Apple uppdaterar datorer – introducerar Magic Mouse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
Vad är det för "idiot" som köper en ferrari när man kan trimma upp en Volvo i samma hästkrafter?
Osv med dåliga liknelser.

Inte för att vara den men seriöst ? Ferrari ? den tama lilla kattungen som kallas Mac ? inte en chans.
Btw ska man köpa en stationär Mac för dess looks så inte köper man annat än iMac då eller hur... o den e äckligt klen svag och äcklig. Men söt

Visst kan väll vara bra för folk som bryr sig mer om design än prestandard.
Eller någon som har mycket pengar som inte bryr sig om prestandard alls.
Huvudsakligen någon som inte spelar så värst mycket.
Eller som någon tidigare nämnt "pro designers". Visserligen kan jag förstå varför det skulle vara en bra kontorsdator/jobb-dator. Men hemmariggen förblir pc.

On tpc: Den verkar rätt cool snygg o så. Inget för spelintresserade, men liknande ovanstående. + lite ströfolk.

Razers nya trådlösa är jag sugen på o se SWEC recensera. På pappret ser den ju riktigt bra ut, men lite live testing skulle inte vara fel.

Permalänk
Medlem

Många tjejer och vanligt okunnigt folk tycker nog att vi är lika galna som bryr oss och spenderar massor med både tid och pengar med dessa prylar.

Vissa av Apples prylar inspirerar oavsett priset.
Musen måste man jag testa hur den är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N4kame0
Inte för att vara den men seriöst ? Ferrari ? den tama lilla kattungen som kallas Mac ? inte en chans.
Btw ska man köpa en stationär Mac för dess looks så inte köper man annat än iMac då eller hur... o den e äckligt klen svag och äcklig. Men söt

Visst kan väll vara bra för folk som bryr sig mer om design än prestandard.
Eller någon som har mycket pengar som inte bryr sig om prestandard alls.
Huvudsakligen någon som inte spelar så värst mycket.
Eller som någon tidigare nämnt "pro designers". Visserligen kan jag förstå varför det skulle vara en bra kontorsdator/jobb-dator. Men hemmariggen förblir pc.

On tpc: Den verkar rätt cool snygg o så. Inget för spelintresserade, men liknande ovanstående. + lite ströfolk.

Razers nya trådlösa är jag sugen på o se SWEC recensera. På pappret ser den ju riktigt bra ut, men lite live testing skulle inte vara fel.

kan hålla med om att den liknelsen kanske inte var den mest relevanta, men jag ville bara försöka få ut mitt sätt att tänka, jag skulle gissa på att majoriteten av de som flamear mot apple-mac whatever, inte ens har suttit vid en.

OnT: Jag tycker defenetivt att mac mini server borde få mycket mer uppmärksamhet, hurra för alla småföretag eller hemma fixare!!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Apple har alltså regresserat efter utveckling till möss med två knappar till att ha 0 knappar?
Kom igen, lite lustigt är det

Det är inte utveckling, det är avveckling

Men musen har en knapp, precis som så många Applemöss innan.
[Dessutom så har den massa funktioner i musen utan att man måste sätta dit knappar och hjul för allt. Vet inte hur många gånger per dag jag råkar peta till en knappjävel på min Logitechskitmus som är nerlusad med knappar och "ergonomiska" kanter så den bara går hålla på ett enda jäkla sätt...]

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Mac mini!! Har den HDMI så är den min!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Mac mini!! Har den HDMI så är den min!

Tyvärr inte. Mini DVI eller Mini Displayport är det som gäller. Hade den haft HDMI hade jag lagt vantarna på en jag med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Hahahaha, ÄR DU SERIÖS ELLER?!?!
Diablo 3 har ju i princip samma grafik som WoW. Det spelet saknar helt reflektioner eller några högupplösta texturer, inte ens dynamiskt ljus ju! Det enda avancerade, grafiskt sett, är typ dimman, men det är inte direkt nån dimma som använder sig av nån partikelfysik och sveper runt saker osv, så skit samma.
Det är inte direkt ett tungt spel med andra ord.

