Permalänk

Bra OS för gammal dator.

Hej,

jag skulle behöva ett OS för en Celeron 600MHz, 128RAM. Vilket passar, för att gå så snabbt som möjligt? Kan Puppy Linux vara något?

MVH; Alex

Permalänk
Medlem

Valfri dist med XFCE / LXDE.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag har provat flera olika för en dator med PII 400mhz, och 96MB ram.

Till min förvåning så funkade inte Xubuntu snabbast, utan Windows XP SP3 Pro.
Det var ingen skillnad i alla fall tyckte jag. Så då vann XP för mig, pga Windows-vanan.

Permalänk
Medlem

MX510:
bara om du piratkopierar mjukvaran. Lite svårt att motivera ett köp av mjukvara för ~1400 spänn till en sketen 600MHz celeron.

Permalänk

Jag tänkte ha den datorn för lite lek, och Windows kan jag redan i huvudet så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Jag tänkte ha den datorn för lite lek, och Windows kan jag redan i huvudet så.

Om du vill få till ett lättviktssytem samt leka och pilla lite så är kanske Arch tillsammans med någon lättviktsfönsterhanterare något att satsa på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

puppy all the way xD

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag vet att LXDE på Debian fungerar utmärkt, till en exakt likadan dator!

Här med Ubuntu http://www.youtube.com/watch?v=3Om4JD_cYoQ

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Alla har väl nån gammal xp-licens man inte använder. Jag har själv en gammal bärbar 600MHz-are som rullar XP hur fint som helst.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

tinyxp?

Visa signatur

AMD Phenom2 x4 955BE @3.2 GHz || Corsair 4gb 1333MHz DDR3 || XFX Radeon HD4890 1GB || 1x hitachi 300 gb, 1x WD 1000gb | 1x WD 160gb | 1x WD extern 400 gb || Antec Truepower Quattro 1000W || Asus M4A79XTD EVO || Razer Deathadder ||

Permalänk
Medlem

http://www.tinycorelinux.com/

Citat:

Tiny Core Linux is a very small (10 MB) minimal Linux GUI Desktop. It is based on Linux 2.6 kernel, Busybox, Tiny X, and Fltk. The core runs entirely in ram and boots very quickly. Also offered is Micro Core a 6 MB image that is the console based engine of Tiny Core. CLI versions of Tiny Core's program allows the same functionality of Tiny Core's extensions only starting with a console based system.

It is not a complete desktop nor is all hardware completely supported. It represents only the core needed to boot into a very minimal X desktop typically with wired internet access.

Och

"Tiny Core Linux - 11 Second Boot"

http://www.youtube.com/watch?v=uyFLYWmQ718

Wow!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
http://www.tinycorelinux.com/

Tiny Core Linux is a very small (10 MB) minimal Linux GUI Desktop. It is based on Linux 2.6 kernel, Busybox, Tiny X, and Fltk. The core runs entirely in ram and boots very quickly. Also offered is Micro Core a 6 MB image that is the console based engine of Tiny Core. CLI versions of Tiny Core's program allows the same functionality of Tiny Core's extensions only starting with a console based system.

It is not a complete desktop nor is all hardware completely supported. It represents only the core needed to boot into a very minimal X desktop typically with wired internet access.

Det där tycker jag är att underskatta datorn. Då kan man ju lika gärna slänga den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Man kan inte underskatta en 600MHz celeron.

Permalänk
Medlem

Debian + LXDE.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomastomat
tinyxp?

botnet?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

har brännt puppy nu. Håller på att installera det.

Ska prova Debian och LXDE också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Alla har väl nån gammal xp-licens man inte använder. Jag har själv en gammal bärbar 600MHz-are som rullar XP hur fint som helst.

Inte en OEM-licens? Jag är tveksam att det ens är många, t.o.m här, som köper vanliga licenser överhuvudtaget. Och hur kul är det då? Du kan ju inte göra något som kräver windows iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Det där tycker jag är att underskatta datorn. Då kan man ju lika gärna slänga den.

What?! Jag slänger inget! Jag hade min första dator, från 1997, en Pentium 2, 300 MHz som huvuddator fram till 2007. En Klamath (http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_II#Klamath). För att få det att funka hyfsat i slutet var jag tvungen att minimera det mesta. Modernare KDE fungerade nte så bra...

I början körde jag RedHat 5.2, sedan Mandrake (numera Mandriva), till slut hade nästan all distributioner vuxit förbi min älskade CPUs kapacitet...

Men så hittade jag Peanut Linux, LinuxPuppy, DSL, mfl och provade dem i några veckor vardera. Njae. Inget för mig. Därefter blev jag Gentoo freak i drygt två år. Det var faktiskt helt ok att kompilera hela distron med en PII-300. Det sätter man igång på morgonen så är det klart när man är hemma på eftermiddagen. Men när jag fick trådlöst nätverk. Då lessnade jag på Gentoo.

Numera kör jag Debian, vilket är minst 95% lika snabbt som Gentoo, ibland snabbare. Dessutom, installerar man en netinstall UTAN NÅGRA PAKET förikryssade får man en ren "DOS-prompt"-Linux. Absolut minimalt.

Att bygga upp sin burk baserat på en så ren maskin är lika skoj som på Gentoo, fast man slipper kompileringstiden. Boota upp i rent konsolläge, börja med aptitude install lxde, så går det snabbt sedan. Fast, fördelen med installera desktopen via Debians egna skript är att de har färdiga inställningar ampassade för säkerhet per default.

Nej, även äldre datorer har sitt värde som "säkerhetsdator" om en nyare pajar. Varför slänga en 600MHz-are?! Brrr.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av att komma igång snabbt (dvs inget meck) så rekommenderar jag Puppy Linux eller Ubuntu Lite (http://u-lite.org/), som är baserad på hardy heron 8.04 fast med LXDE som fönsterhanterare. Båda rullar bra på min tablet pc tc1000, med en crusoe 1ghz processor. Debian + LXDE borde också funka, men det har jag inte provat

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

PclinuxOS LXDE funkade klockrent på min 800mhz med 128mb ram iallafall, var riktigt snabbt och snyggt och väldigt modernt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

jag tycker du ska köra in gentoo just för att du får mer frihet än om du väljer ubuntu eller någon annan med färdiga paket

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
jag tycker du ska köra in gentoo just för att du får mer frihet än om du väljer ubuntu eller någon annan med färdiga paket

Glöm inte chansen att lära sig en massa saker.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

FreeBSD går utmärkt att köra på 128MB RAM och 200MHz CPU. Boota från CD skiva och installera paket från internet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
jag tycker du ska köra in gentoo just för att du får mer frihet än om du väljer ubuntu eller någon annan med färdiga paket

Vet att gentoo har några färdig kompilerade paket till stora saker men hur lång tid lär det inte ta att kompilera allt på en gammal maskin?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk