Apple uppdaterar datorer – introducerar Magic Mouse

Permalänk
Medlem

2700kr för 1TB större hårddisk.. Det var det snålaste.

Nej tacka vet jag PC-priser...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
haha har du ens testat den skitmusen? Den är ju förhelvete som att hålla en sten man hittar på stranden. Ingen passform eller något som helst annat.

Mighty Mouse that is

Jag tog bort det från mitt inlägg eftersom jag insåg att du pratade om Mighty Mouse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Haha, jobbet köpte just in ännu en iMac idag. Dålig timing.

Lämna tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Va inte Microsoft först med sådan mus?

Båda har nog jobbat på konceptet ett tag.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Tycker att det är trevligt att Apple uppdaterar sitt utbud kontinuerligt.
De har helt klart sin egen nish av marknaden. Trots priserna kan de faktiskt uppfattas som prisvärda beroende på vad ens kriterier är. Hoppas forftarande på att dom ska släppa något netbook liknande. Har inte en Mac som stationär eftersom jag använder den för att spela på. Som bärbar hade jag gärna haft en Mac MEN dagens Macbooks är för stora och tunga. Max 10" (lär väl motsvara 11" på en mac eftersom dom alltid lyckas göra slimmade datorer) gäller för min del.

Hoppas musen kommer funka på en windows dator oxå då det finns på tok för få blåtandsmöss som är vettiga!

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Oj, otroligt, iMac är ju nästan prisvärd nu!

Jag är imponerad av 27"-skärmen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ja, givetvis fungerar den. Men om man använder en bärbar som den ska användas blir en Acer ful rätt fort.

Ful och ful, den lär ju inte ändra utseende under tiden.

Citat:

Windows är ett dåligt val för att det är dyrt, omodernt och plågat av dåliga program och malware. Visst finns det färre program till OS X, men dom som finns är betydligt bättre tack vare bättre verktyg för utvecklare. När inte ens Microsoft klarar ha ett genomgående tänk för GUIet i operativsystem, Office och vidare är det klart tredjepartsutvecklarna inte kommer skapa något bra.

Varför är det dyrt? Om du köper en komplett dator ingår det ju som OEM med datorn. Omodernt? Tycker inte W7 är så värst omodernt, däremot motsatsen. Vilka program tänker du på när du menar "inte kommer skapa något bra" och "plågat av dåliga program och malware"? Finns inget program jag använder mig utav som jag är missnöjd med, dessutom finns det hundra andra program som gör samma saker om man är missnöjd med just "det" programmet, så där kan jag dessvärre inte hålla med dig. Är glad över att det finns större utbud på windows än mac att välja på.

Citat:

Om man vet hur man hanterar en dator kör man inte Windows. Macar är otroligt populära hos studenter, kanske framförallt hos dom som läser något teknikinriktade. Andra som använder Mac är de som använder datorn som främsta arbetsverktyg som grafiker, layoutare, musikproducenter, filmredigarare osv. Windows är en glorifierad skrivmaskin, inte mer, och används främst för att man alltid gjort det.

Vad gör det för skillnad om man vet eller inte, det är väl vad individen själv föredrar och min personliga åsikt är där att Mac kan vara enklare än Windows för dem som inte är så datorvana. Jag läser själv Nätverk och säkerhet och har inte sett en enda sitta på en Mac. Har sett en lärare på hela skolan ha en Mac, men jag tror han kör Linux på den. Min gissning är att de program och verktyg vi använder oss utav i utbildningen finns inte till Mac och inte heller liknande som täcker alla områden. Alla de verktygen du just räknade upp finns till Windows också, och av alla som verkligen håller på med professionell musik och film redigering sitter nog på tredjepartstillverkares program (gissar jag på). Glorifierad skrivmaskin? Skulle hellre kalla det för spelmaskin i så fall.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
HAHAHAHAH försök att hita en Eizo 27" för 8 - 10 000!
Förresten så ifall man har sudentrabatt kan man få en dator med 27" ips skärm och som är grynd snygg och snabb, för endast 14 800, jär det bara jag som tycker att 14 800 för en sån dator är ganska prisvrt?

Vart hittar man den för 14800? på deras studentshoppen hittar jag bara för 15505:- 27" min spec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Saker som användbarhet, livslängd, design, smidighet, integration är mycket viktigare än några extra mhz. Min två år gamla Macbook känns fortfarande fräsch, om jag köpt en Acer istället hade den varit oanvändbar vid det här laget.