MEN dom borde släppa den där 27" med ännu fetare grafikkort, för det kan bli ruggigt tungt att köra snygga spel (de flesta moderna spel förrutom Diablo 3 och Plants VS Zombies).

Ehumm....har du någonsin försökt spela på ett integrerat 9400-kort? Det ligger väl ungefär i 6600GT-klass, m.a.o som ett mellanklass/budgetkort tre fyra generationer tillbaka. Ett billigt HD4650 för en femhundring fullkomligt utklassar ett integrerat 9400.

Sedan är det intressant att du vet vad som finns och inte finns i ett spel som inte är släppt ännu och som Blizzard inte gått ut med systemkrav för ännu. Det har ju bara kommit previews än så länge (från Blizzcon).

Blizzard brukar vara bra på att ge ut spel som skalar bra och är resurssnåla, men jag är skeptiskt till att ett integrerat 9400 räcker speciellt långt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ehumm....har du någonsin försökt spela på ett integrerat 9400-kort? Det ligger väl ungefär i 6600GT-klass, m.a.o som ett mellanklass/budgetkort tre fyra generationer tillbaka. Ett billigt HD4650 för en femhundring fullkomligt utklassar ett integrerat 9400.

Sedan är det intressant att du vet vad som finns och inte finns i ett spel som inte är släppt ännu och som Blizzard inte gått ut med systemkrav för ännu. Det har ju bara kommit previews än så länge (från Blizzcon).

Blizzard brukar vara bra på att ge ut spel som skalar bra och är resurssnåla, men jag är skeptiskt till att ett integrerat 9400 räcker speciellt långt.

http://www.youtube.com/watch?v=Mid_pAnuHoM

http://www.youtube.com/watch?v=DRWvbyg7Li0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=tfLR74LDLTc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=x3eKKTE47sA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=AT-InZ6HE0M&feature=related

Tycker 9400m verkar räcka rätt bra om man inte har överfetta krav

Permalänk
Medlem

Windows har väl patent på direct X, så det flesta spelen bör väl inte fungera endå? Kanske har fel, vad vet jag.

Skulle snarare se liknelsen - Ferrari med Volvo motor VS Volvo med Ferrari motor. Sen får man bestämma vad man föredrar.

Permalänk
Medlem

Surt att man alltid i Sverige översätter Amerikanska priser på ett sånt dyrt sätt. Tänker på tex Mac Mini som kostar 599us och 5999sek i Sverige mao 1$ = 10kr..

Enligt google 599 U.S. dollars = 4 146.99326 Swedish kronor

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
kan hålla med om att den liknelsen kanske inte var den mest relevanta, men jag ville bara försöka få ut mitt sätt att tänka, jag skulle gissa på att majoriteten av de som flamear mot apple-mac whatever, inte ens har suttit vid en.

OnT: Jag tycker defenetivt att mac mini server borde få mycket mer uppmärksamhet, hurra för alla småföretag eller hemma fixare!!

Förstår vad du menar Men sj är jag en av dem som gillar gränssnittet i mac men tyvärr tar de galet överperis på dålig hårdvara. Såg en som kostade 27 tusen för 4gb genom 1gb*4 = SKIT.

Håller med om mac mini server är rätt gullig och förtjänar mer uppmärksamhet Men vet inte riktigt om jag skulle välja den ändå. För det priset är det rätt lockande att strunta i prestandarden och begränsningar. Till fördel av gränssnittet och några mac only saker så som tv/stream till iphone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
I went mac and i went back, gick verkligen inte att köra annat än Windows på mac'en. Så bra hårdvara men extremt dålig mjukvara och extrema överpriser.

btw 27" an börjar på 16 495 med sämsta configen.

En motsvarande TFT på 27" kostar ca 8 000
En PC med motsvarande prestanda som MAC'en har, ca 4 000.
totalt runt 12K då för en lika bra PC, ja vilka bra priser..

