Ubuntu, skicka mail via PHP?

Permalänk
Medlem

Ubuntu, skicka mail via PHP?

Hejsan!

Har försökt få igång detta nu en bra stund, har kollat på många guider men dom utelämnar endel steg
som gör att jag inte får igång det!

Jag vill att Wordpress skickar ut mail till som som reggar!

Har än sålänge gjort dessa stegen:

1) sudo apt-get install sendmail

2) ändrat i php.ini:
SMTP = localhost
smtp_port = 25

sendmail_path = /usr/sbin/sendmail -i -t

Sen skall man ändra någon fil

3) Kollar runt i mappen etc/mail/ för att hitta någon config fil men nejdå, inget där man kan ändra några relevanta värden!

Jag vill använda min ISP:s SMTP server som inte kräver autentisering!

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Öppna /etc/mail/sendmail.cf och leta rätt på "smarthost" och "masquerade". Det är det mest basic du kan ändra för att få det att funka. Starta om sendmail när du är klar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Öppna /etc/mail/sendmail.cf och leta rätt på "smarthost" och "masquerade". Det är det mest basic du kan ändra för att få det att funka. Starta om sendmail när du är klar.

Enda som finns i den filen är FallbackSmarthost men nja?

Permalänk
Medlem

Ok då finns den inte genererad, det bör ligga en sendmail.mc fil i /etc/mail som du måste editera. "SMART_HOST" och "MASQUERADE" borde dom heta där, annars är det inte så mycket grejjer som står i den så det är ganska lätt att hitta. Efter du är klar kör du "sudo m4 sendmail.mc > sendmail.cf". Annars kan du ju googla fram vart du sätter smarthost och vart du ändrar masquerade, den sistnämnda är till för att alla mail som skickas skall använda rätt avsändaradress. Det finns fler sätt att konfigurera det men vill du mest bara ha igång det och fundera senare på vad du kan göra för att förbättra din konfig så är masquerade ok att använda.

EDIT:

Jag kollade min egen sendmail.mc när jag ändå var igång.

define(`SMART_HOST',`smtp.isp.se') MASQUERADE_AS(minhost.se)dnl FEATURE(masquerade_envelope)dnl FEATURE(masquerade_entire_domain)dnl MASQUERADE_DOMAIN(minhost.se)dnl

Permalänk
Medlem

Tack men det finns ingenting som ens liknar dom raderna du har skrivit!

Kan man avinstallera sendmail och installera något som är lättare att konfa?

Alltså varför kan man inte bara ändra ALLT som i win32 i php.ini, jag fattar inte, min ISP har ju en smtp server jag kan använda, varför ska jag krångla med egna smtp grejer då?

Permalänk
Medlem

ptja, om du ändå bara ska relaya kan du använda dig av nullmailer. Den tar typ en konfigurerings rad och det är vilken SMTP du ska relaya via. Men om du googlat på "ubuntu sendmail config" eller något i den stilen så skulle du se att sendmail-cf är paketet som innehåller m4 filerna som du sedan bygger configs ifrån.

Fast det slutar oftast med att folk installera postfix istället verkar det som, vilket inte är något jag dömer någon för men så svårt är det faktiskt inte att sätta upp en SMTP-relay tjänst med någon av dom möjliga programmen som finns tillgängliga. Däremot kan man fråga sig varför dom har paketerat som dom gjort (sendmail utan cf/m4 filer), finns säkert en anledning till det också - kanske inte en vettig men en anledning oavsett. Eller så har dom fått en fixidé och lagt alla configs någon annanstans, men det är inte jag som använder ubuntu här så det får du isåfall kolla upp. Annars är som sagt nullmailer eller postfix ett alternativ, inte för att jag kan garantera att dom kommer med respektive config heller.

Permalänk

Är det viktigt att det är sendmail du kör med? Annars kan jag varmt rekommendera Postfix. Kör själv det. Mycket trevligt program faktiskt. Fungerar bra till Wordpress och andra php-applikationer.

När du installerat det, sök upp /etc/postfix/main.cf och ändra

relayhost = smtp.isp.se

Då borde det fungera som du vill.

Permalänk
Medlem

Hehe tack för hjälpen grabbar

Jao jag avinstallerade sendmail och installerade postfix istället, räckte med att ange smtp servern och emailen i konfigurationsguiden vid installationen sen var allt uppe och fungerande