Användbarhet: på vilket sätt är Mac:en mer "användbar"? Den är inte mer "användarvänlig" heller, det är en uråldrig myt som någon gång måste krossas.

Livslängd: min tre år gamla PC känns fortfarande fräsch den också; I call BS on that one. När det gäller livslängd i form av andrahandsvärde har du dock rätt - det går utmärkt att sälja begagnade Mac:ar till vansinnigt överpris, jag har gjort det själv (token som köpte min tre år gamla Mac mini betalade strax under nypriset, jag trodde han skojade, men icke).

Design: på senare år så vinner Mac på den punkten, utan tvekan (gäller förstås inte allt, men nyare iMac och MacBook Pro är sjukligt snygga). Och hur man än vrider och vänder på det så spelar designen i praktiken betydligt större roll än man kan tro, alla människor (och djur) har instinkten att snyggare = bättre.

Smidighet: "begränsning", skulle jag kalla det.

Integration: "begränsning", även här.

Jag har som sagt haf en Mac mini i tre år. Körde OS X givetvis. Jag kan inte finna en enda anledning varför OS X skulle vara bättre än nyare varianter av Windows? OS X och Windows är i praktiken likvärdiga (notera att jag inte påstår att Windows är bättre), förutom ordet "begränsning" som man alltid kan använda sig av vad gäller programvarutillgången till OS X.

Jag håller med om att minin är helt ok som server, förutom den gamla varianten med G4 då, vars nätverkskrets bara fixade 100 Mbit/s.

Varför satsa allt på en enda tillverkare, och låta sig tvingas att slaviskt följa allt vad denne får för sig? Jag var en extremt hängiven fantast av både C-64 och Amiga (och är det fortfarande, men bara de riktigt gamla grejerna då), vilket är exakt samma beteende som en Mac-tomtes, men det var många år sedan det, då både Windows och MacOS var lika skrämmande värdelösa båda två.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Jag tog bort det från mitt inlägg eftersom jag insåg att du pratade om Mighty Mouse

misstänkte det

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth

Båda har nog jobbat på konceptet ett tag.

Men Microsoft har väl inte släppt sina än? Har sett videon också men det kändes mest som konceptmodeller

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Text

+1, bra sammanfattning av det hela tkr jag.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jaha.. då blir det att jobba sig själv död under hösten och våren. 17545 för 27" modellen med studentrabatt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Text

Bortse från Os då det är upp till köparen.
Men Apples hårdvara (design) är överlägsen speciellt laptops. Kan verkligen inte komma på en enda tillverkare som kan tävla mot dem.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Windows är en glorifierad skrivmaskin, inte mer, och används främst för att man alltid gjort det.

Mest pantade kommentaren jag läst på länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

*pow* *bang* *tow* *smock*

Nä ingen vann, det blev oavgjort!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Hahahaha, ÄR DU SERIÖS ELLER?!?!
Diablo 3 har ju i princip samma grafik som WoW. Det spelet saknar helt reflektioner eller några högupplösta texturer, inte ens dynamiskt ljus ju! Det enda avancerade, grafiskt sett, är typ dimman, men det är inte direkt nån dimma som använder sig av nån partikelfysik och sveper runt saker osv, så skit samma.
Det är inte direkt ett tungt spel med andra ord.

MEN dom borde släppa den där 27" med ännu fetare grafikkort, för det kan bli ruggigt tungt att köra snygga spel (de flesta moderna spel förrutom Diablo 3 och Plants VS Zombies).

Hur fan ska jag veta det, förövrigt sa jag "vettefan med diablo 3", stating that I had no idea, för jag har glömt hur man pratar svenska.

EDIT: VÄNTA NU! Vad skulle lilla mini-burken för 6k kosta med ett CSN-kort aka studentrabatt :D??

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Jag tycker att det är så jobbigt med Apples produkter för att man måste göra som de vill. Man kan inte använda de program man vill till det man vill för det funkar inte. Man kan inte använda de filtyper man vill, för det är bara Apples mjukvara som kan läsa det. Jag tycker att det är för svårt att få Appleprodukter att fungera smidigt med omvärlden. De funkar bra som de är men är ganska låsta till vad Apple erbjuder.