Sure, en 27" Dell kostar 7800:- på Dustins kampanj. Dock ~10k som standardpris. Övriga skärmar som har paneler som är bättre än TN ligger på 10-13k. Obs! Dessa har inte LED eller samma höga upplösning som iMac (2560x1440), utan "bara" 1920x1200.

Så jag är snäll och låter dig tro att man kan få en lika bra skärm för 8000:-.

Nu kommer vi till datorn. Alla delar är plockade från inet.se som anses vara en prisvärd datorbutik på nätet.

Antec Three Hundred 599 kr
Gigabyte Radeon HD4650 582 kr
Corsair VX 450W 80+ 620 kr
Gigabyte GA-EP45-UD3LR 919 kr
Intel Core 2 Duo E7600 3,06GHz 1307 kr
1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 699 kr
4GB (2x2GB) DDR2 PC8500 A-Data 1046 kr (obs, ej DDR3!)
Montering Datorpaket 795 kr
Logitech Cordless Desktop Wave Pro 997 kr
PCI D-Link DWA-547 802.11n 469 kr
Point-Of-View Bluetooth USB2.0 Class II v2.1 161 kr
Optiarc AD-7243S DVD±RW Svart SATA, OEM 255 kr
Windows 7 Ultimate 64-bit Svensk OEM 2065 kr

Totalt dator: 10 614 kr

Dator + Skärm = 18 614 kr
iMac 27" (med samma speccade komponenter som ovan förutom högre upplösning på skärmen) = 16 495 kr

Räknar man sedan in strömförbrukning så är det ännu större skillnad. En iMac 27" ligger på Idle 150W med skärmen på och 50W utan skärm. Denna dator från ovan ligger uppskattningsvis runt 300W idle med skärmen på och runt 200W med skärmen av. Det blir lite pengar i längden.

Kom inte och säg att den är dyr. Den kan uppfattas dyr utav många, men räknar man allt så är det minst lika dyr som en "vanlig PC".

Motbesiva gärna!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

Skolan har har typ 20 stycken mac. Såna som är en skärm med datorn i. (gillar lågprofilstangentborden)

Mighty mouse ha för dålig sens för att man ska kunna arbeta bra med den.

Tacka vet jag bios, där finns allt man behöver.

BTW det ni säger om studenter och mac, jag kan säga att det är helt sant. Alla jävla metrosexuella studenter ska ha en fejn laptop för skolarbete, mobiltelefon fungerar lika bra att föra anteckningar på.

/end rage

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Surt att man alltid i Sverige översätter Amerikanska priser på ett sånt dyrt sätt. Tänker på tex Mac Mini som kostar 599us och 5999sek i Sverige mao 1$ = 10kr..

Enligt google 599 U.S. dollars = 4 146.99326 Swedish kronor

/R

Priset i USA är väl utan moms. Priset i Sverige är med moms. Lägg på 25% på 4100kr.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Priset i USA är väl utan moms. Priset i Sverige är med moms. Lägg på 25% på 4100kr.

Priset i USA är priset folk betalar i USA. Du tänker på moms som måste betalas vid import? Du tror inte svensks Apple eller vem som nu importerar får ett bättre pris än butikspriset i USA?

Jag gemför butikspris i USA vs butikspris i Sverige.

/R

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Sure, en 27" Dell kostar 7800:- på Dustins kampanj. Dock ~10k som standardpris. Övriga skärmar som har paneler som är bättre än TN ligger på 10-13k. Obs! Dessa har inte LED eller samma höga upplösning som iMac (2560x1440), utan "bara" 1920x1200.

Så jag är snäll och låter dig tro att man kan få en lika bra skärm för 8000:-.

Nu kommer vi till datorn. Alla delar är plockade från inet.se som anses vara en prisvärd datorbutik på nätet.

