Permalänk
Medlem

Matlab

Har precis börjat leka lite med matlab och skulle behöva lite hjälp.
En kompis till mig förut hade skapad en "vattendroppe" i matlab med hjälp av en array på x antal element, såg sjukt roligt ut när han körde det med någon slags plott.
Skulle behöva lite hjälp att komma igång med detta då det säkert är ganska lärorikt och dessutom roligt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Kan du inte skapa en kurva som har formen av en halv vattendroppe. Rotera denne ett kvarts varv samt spegla runt sin egen axel.
(Borde gå att göra med en tredjegradsfunktion)

Eller är det just en array/matris du vill göra?

Eventuellt skulle du kunna peta in värden utifrån formeln jag beskrev i en matris(alltså översätt värden till "koordinater") i en matris och sedan rita upp hela matrisen på skärmen.
Har ingen aning om hur man gör detta med det borde inte vara speciellt komplicerat.

Det finns för övrigt massa nyttig information i matlabs hjälpfiler så det är bara att läsa så ögonen blöder. Massa exempelkod finns där också.

Permalänk
Medlem

Frågade kompisen lite snabbt förut hur han hade gjort och om han hade kvar .m filen vilket han givetvis inte hade, men han hade tydligen skapat en array med standardvärdet 2.
Sedan för att få toppar och dalar hade han satt vissa värden till 4 för en topp och efter toppen kom en dal dvs 0.
Sedan hade han bara loopat arrayen några ggr och på varje varv räknar du ut medelvärdet av vattendjupet i - 1 till
vänster och vattendjup i + 1 till höger och satt vattendjupet till i.

Det var ungefär så han förklarade på telefon om jag mins rätt såg sjukt roligt ut när han körde detta.

Suttit och försökt använda matlabs hjälpfunktion men kommer ingen vart vet inte ens hur jag ska börja om jag ska vara ärlig :S

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid kolla på något som har "praktiskt" värde också, lösning av partiella diff-ekvationer.
Du känner säkert till vågekvationen
d^2u / dt^2 - C*d^2u/dx^2 = 0

denna kan man lösa för t.ex. x € R, dvs endimensionella fallet, med exempelvis en finit differans metod, FDM.

kola wave.m på http://www.math.umn.edu/~olver/matlab.html för en av många implementationer. Du kan behöva tanka hem button.m från samma sida också.

Lycka till

Visa signatur

weeeee