den inte tystna när man t ex bara skriver?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Simna

Permalänk

Skulle rekomendera en ominstallation av hela datorn eftersom hur mycket man än får bort blir det massor av filer kvar Kan bara ta min Compaq mini (med XP) som exempel avinstallerade allt onödigt men ändå filer på mellan 1,5-2GB som inte borde varit kvar

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag har en HP DV7-1120eo. Samma skit, jäkligt irriterande att dom inte skickar med en Windowsskiva med datorn, bara återställningspartition som man kan göra backup på till skivor, och då följer all dynga med igen typ 50 småprogram bl.a. Office trial, Ebay, för barn, Norton, Works...

Mycket reklam är det, kommer inte ihåg att det stog något om det i broshyren "Den här datorn är full med spam, klickar du på länkarna eller programmen vi installerat kostar det pengar".

Jag fattar inte heller hur man får bort t.ex. för barn, är installerat men verkar inte gå att få bort. Och det finns hur mycket program som helst man inte vet om man vågar plocka bort.

Tipset är väl att se till att program som körs när datorn startas avinstalleras eller ställs in så dom inte går igång, dom enda två programmet som jag inte valt själv som syns "nere till höger" är ATI
och något "IDT Audio settings".
Det här är en gammal "genom jobbet" dator och häromdagen kom erbjudandet att jag kunde få köpa loss den för 4500:-, har bestämt mig för att svara nej tack mycket pga av detta.

Ring HP-support jag tror dom kan skicka en windowsskiva mot en administrativ avgift.

Visa signatur

E8400 Core2Duo 3,6GHz, Asus P5Q Turbo, 2x500Gb Seagate Barracuda 7200.12 in RAID0, Corsair 2 x XMS2 CM2x2048-6400C5C 800MHz i.e. 4Gb, XFX Radeon 4870 512Mb, Cooler Master Sileo 500, Xigmatek Achilles s1284, Scythe Kama Bay fan, Dell 2209 WA, Adda 40x40x10mm NB fan, Corsair HX520, Windows 7 Home Premium 64.

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till ägare av HP DV6 1224 eo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Hur kan det komma sig att flera program från CyberLink fortfarande ligger kvar som startprogram, fast jag har avinstallerat allt från CyberLink? Hur får man bort dem?

Hur får man bort programmen "eBay Sverige" och "För barn"? De finns under "Alla program", men inte i Kontrollpanelen.

Varför finns "HP MediaSmart TV" installerad på datorn? Det finns ju ingen mottagare i datorn?

Jag använder Nero för att bränna CD och DVD. Jag använder VLC eller Microsoft Media Player för att kolla video. Jag använder Photoshop till att fixa och sortera bilder. Så vilka program kan jag då avinstallera?

Har plockat bort allt från CyberLink, LightScribe, AOL Tool Bar och HP HomeMedia (eller vad det nu hette). Tipsa gärna om fler onödiga program man kan avinstallera?

Har aldrig haft Vista förrut, så var finns lägg till favoriter när man är på nätet?

Ska verkligen fläkten brusa på lika högt hela tiden? Ska den inte tystna när man t ex bara skriver?

Är inte helt ovanligt att vissa genvägar ligger kvar efter avinstallation. Ta bort dem manuellt isåfall.
eBay Sverige är väl bara en genväg på skrivbordet? Bara radera. För barn är ingen egentlig installation heller. Kolla i genvägen vart den ligger och radera mappen och genvägen manuellt.
HP MediaSmart TV ligger säkert där för att det finns tv-kort finns som tillval till modellen.
Lägg till favoriter är väl en IE-funktion, har inte med Vista att göra. Letar du den "dolda" verktygsraden så håll ner alt-knappen.
På min HP finns det en inställning i bios för system fan always on/off.

När det gäller clean install så är min erfarenhet att det kan innebära lika mycket jobb som att rensa bort bloatware om det är vissa program man vill/behöver ha kvar. Att hitta dessa och ta reda på vilka som behövs från Hp:s supportsidor kan ta ett tag oxå. Jag har själv valt clean install-alternativet men det är inte nödvändigtvis det bästa för alla.
I ditt fall skulle jag nog låta installationen vara och göra en clean install när du får din 7:a (jag antar att du har fri uppgradering)

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

Vill ju inte ens tänka på datorer som levereras med Vista Det operativsystemet är ju fullt med skit redan från grunden Kollade på min farsas HP dator han hade köpt för 14.000:- kunde inte annat göra än skratta Dessvärre kändes datorn ganska slö men inte så konstigt egentligen

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Att programmen ligger installerade är ingen direkt fara om de inte autostartar.. Ett sätt att kolla (och välja) vad som autostartar är att skriva "msconfig" i körfältet och välja programmet som hittas. Där finner du en flik som heter just "autostart" och när du väljer den kan du enkelt ta bort bocken framför de program som du inte vill ska starta med windows.. Du kan i princip ta bort allt utom operativet och vissa drivrutiner som catalysten. Antivirus måste också sparas men java, adobe och annat skräp som bara ligger och letar programuppdateringar är bara att skrota.
Avinstallera sedan Norton och allt som tillhör Norton och ersätt med t.ex avg antivirus eller avast... Redan det köper en del prestanda.
Vad gäller fläktljudet så går fläkten hela tiden (är ju en amd...) men jag kan inte påstå att jag tycker den är högljudd.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Avstängd

eller så skriver man det i kör och får upp det direkt...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Kan man inte tömma hela datorn, installera XP istället och hitta drivrutiner till det man måste ha på HP:s hemsida och ATI:s hemsida (någon annan drivrutin också kan jag tänka)?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Tack för alla svar.
Kan man inte tömma hela datorn, installera XP istället och hitta drivrutiner till det man måste ha på HP:s hemsida och ATI:s hemsida (någon annan drivrutin också kan jag tänka)?

Precis så hade jag gjort om det varit min dator

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Tack för alla svar.
Kan man inte tömma hela datorn, installera XP istället och hitta drivrutiner till det man måste ha på HP:s hemsida och ATI:s hemsida (någon annan drivrutin också kan jag tänka)?

Du får ju snart W7. Invänta den istället. Som Malte74 säger så gör det inget så länge de inte autostartar (vilket jag vill minnas att det inte var så många som gjorde). Det enda som du förlorar är lite hårddiskutrymme men så mycket plats tar det ju inte. Du har ju tagit bort det mesta redan.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)