Antec Three Hundred 599 kr
Gigabyte Radeon HD4650 582 kr
Corsair VX 450W 80+ 620 kr
Gigabyte GA-EP45-UD3LR 919 kr
Intel Core 2 Duo E7600 3,06GHz 1307 kr
1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 699 kr
4GB (2x2GB) DDR2 PC8500 A-Data 1046 kr (obs, ej DDR3!)
Montering Datorpaket 795 kr
Logitech Cordless Desktop Wave Pro 997 kr
PCI D-Link DWA-547 802.11n 469 kr
Point-Of-View Bluetooth USB2.0 Class II v2.1 161 kr
Optiarc AD-7243S DVD±RW Svart SATA, OEM 255 kr
Windows 7 Ultimate 64-bit Svensk OEM 2065 kr

Totalt dator: 10 614 kr

Dator + Skärm = 18 614 kr
iMac 27" (med samma speccade komponenter som ovan förutom högre upplösning på skärmen) = 16 495 kr

Räknar man sedan in strömförbrukning så är det ännu större skillnad. En iMac 27" ligger på Idle 150W med skärmen på och 50W utan skärm. Denna dator från ovan ligger uppskattningsvis runt 300W idle med skärmen på och runt 200W med skärmen av. Det blir lite pengar i längden.

Kom inte och säg att den är dyr. Den kan uppfattas dyr utav många, men räknar man allt så är det minst lika dyr som en "vanlig PC".

Motbesiva gärna!

Fast om du plockar _PRIS/PRESTANDA delar till en PC så får du en bra mycket bättre PC för samma pris. Du har plockat samma skit komponenter som i en mac.

Sen så vet jag inte macens skärm kanske är en s.k super über pwnage skärm med 100000000ggr bättre färger än en "vanlig" skärm?

Min gamla 19" tft står sig rätt bra färgmässigt mot skolans mac.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Räknar man sedan in strömförbrukning så är det ännu större skillnad. En iMac 27" ligger på Idle 150W med skärmen på och 50W utan skärm. Denna dator från ovan ligger uppskattningsvis runt 300W idle med skärmen på och runt 200W med skärmen av. Det blir lite pengar i längden.

Motbesiva gärna!

Jag vill inte motbevisa annat än att du är lååååååångt ifrån sanningen i strömförbrukning.

Skärmen drar relativt mycket ja. Men du ändå något snett.

Säga vad man vill dock, jag vill ha 27" iMacen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Det räcker rätt bra om man har låga krav.
De flesta spel är spelbara i låga upplösningar och med låg till medium bildkvalitet utan AA eller AF på ett integrerat 9400, men snyggt är det inte och du får som sagt mycket bättre prestanda med ett budgetkort för 500kr.
Ett integrerat 9400 funkar som nödlösning för spel, om man inte har något annat, inte mycket mer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Priset i USA är priset folk betalar i USA. Du tänker på moms som måste betalas vid import? Du tror inte svensks Apple eller vem som nu importerar får ett bättre pris än butikspriset i USA?

Jag gemför butikspris i USA vs butikspris i Sverige.

/R

Momsen är inte inbakad i priset i USA för att olika delstater har olika moms. Alltså måste du lägga till ~10% på priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Fast om du plockar _PRIS/PRESTANDA delar till en PC så får du en bra mycket bättre PC för samma pris. Du har plockat samma skit komponenter som i en mac.

Sen så vet jag inte macens skärm kanske är en s.k super über pwnage skärm med 100000000ggr bättre färger än en "vanlig" skärm?

Min gamla 19" tft står sig rätt bra färgmässigt mot skolans mac.

Säg mig hur du ska kunna få bättre komponenter till ett lägre pris. Visst kan du dra in alla komponenter som du inte anser dig behöva och lägga pengarna på ett fetare grafikkort. Men då är det plötsligt inte möjligt att jämföra längre.

iMac:ens skärm är väl ingen überpwnage-skärm jämfört med alla andra, men med LED-bakgrundsbelysning och 2560x1440 är den lätt bättre än alla andra 27"-skärmar som finns att köpa för 8-13kkr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag vill inte motbevisa annat än att du är lååååååångt ifrån sanningen i strömförbrukning.

<bilder>

Skärmen drar relativt mycket ja. Men du ändå något snett.

