Permalänk
Medlem

Sabayon Linux 5

Är det någon som kör med det? Verkar rätt intressant i alla fall. Minns att jag testade Sabayon för väldigt länge sedan, men körde då endast från liveskiva. Hur fungerar Sabayon idag? Varför borde man köra med det? Ser att det är Gentoo baserat och Gentoo är inget jag har sysslat med tidigare så frågan är om det kommer bli krångligt att ställa om sig?

Har senaste åren kört med mest Ubuntubaserade distros och innan dess har jag testat diverse distros, men aldrig kört med Gentoo som sagt.

Permalänk
Medlem

Testkör det i VirtualBox. Så brukar jag göra om jag är nyfiken på någon dist. Men just Sabayon har jag inte testat...

Permalänk
Medlem

Sabayon är en sjukt skön distro och jag ser egentligen inget krångel om du skulle migrera från ubuntu förrutom då att de inte kör samma pakethanterare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Sabayon är en sjukt skön distro och jag ser egentligen inget krångel om du skulle migrera från ubuntu förrutom då att de inte kör samma pakethanterare.

Ja den verkar helt klart som något som passar mig, men när det gäller förråden så undrar man ju om dom innehåller lika mycket som ubuntus förråd. Vore ju tråkigt om det fattas en massa saker så att man måste kompilera. Sen så används inte apt-get vad jag har förstått, utan emerge och något annat som skulle vara snäppet bättre än emerge, men minns inte namnet.

Permalänk
Medlem

Dem använder portage vilket är nice system hämtat från BSD och sen har sabayong Entropy/Sulfur(GUI) som jag själv inte testat än. Sabayon har väl inte precis lika många paket i sin repos men jag tror knappas du kommer sakna något paket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
sen har sabayong Entropy/Sulfur(GUI) som jag själv inte testat än.

Så var namnet ja! Sulfur har jag hört talas om och att det är bra.