Ett exempel: Min flickvän har en iPod Touch med en massa musik på. Musiken vill hon spara på sin dator så att hon kan använda den till annat än att ha på bara iPoden. Jag finner det nästintill omöjligt att föra över musiken från iPoden till datorn. Jag har inte lyckats, och antagligen går det fortare att ladda ner all musik igen än att ta reda på hur man löser det.

Jag gillar inte Mac, framgår kanske, men jag säger inte att de är dåliga. De kostar mer än sina PC-motsvarigheter, men man får lite mer av allt. Så är det.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag tycker att det är så jobbigt med Apples produkter för att man måste göra som de vill. Man kan inte använda de program man vill till det man vill för det funkar inte. Man kan inte använda de filtyper man vill, för det är bara Apples mjukvara som kan läsa det.

Är det inte lite så mellan alla, Linux, Windows och MacOSX? Skulle ju kunna vända på texten till att fungera till både Linux och Windows.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om man vet hur man hanterar en dator kör man inte Windows. Macar är otroligt populära hos studenter, kanske framförallt hos dom som läser något teknikinriktade. Andra som använder Mac är de som använder datorn som främsta arbetsverktyg som grafiker, layoutare, musikproducenter, filmredigarare osv.

Är du fullständigt bakom flötet? Jag faller under de flesta av dina kategorier - jag är designer på vad jag skulle kunna påstå är bra högre nivå än din genomsnittlige "pro designer" som gör hemsidor på sin Mac, som säljer hemsidor för 20k till företag. Jag har musikproduktion som en hobby på låg nivå, och även filmredigering som hobby. Och nog helskotta så duger min PC med ett åtta år gammalt operativsystem på till allt detta samtidigt om jag så skulle vilja. Hade jag kört Mac OS X 10.0 (Cheetah) som kom ut samma år som tidigare nämnda operativ hade det varit fan så mycket jobbigare att göra något alls på den.

Citat:

OS X är Unix, det väger rätt tungt. Windows är en glorifierad skrivmaskin, inte mer, och används främst för att man alltid gjort det.

Snarare är OS X Darwin (en Unix-variant) med Mach-kärna. Snarare närmare FreeBSD än något...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Snarare är OS X Darwin (en Unix-variant) med Mach-kärna. Snarare närmare FreeBSD än något...

Det är unix, varken mer eller mindre (och i så fall förmodligen mest mer). Ta det lugnt med påhoppen, för övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag tycker att det är så jobbigt med Apples produkter för att man måste göra som de vill. Man kan inte använda de program man vill till det man vill för det funkar inte. Man kan inte använda de filtyper man vill, för det är bara Apples mjukvara som kan läsa det. Jag tycker att det är för svårt att få Appleprodukter att fungera smidigt med omvärlden. De funkar bra som de är men är ganska låsta till vad Apple erbjuder.

Ett exempel: Min flickvän har en iPod Touch med en massa musik på. Musiken vill hon spara på sin dator så att hon kan använda den till annat än att ha på bara iPoden. Jag finner det nästintill omöjligt att föra över musiken från iPoden till datorn. Jag har inte lyckats, och antagligen går det fortare att ladda ner all musik igen än att ta reda på hur man löser det.

Jag gillar inte Mac, framgår kanske, men jag säger inte att de är dåliga. De kostar mer än sina PC-motsvarigheter, men man får lite mer av allt. Så är det.

Vilka filtyper är du syftar på? Mycket har jag stöt på, men några problem med att köra igång något har jag aldrig haft. Det finns för övrigt hur mycket fri mjukvara som helst till Mac OS.
Vad menar du för övrigt med att "fungera smidigt med omvärlden"?

De saker du beskriver låter snarare som ovana än problem i min ögon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ja, givetvis fungerar den. Men om man använder en bärbar som den ska användas blir en Acer ful rätt fort.

Om man vet hur man hanterar en dator kör man inte Windows. Macar är otroligt populära hos studenter, kanske framförallt hos dom som läser något teknikinriktade. Andra som använder Mac är de som använder datorn som främsta arbetsverktyg som grafiker, layoutare, musikproducenter, filmredigarare osv. OS X är Unix, det väger rätt tungt. Windows är en glorifierad skrivmaskin, inte mer, och används främst för att man alltid gjort det.

Ok, nu hejdar vi oss lite va, jag har pluggat 6 år på univ, först dator ingenjör, som jag senare hoppade av, och gick på media och komunikation. Kollar man på mina klasser så rör det sig om 120 elever + 35 elever, INGEN körde mac, och det är utbildningar inom presis dom arbetsgrupper du beskriver. Vi hade även mac på skolan nr jag började media-linjen, men dom rök snabbt till förmån för PC eftersom ingen gillade dem.

