Metallplatta lös i skärmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Metallplatta lös i skärmen

Hejsan,

Jo det är så att jag fick en LG W2256TQ av mamma förra sommaren(juli 2008), köpt på Elgiganten. Efter ett par veckor/en månad så började den skramla eller iaf låta när man rörde skrivbordet(lite ostabilt, ett ben är sönder), jag tror att det är en metallplatta som är lös.

Jag har inte brytt mig så mycket om det och jag tänkte att jag kunde leva med det, orkade ändå inte lämna in den. Men nu håller jag på och tänker på ljudet hela tiden och blir riktigt irriterad, det känns så budget när det låter. Dessutom är det lite jobbigt när man ska till polare och spela lite när man konkar runt på en skärm som låter som om man har hittat den från skroten.

På Elgigantens hemsida står det att garantin gäller normalt ett år, men jag är inte säker om jag har mer än ett år på denna produkt(mamma ska kolla kvittot när hon hittar det). Men iaf så gäller reklamation i tre år, och tydligen måste jag bevisa att problemet funnits i produkten från början.

Hur kan jag göra det? Skärmen har aldrig blivit tappad eller blivit misshandlad på något slags sätt, så jag vet att jag absolut inte har orsakat problemet.

Så är det bara att lämna in den? Brukar man få en låneskärm medans?

Är det någon här som har erfarenhet av garanti- eller reklamationsärenden på Elgiganten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Eftersom du inte öppnat skärmen och den inte har några spår av att ha varit med om någon olycka(?) så tycker jag att det borde gå att hävda att det måste vara tillverkningsfel när något ändå lossnat där inne.

Du får prata med dem på Elgiganten, förstås, men jag tycker att det låter som en typ av fel som skulle vara svårt att orsaka själv och som inte heller låter som något man skulle förvänta sig till följd av normalt slitage.

Dock lär du inte få någon ersättningsvara under tiden, de tar nog in den, skickar iväg den någonstans på reparation och så får du hämta ut den igen ett par veckor senare.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Okej, tack så mycket!

Men kan det blir strul pga att problemet har funnits i typ ett år nu fast jag har inte meddelat dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Men kan det blir strul pga att problemet har funnits i typ ett år nu fast jag har inte meddelat dem?

Ja, det kan det.

Citat:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Man bör alltså meddela säljaren inom två månader, annars är det nog bra om man kan påvisa varför man inte kunnat meddela säljaren tidigare, t.ex. om varit bortrest eller något.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Du skall, enligt KKL, påtala felet inom två månader efter att du märkt det. Skall man hårddra det hela har du förlorat din rätt att reklamera just detta fel.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Okej, tack för svar!