Säga vad man vill dock, jag vill ha 27" iMacen.

Ok, det ser lite annorlunda ut. Dock får du räkna runt 80-100W för skärmen, speciellt om det inte är LED. Du hamnar kanske inte så långt över som jag uppskattade, men det är ändå fördel till iMac:en.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Priset i USA är priset folk betalar i USA. Du tänker på moms som måste betalas vid import? Du tror inte svensks Apple eller vem som nu importerar får ett bättre pris än butikspriset i USA?

Jag gemför butikspris i USA vs butikspris i Sverige.

/R

Butikspriser i USA sätts alltid ut utan moms vad jag vet.
Likaså om man köper mat så sätts matpriset ut utan moms och utan dricks till skillnad från i Sverige då allt det är inräknat i priset från början.
Kan vara så att jag har fel och att någon då kan rätta mig.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Vari ligger njutningen att hacka ner på andra datorarkitekturer än den man själv valt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteljungh
Haha!.. Finns bara en tillverkare på denna jord som vet att dom har överpriser och "nästan" står för det i svart på vitt:

"Introducing Mac mini with Snow Leopard Server. It’s easy to set up. Easy to run. And even easy to afford. Just $999.

När det gäller server kan man iaf inte försvara priset med att den har snygg design..

Nu är du ute på tunn is. Designen är helt irrelevant i sammanhanget, allt handlar om utvecklings- och produktionskostnader. Varför ta fram ny hårdvara när man redan sitter på något som passar ändamålet?

999 USD är en struntsumma, även för ett litet bolag med fåtal (<5) anställda. Alternativet för det lilla bolaget är att köpa in något som motsvarar en HP ML110/115 och installera Windows SBS. Redan efter inköp skulle de komma upp i en liknande kostnad.

Men utöver det tillkommer konsulttimmar för att få allt att rulla. Alla som någonsin kommit i kontakt med SBS vet att det är ett jävla bloatsoppa där varje liten uppgift tar en evighet att genomföra och då små bolag* saknar inhousekompetens måste de förlita sig på externa parter. Med SBS, tillskillnad från OS X Server, så kan du inte ha vaktmästaren som IT-ansvarig. Det här kommer från någon som är "Microsoft Partner".

*Om de inte är IT-bolag då, men det finns inga IT-människor som frivilligt installerar SBS.

Visa signatur

qw q b

Permalänk

På apples hemsida så får man tag på en APPLE MACBOOK PRO C2D 2.26 2GB/160 9400M 13 för $1,199.00 på dustin.se får man tag på en sån för 9 995,00 kr utan moms. Med moms blir det: 12 493,75 kr
Jämfört med 11 990kr direkt översatt och 8303kr med korrekt valuta.

11 990 är nästan 12 500kr. Det är iallafall mer korrekt än att 8300kr är lika mycket som 10 000kr.

EDIT:
Det här skulle egentligen ha varit en fortsättning på inlägget innan.
Skyller på trötthet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Momsen är inte inbakad i priset i USA för att olika delstater har olika moms. Alltså måste du lägga till ~10% på priset.

Ja eller ~0% beroende på vilken delstat du handlar i ...

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen Blu-ray och Apple sitter i styrgruppen för blu-ray.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Oprisvärda jovist, men fina! Hade jag inte spelat massa spel skulle jag hellre köra med en macbook eller liknande istället för en stationär + billig budgetlaptop som inte klarar att driva sitt sega OS...

eller så kör man boot camp ifall man vill lira på macen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vad menar du med det? Om du menar vanlig klick på länkar, ikoner och dyl. så är det klart att det finns kvar.

Lite sent nu kanske, men jag tänkte på att det inte finns en musknapp, alltså en knapp du kan trycka in eller har dom gjort att hela skalet är en stor knapp?

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Blu ray skulle lägga på en extra tusenlapp minst. Finns väl externa blu ray spelare?

Permalänk
Medlem

Ang musen

Hela musen är touch, iallafall fronten. Så det finns alltså inga knappar.