Och ang hur man använder en laptop, jag fick en HP när jag började på mitt jobb, det var 3år sedan, den är fin fortfarande, den fungerar som den ska. Jag pendlar 40 min med tåg varje dag, har med mig laptopen varje dag, bär runt med datorn hela tiden, det är väl så den en laptop skall användas? En av IT teknikerna på jobbet köpte en Macbook för 1 och 1 halvt år sedan, den ligger nu på skroten, fast han använde den mindre än vad jag använt min HP på långa vägar ...

Men du kanske har några bra studier där du kan bevisa dina påståenden? Tvecksamt dock ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

En quadcore iMac blir det direkt!
Synd att det inte fanns kraftigare grafikkort bara.

Förbannat tråkigt med alla "idioter" som ska komma in och klaga på helt otroligt löjligt sätt bara så fort Apple släpper nya produkter.
Gillar ni inte deras grejer SÅ KÖP DEM INTE. Mycket enkelt.

Vad är det för "idiot" som köper en ferrari när man kan trimma upp en Volvo i samma hästkrafter?
Osv med dåliga liknelser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
En quadcore iMac blir det direkt!
Synd att det inte fanns kraftigare grafikkort bara.

Förbannat tråkigt med alla "idioter" som ska komma in och klaga på helt otroligt löjligt sätt bara så fort Apple släpper nya produkter.
Gillar ni inte deras grejer SÅ KÖP DEM INTE. Mycket enkelt.

Vad är det för "idiot" som köper en ferrari när man kan trimma upp en Volvo i samma hästkrafter?
Osv med dåliga liknelser.

Dom säljer ju GTX 285 för Mac... Tror det är EVGA.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Jag läser själv Nätverk och säkerhet och har inte sett en enda sitta på en Mac.

Antar att du pratar om datavetenskapliga programmet på mdh. Jag läste det programmet med inriktning mot spelutveckling och problemet jag såg var att alla kurser var utformade för window (förutom ett par som var för linux). Alla laborationer där labbskelett medföljde var utformade för visual studio och inte xcode. Då är det inte så konstigt att studenterna inte köper mac.

Jag själv var i den sitsen för 3 år sedan. Jag var sugen på en macbook men just p.g.a. att en kurs om datorgrafik krävde ett hyffsat grafikkort, blev valet en bärbar PC istället. Dåvarande macbook-modeller hade något uselt intel-grafikkort som inte hade det som behövdes så det blev ingen Mac. Läste även en kurs om Operativsystem där alla laborationer var helt utformade för Windows. Labbarna krävde att studenterna skulle använda sig av Win32 API och hur ska man ta sig till väga om man är mac-användare och vill jobba med sin egen dator? Dual boot är inget alternativ då det kostar för mycket att köpa ett extra operativsystem bara för att kunna köra ett par laborationer.

Jag fick dessutom uppfattningen att studenterna inte alls var så tekniska som jag trodde. Många visste knappt vad visual studio var och envisades med att använda internet explorer 6 som webbläsare fastän firefox var installerat.

Det jag tror är att tekniska studenter väljer PC före Mac på grund av att utbildningen är utformad för PC och inte Mac (eller linux för den delen). Tror även att studenter som köper Mac är sådana som pluggar andra program som t.ex. design eller interaktion.

Citat:

Har sett en lärare på hela skolan ha en Mac, men jag tror han kör Linux på den.

Om du menar Rikard Lindell (som är enda personen på mdh som jag tror använder mac) så är jag väldigt säker på att han inte kör linux. Han är en inbiten mac-användare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag tycker att det är så jobbigt med Apples produkter för att man måste göra som de vill. Man kan inte använda de program man vill till det man vill för det funkar inte. Man kan inte använda de filtyper man vill, för det är bara Apples mjukvara som kan läsa det. Jag tycker att det är för svårt att få Appleprodukter att fungera smidigt med omvärlden. De funkar bra som de är men är ganska låsta till vad Apple erbjuder.

Jag har hittills inte stött på något program som bara apples egna klarar av. Av de vanligaste filtyperna finns det självklart inbyggt stöd, men om du inte gillar så är det fritt fram att fixa tredjeparts. Vilka program och filtyper syftar du på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ok, nu hejdar vi oss lite va, jag har pluggat 6 år på univ, först dator ingenjör, som jag senare hoppade av, och gick på media och komunikation. Kollar man på mina klasser så rör det sig om 120 elever + 35 elever, INGEN körde mac, och det är utbildningar inom presis dom arbetsgrupper du beskriver. Vi hade även mac på skolan nr jag började media-linjen, men dom rök snabbt till förmån för PC eftersom ingen gillade dem.

Har du pluggat 6 år på universitet så bör du känna till att det kallas student och inte elev.

Själv köpte min högskola in 25 nya iMac 24" till Digitalamedieprogrammet så sent som för 3 månader. Tror förövrigt att närmare 25-30% av min vänskapskrets på högskolan har Mac numera.

Permalänk

ni har glömt servervarianten till mac mini äntligen kan man köra en mac server utan att punga ut sjukligen mycket pengar!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Antar att du pratar om datavetenskapliga programmet på mdh. Jag läste det programmet med inriktning mot spelutveckling och problemet jag såg var att alla kurser var utformade för window (förutom ett par som var för linux). Alla laborationer där labbskelett medföljde var utformade för visual studio och inte xcode. Då är det inte så konstigt att studenterna inte köper mac.

Jag själv var i den sitsen för 3 år sedan. Jag var sugen på en macbook men just p.g.a. att en kurs om datorgrafik krävde ett hyffsat grafikkort, blev valet en bärbar PC istället. Dåvarande macbook-modeller hade något uselt intel-grafikkort som inte hade det som behövdes så det blev ingen Mac. Läste även en kurs om Operativsystem där alla laborationer var helt utformade för Windows. Labbarna krävde att studenterna skulle använda sig av Win32 API och hur ska man ta sig till väga om man är mac-användare och vill jobba med sin egen dator? Dual boot är inget alternativ då det kostar för mycket att köpa ett extra operativsystem bara för att kunna köra ett par laborationer.

Jag fick dessutom uppfattningen att studenterna inte alls var så tekniska som jag trodde. Många visste knappt vad visual studio var och envisades med att använda internet explorer 6 som webbläsare fastän firefox var installerat.

Det jag tror är att tekniska studenter väljer PC före Mac på grund av att utbildningen är utformad för PC och inte Mac (eller linux för den delen). Tror även att studenter som köper Mac är sådana som pluggar andra program som t.ex. design eller interaktion.

Hmmz, har ju precis börjat, så vet ju inte allt än på MDH. Men programmet heter inte så som jag går på, mitt heter "Datornätverk och datakommunikation , 120 hp", så jag kan tyvärr inte ge svar på de program ni använde/använder

Citat:

Om du menar Rikard Lindell (som är enda personen på mdh som jag tror använder mac) så är jag väldigt säker på att han inte kör linux. Han är en inbiten mac-användare.

Kan det nog vara, var som sagt inte säker, men nu när du nämner de så ligger det något i det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Går på Ljud- och Musikproduktionsprogrammet på Högskolan Dalarna. Här finns även en väldigt stor mediautbildning. De datorer som vi jobbar på är endast Mac, eftersom de är överlägsna i dessa sammanhang. Skulle de använt Windows hade branschfolk skrattat åt de, garanterat! Nej fy, de enda Windows datorerna vi har i huset är surfdatorerna i det allmänna rummet.

Kan tillägga att jag själv använder Windows eftersom jag är gamer, men skulle byta direkt om Mac kunde hantera spel bättre.

Permalänk
Medlem

Äntligen
åt helvete med alla överprissatta mac minis på begagnat marknaden!
hatar dom så j*vla hårt! :D:D
har inte gått att hitta en mac mini som inte var uppgraderad till 4 gb i ram till strax över nypriset för en med bara 2 gb.
eller skitmodeller med gma 950 som var prissatta över nypriset och strax under dåvarande nypriset på 9400 modellerna. Nu är dom kraftfullare men med en humanare prissättning
Nu kan gma mac minis räkna med ett prisras till halva priset av en ny. dvs omkring max 3000 kr lr så kan dom sitta där och inte få skiten sålt
å andra sidan är det nästan värt att köpa en ny.
Synd att imac har tagit klivet över till 16:9. men som sagt var det väl bara en tidsfråga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Apple har alltså regresserat efter utveckling till möss med två knappar till att ha 0 knappar?

Kom igen, lite lustigt är det